رئیس شورای اسلامی شهر یزد در نخستین نشست با مسئولان دانشگاه آزاد:

دانشگاه آزاد یزد الگوی سایر دانشگاه ها در تحول آفرینی دانش بنیان و آموزش مهارت محور باشد

لینک کوتاه

رئیس شورای اسلامی شهر یزد در نشستی با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد با اشاره به این که همه دانشگاه های استان یزد همچون دانشگاه آزاد به تحول در زمینه مهارت محوری نیازمندند، گفت: دانشگاهها اگر بخواهند خود و کشور را نجات دهند باید به سمت تحول آفرینی حرکت کنند.

به گزارش طلوع یزد،عزیزالله سیفی در نشستی با شهردار و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد با شاره به یکی از مواد قانونی وظایف شورای شهر(ماده 80)اظهار داشت: این ماده 23بند دارد و بیشتر وظایف مربوط به شهرداری‌ها و وظایف شورای شهر درباره شهرداری را مشخص کرده است.
وی تصریح کرد: در این ماده قانونی تأکید دارد شوراهای شهر، شورای شهرداری نیستند بلکه شورای همه شهرهستند بنابراین همه مجموعه‌های شهری و امور آن باید رصد شوند به طور مثال در بند دوم ماده 80 آمده است؛ لایحه پیشنهادات اصلاحی در خصوص رفع کمبودها و نیازها و مشکلات اجتماعی فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی شهرباید باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر یزد، خاطر نشان کرد: بر این اساس نتیجه می گیریم که چقدر حوزه کار گسترده‌است؛ و دو بخش فرهنگی و آموزشی این ماده مربوط به دانشگاه می شود یا در بند سوم اشار شده همکاری با مسئولین اجرایی و نهادها و سازمان‌های مملکتی که منظور همان نهادهای دولتی است.
سیفی، ادامه داد: در زمینه‌های مختلف اجتماعی فرهنگی، آموزشی و اقتصادی و عمرانی بنا به درخواست دستگاه های متقاضی، باید شورای اسلامی شهر همکاری نماید یا در یکی دیگر از بندها درخصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی‌، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی برنامه ریزی نماید.
وی، تغییر روند عادی دانشگاه ها برای رسیدن به موفقیت را خواستار شد و بیان کرد: نه‌تنها دانشگاه آزاد بلکه سایر دانشگاه‌ها هم اگر صرفاً آموزش محور باشد بزودی با شکست مواجه می شوند.

دانشگاه‌ها به تحول در مهارت‌محوری نیازمندند

رئیس شورای اسلامی شهر یزد، اظهار داشت: در حالی که جمعیت دانشجو در حال زیاد شدن و شرایط کشور به سمت مدرک گرایی است؛ ولی نیازهای کشور با این نحوه حرکتی که دانشگاه ها دارند پاسخگو نخواهد بود.
سیفی، با اشاره به طرح تحول آفرینی دانشگاه آزاد افزود: دانشگاهها اگر بخواهند خود و کشور را نجات دهند باید به سمت تحول آفرینی حرکت کنند.
وی با شاره به نامگذاری شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب و توسعه شرکت های دانش بنیان، گفت: دانشگاه‌های ما باید به سمت کاربردی شدن و به سمتی که علم و عمل با هم توأم باشد، حرکت کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر یزد، با اشاره به کثرت پروژه های شهرداری گفت: در همه کشور شهرداری ها با این مشکل مواجهند در حالی که ایده‌های علمی به سراغ ما نیامده است و ما معتقدیم باید دانشگاه ها به کمک ما بیایند.
سیفی، اعلام نیاز از سوی شهرداری ها برای انجام کار پژوهشی و گره گشایی علمی در همه امور را خواستار شد و افزود: ما معتقدیم بخش عمده ای از دانشگاه آزاد باید به‌دنبال مشکلات شهرداری یزد باشد و برای آنها هم درآمد ایجاد خواهد کرد.
وی، بیان کرد: کسانی که امروز برای ما کار می کنند و یا مثلا ایده ای می دهند به صورت مجانی نیست، بنابراین چرا مرکز خلاقیت شهرداری یزد مرکز خلاقیت دانشگاه آزاد به شهرداری نباشد و یا چرامرکز پژوهش دانشگاه آزاد و شهرداری نباشد؟
رئیس شورای اسلامی شهر یزد، اظهار داشت: چرا دانشگاه این مسئولیت را نپذیرد که کاری که ما می‌خواهیم با نیروهای خودمان انجام بدهیم دانشگاه با نیروهای خلاق و جوان ورود کند و یا پروژه‌های متعددی در این زمینه داریم و اگر دانشگاه خواسته باشد در اختیارشان قرار می دهیم.
سیفی، گفت: ما در شهرداری یزد در بحث زیبا سازی نیاز به مواد با عمر بالا نیازمندیم که مثلا از رنگی برای نقاشی جدول های خیابان استفاده کنیم که به جای یکی دوسال مثلا پنج سال عمر داشته باشد و پیشنهاد و ایده ای ارائه دهد که به‌جای سنگ جدول از تکنولوژی دیگری استفاده کنیم.
وی، با اشاره به مصادیق دیگری در اجرای پروژه های شهرداری از جمله کاشت گیاهان و گلهایی با عمر بالا به جای گل هایی با عمر کوتاه و هدردادن هزینه های کاشت، گفت: دانشگاه می‌تواند در این مسئله پروژه تعریف کنند و نمونه بیاورند و ما پارک، میدان و همه امکانات را در اختیار آن‌ها می‌گذاریم و اگر جواب داد مبلغ مشخصی هم به عنوان حق الزحمه به ایشان خواهیم داد.
رئیس شورای اسلامی شهر یزد، خاطر نشان کرد: واقعا ما نیازمند حضور شرکت های دانش بنیان و اجرای پروژه های دانش بنیان برای حفظ منابع شهرداری هستیم و ما باید به سمت دانش بنیان حرکت کنیم.
سیفی، ابراز کرد: ما در شهرداری یزد با توجه به دیدگاهی که اعضای محترم شورای شهر دارند به‌ دنبال این هستیم که اتفاقات خوبی در یزد بیفتد؛ یزد ما یک شهر علمی، فرهنگی و مذهبی از سالیان دور بوده است و درحال‌حاضر شهر را با برخی ساخت‌ وسازها و برنامه ها غیر علمی خراب کردیم.
وی، یکی از دلایل ماندگار بافت تاریخی یزد و سازگاری آن با طبیعت گرم و خشک یزد یعنی استفاده از خشت خام در معماری برای غلبه بر گرمای طاقت فرسای یزد را هنر پیشینیان از علم و اندیشه دانست و گفت: دانشمندان و گردشگران خارجی وقتی به یزد سفر می کنند از این معماری که چگونه پیشینیان توانسته اند با ابتکار عمل اجرا کنند شگفت زده می شوند.

در این نشست مقرر شد زمینه‌ها و بسترهای لازم برای همکاری متقابل بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد و شهرداری و شورای اسلامی شهر، به شکل کارشناسی تدوین و در سال ۱۴۰۱ برای طی مراحل اجرایی ارائه و تفاهم‌نامه‌ منعقد و مبادله شود.
شایان ذکر است که در ادامه جلسه، دکتر سید علی المدرسی معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد یزد و مدارس سما یزد ، ریاست دانشگاه آزاد یزد را همراهی می کرد به بیان افتخارات و ارزشها و نقاط قوت و مشکلات و موانع و راهکارهای لازم در تعامل و همکاری دوجانبه با توجه به احداث نخستین دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد یزد در استان و ایجاد رشته های کاربردی در کنار تحصیل دانشجویان در دانشگاه پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *