«شمسه» مسجد جامع یزد در موزه یاسبرین جا خوش کرد

لینک کوتاه

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری یزد از هدیه ویژه شهر یزد به خواهرخوانده خود خبر داد و گفت: این هدیه قابی از بازسازی نقش معروف شمسه صحن مسجد جامع یزد است.

به گزارش طلوع یزد، حامد سطانی اظهار داشت: مردم شهر یاسبرین کشور مجارستان خود را یزدی‌تبار می دانند و این امر سبب شد تا چند سال پیش، پیمان خواهرخواندگی بین یزد و یاسبرین منعقد شود.

وی افزود: به دنبال همین پیمان، در آخرین روزهای سال ۲۰۲۳ میلادی، هدیه ویژه ای که در زمان حضور شهردار و هیئت شهر یاسبرین در یزد بمناسبت سالگرد ثبت جهانی شهر یزد به شهردار یاسبرین تقدیم شده بود، توسط شهرداری یاسبرین به موزه «یاس» اهدا شد.

سلطانی عنوان کرد: موزه یاس، اصلی‌ترین و مهمترین موزه قوم ایرانی‌تبار یاس در اروپاست این هدیه به صورت رسمی و طی مراسمی به این موزه اهدا شد.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری یزد ادامه داد: این هدیه ویژه و نو که شامل قابی از بازسازی نقش معروف شمسه در صحن مسجد جامع روی کاشی با پس زمینه کاهگل است، برای نخستین بار توسط هنرمند یزدی و تنها به این منظور تهیه شده و به مرور به همه شهرهای خواهرخوانده ارسال خواهد شد.

وی یادآور شد: مراسم اهدای این هدیه ویژه به موزه یاس در نشریه «سولجون» مجارستان به چاپ رسیده است. سلطانی بیان کرد: موزه یاس همان موزه‌ای است که تعدادی نسخه‌های خطی به زبان فارسی نیز در آن نگهداری می شود و سند ایرانی بودن قوم یاس و شرح مهاجرت این قوم به مجارستان را بازگو می کند.

وی عنوان کرد: پیش از این تعداد قابل توجهی از یادگارها و هدایای ارزشمند شهر یاسبرین در طول ۲۰ سال گذشته به شهر یزد اهدا شده و اکنون در موزه تشریفات و بین الملل شهرداری نگهداری می شود و اکنون نیز آثار و نشانه هایی از یزد در موزه هایی چون موزه یاس به یادگار سپرده شده و در کنار یادمان بادگیر، نام یزد و ایران را در آن سرزمین روشن نگاه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *