آنچه باید درباره حقوق مادی نرم افزار بدانید

لینک کوتاه

امروزه با افزایش روزافزون استفاده از نرم افزارها که با تحوّل و پیشرفت سریعی همراه هستند ،نقش مهم و اساسی را در تمام کسب و کارها و زندگی به خود اختصاص داده است بطوریکه می توان گفت بدون وجود این نرم افزارها روال عادی امور روزمره ی مردم دچار اختلال می شود.

ه همبن دلیل به وفور شاهد تولید نرم افزارهای سفارشی هستیم ناآگاهی از حقوق مالکیت فکری متعلّق به نرم افزارها و نیز نحوه تعلّق این حقوق به طرفین قراردادهای پیمانکاری نرم افزاری باعث حدوث اختلافاتی می گردد که قصد داریم در این مقاله بررسی کنیم .

طبق ماده ۶ قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم افزارهای رایانه ای مصوب ۱۳۷۹ در خصوص قراردادهای پیمانکاری یا تولید نرم افزار سفارشی , حقوق مادی نرم افزار و نیز حق تغییر و توسعه نرم افزار متعلق به کارفرما یا سفارش دهنده است که می توان در قرارداد برخلاف آن توافق نمود.

حقوق مادی شامل حق نشر،عرضه،اجرا و بهره برداری مادی از نرم افزار می باشد،امّا حقوق معنوی نرم افزار به این معنی که نرم افزار باید به نام پدید آورنده ثبت شود نه به نام سفارش دهنده, قابل انتقال نیست و متعلق به پدیدآورنده آن نرم افزار است.

بنابراین در قرادادهای تولید نرم افزارهای سفارشی باید به صراحت و روشنی حقوق طرفین قراداد را از جهت مالکیت فکری ناشی از نرم افزار بیان نمود بطوریکه مشخص شود چه کسی مالک نرم افزار خواهد بود؟

کسی که آنرا ایجاد می کند یا کسیکه دستورهای لازم را برای ایجاد آن می دهد؟ تا جلوی هرگونه اختلاف احتمالی در آینده گرفته شود.

نویسنده: حمیده زابلی / منبع: یزد نیوز

لینک منابع استفاده شده:

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *