سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یزد خبر داد:

کسب رتبه اول کشوری دانشگاه در اهدای عضو

لینک کوتاه
مهدی هاشمی

دانشگاه علوم پزشکی یزد در اهدای عضو طی یک سال گذشته و برای دومین سال موفق به کسب رتبه اول کشوری در زمینه اهدای عضو شده است.دکتر «سید مهدی هاشمی باجگانی» امروز شنبه چهارم شهریور ماه به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران به ارائه گزارش عملکرد دانشگاه پرداخت و تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی یزد در حوزه د...

به گزارش طلوع یزد، دکتر «سید مهدی هاشمی باجگانی» روز شنبه چهارم شهریور ماه به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران به ارائه گزارش عملکرد دانشگاه پرداخت و تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی یزد در حوزه درمان طی یک سال گذشته و برای دومین سال موفق به کسب رتبه اول کشوری در زمینه اهدای عضو شده است.

وی از آغاز فعالیت مرکز کاشت حلزون در بیمارستان شهید دکتر رهنمون و نیز مرکز پیوند مغز استخوان در بیمارستان شهید صدوقی و انجام اولین عمل جراحی تعویض دریچه قلب بدون جراحی باز نیز خبر داد و گفت: در این مدت شاهد نصب ام آر ای(MIR) در شهرستانهای ابرکوه، مهریز و تفت، تجهیز مرکز ناباروری شهرستان ابرکوه و اضافه شدن ۲۵ دستگاه دیالیز به مراکز استان بودیم.

هاشمی باجگانی با اشاره به ارجاع ۴۹ پرونده حوزه بهداشت و درمان استان به کمیسیون ماده ۱۱ در راستای اقدامات نظارتی دانشگاه طی یکسال گذشته، گفت: ۱۸ مورد از این پرونده‌ها به تعزیرات حکومتی، ۱۸ مورد به سازمان نظام پزشکی و ۱۳ مورد نیز برای بررسی قضایی به دادسرا ارجاع شده است.

هاشمی باجگانی با اشاره به تولید ۲۲۹۴ مقاله و ۲۳ محصول دانش بنیان در حوزه سلامت، از دیگر دستاوردهای معاونت پژوهشی را تدوین، تصویب و پیاده سازی آیین نامه مالکیت فکری و نواوری دانشگاه، قرار گرفتن مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه جزو ۱۰ درصد مرکز تحقیقاتی علوم پزشکی کشور و قرار گرفتن دو مجله دانشگاه در لیست مجلات تاثیرگذار در پایگاه موسسه اطلاعات علمی بین المللی را برشمرد.

وی در مورد اقدامات حوزه معاونت غذا و داروی دانشگاه نیز به کسب رتبه اول در اجرای برنامه اعتباربخشی روشهای آزمون‌های شیمیایی و محصولات بهداشتی در کشور، رتبه اول در نمونه‌های مهارت آزمایی سم آفلاتوکسین در کشور، کسب رتبه اول در ارتقای توانمندسازی آزمایشگاه‌های سطح دو کشور و کسب مجوز اندازه گیری باقیمانده آفت کشهای کشاورزی از سازملان غذا و دارو، اشاره کرد.

این مسئول به دستاوردهای سازمان اورژانس استان در یکسال اخیر نیز اشاره و از مهمترین آنها را کسب رتبه اول اعتباربخشی مراکز اورژانس پیش بیمارستانی، افزایش تعداد ۱۰ پایگاه اورژانس ۱۱۵، آغاز بکار پایگاه اورژانس در بافت تاریخی یزد، ایجاد پایگاه آموزشی فوریتهای پزشکی و برگزاری ۱۱ دوره تخصصی پدافند غیرعامل در مرکز CBRNE و راه اندازی سامانه نظارتی اورژانس(سایبان) و نیز راه اندازی سامانه امدادخواهی ناشنوایان و اتصال دیسپاچینگ اورژانس به سامانه موقعیت یاب جغرافیایی ذکر کرد.

وی از جذب ۴۷۲ خیر سلامت و کمک ۱۱۰ میلیارد تومانی خیرین به امر ارتقاء بهداشت استان، اجرای طرح رتبه بندی ۱۰۶ سازمان مردم نهاد فعال در حوزه سلامت و همکاری سازمانهای مردم نهاد به میزان ۳۰ میلیارد تومان برای کمک به مددجویان خبر داد.

هاشمی باجگانی نوسازی بیمارستان فرخی و بهره برداری آن در قالب بیمارستان بحران با اعتبار ۲۷۰ میلیارد تومان و تکمیل فاز اول بیمارستان فاطمه الزهرا مهریز با ۱۰۰ تخت بیمارستانی و صرف اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان و نیز پیشرفت ۷۰ درصدی ساخت و طرح توسعه پنج بیمارستان در استان با اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومان ضمن امیدواری افتتاح انها تا یکسال آینده را از دیگر دستاوردهای دانشگاه در حوزه درمان ذکر کرد.

وی در این باره از پیشرفت ۴۰ درصدی طرح‌های آموزشی و بهداشتی و درمانی و تحقیقاتی استان با صرف اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان، پیگیری ساخت آشیانه اورژانس هوایی استان با پیشرفت ۵۰ درصد، مجوز آزمون استخدامی برای جذب بیش از ۷۰۰ نفر که یک مرحله از این آزمون تاکنون برگزار شده، اخذ مجوز ساخت ۱۱ اورژانس جاده و پیش بیمارستانی در استان و همچنین کسب نشان دو ستاره مدیریت منابع انسانی و کسب نشان سه ستاره جایزه ملی مدیریت مالی در یکسال اخیر خبر داد.

دکتر «محسن میرزایی» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز در این نشست بیشترین علت مرگ و میر در استان را نیز به ترتیب بیماریهای قلبی و عروقی، سرطانها، بیماری‌های تنفسی و بیماریهای غدد درون ریز مانند دیابت برشمرد.

وی گفت: متاسفانه استان یزد در کم تحرکی و دیابت رتبه اول کشور، در فشار خون بالا رتبه دوم و در حوزه ۱۰ سرطان شایع استان جزو سه استان اول کشور است.

وی از اجرای طرح سلامت کارکنان یزد نوین (تسکین) و تحت پوشش قرار گرفتن تاکنون بالغ بر هفت هزار کارمند استان از مراقبت‌های اولیه خبر داد و با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده بعد از روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، در تمام شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت استان، گفت: این طرح در شهر مهریز به عنوان اولین شهر پیشرو در استان آغاز شده و به تدریج آن را در دیگر شهرهای استان یزد تسری خواهیم داد.

دکتر «بهروز حیدری» معاون غذا و دارو استان نیز در مورد مشکل کمبود شیرخشک در استان، گفت: به دنبال کمبود برخی برندهای شیرخشک در داروخانه‌های استان به دنبال مشکلات ایجاد شده در روند این بیماریها طی چند ماهه گذشته، گفت: برای جبران این کمبود در استان از برندهای دیگر به تعداد قابل قبولی در شرکت‌ها تامین و بین داروخانه‌ها توزیع شد ولی برخی مراجعان همچنان راغب به این جایگزینی نیستند در حالی که غالباً‌ مشکلی در این باره نیز برای نوزادان پیش نمی‌آید.

وی گفت: با این حال اخیراً پیگیری‌های برای اختصاص سهمیه مناسبی از این برندها به استان صورت گرفته و تنها از ۲۸ مرداد تا چهارم شهریورماه تعداد ۱۱ هزار عدد در داروخانه‌ها توزیع شده و امروز نیز ۱۱ هزار عدد دیگر وارد استان و بین شرکتهای دارویی توزیع شده که طی روزهای آینده در داروخانه ها پخش خواهد شد و به نوعی ثبات در این حوزه را شاهدیم.

دکتر «سید کاظم رضوی» معاون درمان علوم پزشکی استان بیان کرد: استان یزد به لحاظ تعداد پزشک، تعداد تخت به جمعیت و نیز تجهیزات و کادر درمان رتبه اول کشور را در اختیار دارد و جزو برخوردارترین استان‌های کشور در حوزه درمان هستیم و تلاش داریم بهترین خدمات را ارائه کنیم.

وی از تجهیز بیمارستانهای مهریز و تفت به تخت‌های رفاهی در راستای توسعه گردشگری سلامت، گفت: استان یزد خوشبختانه کمترین مرگ و میر را در اعمال پیوند در سطح کشور دارد به طوری که ۸۰ درصد این اعمال که شامل تاکنون ۶۶ مورد پیوند کبد و ۱۵۰ پیوند کلیه است، موفق‌آمیز بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *