چه عنوانی باید برای دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن به کار برد؟

مجيد جواديان زاده
لینک کوتاه

ادیب،جامعه شناس،حقوقدان،نویسنده یا…این سردرگمی در نامیدن دکتر اسلامی ندوشن از چند لایگی شخصیت و اقدامات او نشات می گیرد. همه این عناوین برای او درست است اما دقیق نیست.وجه اشتراک همه دوره های فکری و تمام تلاش های نظری اسلامی ندوشن وفاداری و دغدغه مندی او به ادبیات کهن فارسی است. او جهان ما و ایران را همواره ازدریچه ادب و فرهنگ ایران مشاهده کرده است و هر جا لازم دیده بر همین مبنا نسخه مداوا پیچیده است. از لابلای نوشتارهای فاخر او در باب شاهنامه است که برای من ایرانی امروز این اثر گرانسنگ بازآفرینی می شود و به سخن درمی آید.حافظ در زبان اسلامی ندوشن گویی طیب دردهای امروز ماست از سردرگمی های فرهنگی تا بی هویتی و مسائل سخت اجتماعی . سالها پیش در جایی نوشتم :مواجهه دکتر اسلامی همانند مستشرقی نیست که از نقش و نگارهای فرهنگ و هنر ایرانی در حیرت و بی قراری افتاده است بلکه گویی دردمندیست که در جستجوی سعادت قوم و جامعه ایست که خود عضو آن بوده است.
کتاب سخن ها را بشنویم را باید بغض دکتر اسلامی از دردهای اجتماعی جامعه ایران تلفی کرد.«فرهنگ و ضدفرهنگ» واکنش او به تردیدهاییست که در جان روشنفکران ایرانی دهه ۴۰ و ۵۰ نسبت به حقانیت و کارآمدی عناصر فرهنگی و تمدنی ما افتاده بود.نثر دکتر اسلامی در عین زیبایی ، برای خواننده غیر متخصص ایرانی جذاب و فریبنده است،او جایی از چهار سخنگوی فرهنگ ایرانی سخن رانده بود من اکنون از پنجمین سخنگو هم سخن می گویم سخنگویی که به زبان ایران قرن بیستم و بیست و یکم صحبت می کند و آسیب ها و بیم و امیدهایش را بهتر فهم می کند.
دکتر اسلامی ندوشن عمری بلند و پربار داشت ، درود بر او که هرگز دچار لغزش های بسیاری از روشنفکران نشد و شریف و شرافتمندانه زیست .
روانش شاد

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *