نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس:

سازمان برنامه و بودجه باید پاسخگو باشد که چرا حق مردم یزد را پرداخت نمی‌کند/ مدیریت بحران در کشور ما اصلا هویتی ندارد

لینک کوتاه
جوکار

دکتر جوکار نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس با بیان اینکه مدیریت بحران در کشور ما اصلا هویتی ندارد، گفت: سازمان برنامه و بودجه باید پاسخگو باشد که چرا حق مردم یزد را پرداخت نمی‌کند.

به گزارش طلوع یزد، دکتر محمدصالح جوکار در نشست ستاد مدیریت بحران استان یزد با اشاره به اینکه حضور وزیر کشور در همه نقاط کشور جای تشکر و قدردانی دارد، گفت: این فعالیت‌های مستمر نیازمند روحیه جهادی است که وزیر کشور با حضور خود در مناطق مختلف کشور نشان دادند که دلسوز مردم هستند.
نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چهار ماه پیش چنین جلسه‌ای در این مکان برگزار شد و انتظارمان هم این بود که شاهد چنین واقعه‌ای در یزد نباشیم و بازهم تکرار شد. اگر قرار بر تکرار این مسائل است و دستگاه‌های مختلف اقدامات خود را انجام ندهند، فایده‌ای ندارد.
متاسفانه مدیریت بحران در کشور ما اصلا هویتی ندارد
وی با بیان اینکه چرا جایگاه مدیریت بحران در کشور ما به این میزان ضعیف است؟ افزود: مدیریت بحران در کشور ما اصلا هویتی ندارد و حتی در خصوص جمع بندی خسارت‌ها و اعلام به وزارت کشور با مشکل مواجه است و نمی‌دانم که این قضیه چه ربطی به سازمان برنامه و بودجه دارد.
جوکار اظهار داشت: ما مشکلات جدی و اساسی داریم، اعتقاد دارم که پدافند غیرعامل جایگاه بالاتری از مدیریت بحران باشد. با این بحران‌هایی که داریم و وضعیت کنونی، به‌جایی نمی‌رسیم.
نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی ضمن گلایه‌مندی از عدم پرداخت خسارت 2 هزارمیلیاردی از سیل گذشته به مردم یزد توسط سازمان برنامه و بودجه، گفت: اگر این خسارت‌ها به استان یزد پرداخت می‌شد شاهد مشکلات مجدد نبودیم و تلاش می‌کردیم تا مشکلات را حل کنیم.
سازمان برنامه و بودجه باید پاسخگو باشد که چرا حق مردم یزد را پرداخت نمی‌کند
وی با اشاره به اینکه جای تأسف است از اینکه در سال 1400 بحث آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان یزد صفر بوده است، اظهار داشت: در صورتی که 12 درصد حقوق معادن که برای منابع طبیعی است، در سال گذشته 400 میلیارد تومان بوده که باید دید این مبلغ کجا هزینه شده و چرا سازمان برنامه و بودجه این پول را به استان یزد پرداخت نمی‌کند.
جوکار با تاکید بر اینکه این 400 میلیارد سال گذشته از 12 درصد حقوق معادن، حق استان یزد است و باید به استان پرداخت شود، افزود: این یک قانون است که توسط دولت هم تصویب شده ولی متاسفانه سازمان برنامه و بودجه نسبت به پرداخت آن بی توجهی می‌کند. سیل اخیر در یزد تجربه قبلی را رقم زد به صورتی که سدهای خاکی یا لبریز یا شکسته شد و سه‌نقطه هم آب سیلاب وارد یزد و مشکلات کنونی را به وجود آورد.
چون حق استان یزد پرداخت نمی‌شود، نمی‌توانیم از بافت تاریخی حفاظت کنیم
نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بافت تاریخی یک سازه خشتی است و اگر در شرایطی که بارندگی‌ها زیاد باشد نتوانیم آن را تخلیه کنیم، فرو خواهد ریخت و دیگر شهر جهانی معنایی ندارد و متاسفانه هیچ برنامه اجرایی برای حفاظت این بافت ارزشمند نداریم و قادر به کار اجرایی برای آن هم نخواهیم بود و دلیل آن هم این است که حق استان یزد پرداخت نمی‌شود.
وی با بیان اینکه هواشناسی چه تجهیزاتی برای پیش بینی وضع آب و هوا دارد، عنوان کرد: هواشناسی کشور ما فشل است، مردم ما وضعیت قرمز را به خوبی می‌فهمند ولی هواشناسی کشور اعلام می‌کند که وضعیت زرد است و همین باعث می‌شود تا کسی برای شرایط این چنینی به خوبی آماده نباشد و دلیلش هم نبود تجهیزات برای پیش بینی وضع آب و هوا است. سازمان مدیریت باید این تجهیزات را برای دستگاه‌های مختلف آماده کند و اقدامات در این خصوص به صورت جد انجام دهد.
جوکار با اشاره به اینکه مدیریت کردن بحران هزینه و تبعات دارد و نمی‌توانیم جوابگوی هزینه آن به مردم باشیم، افزود: من الان واقعا جوابگوی مردم نبودم زیرا از ما می‌خواهند و می‌گویند که مگر شما تجربه نداشتید و چهار ماه پیش چنین چیزی را تجربه نکردید پس چرا اقدام نکردید، نمی‌دانم که چه جوابی به مردم باید بدهم.
امروز از وضعیت روستاهای یزد خجالت زده شدم
نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز بازدید از روستاهای بخش خضرآباد و اشکذر داشتیم که اصلا امکانات نداشتند و خجالت زده شدم و الان هم به واسطه سیل هیچ راه ارتباطی ندارند و با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده‌اند.
وی افزود: از رئیس‌جمهور محترم و شما که وزیر کشور هستید انتظار داریم تا به برنامه و بودجه اعلام کنید که حق‌وحقوق استان یزد را پرداخت کنند. بارها و بارها این مسائل را تکرار کردیم و الان واقعا از این بابت خسته هستیم و اگر حقوق ما را به درستی پرداخت کنند نیازی به حقوق دولتی نداریم.
جوکار ادامه داد: نیاز داریم که 200 میلیارد تومان را به صورت موقت به استان یزد اختصاص دهید تا بتوانیم برخی از مشکلات استان را حل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *