پیش‌بینی طلا در سال ۱۴۰۱ / معامله کنیم یا نه؟

لینک کوتاه

باتوجه به ابهاماتی که درحال حاضر در آینده موضوعات سیاسی و اجتماعی بین‌المللی وجود دارد برای طلا چه چشم‌اندازی وجود دارد؟ یک کارشناس بازارهای مالی در این مورد گفت: بالاترین قیمت قابل پیش‌بینی برای طلا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

بازارهای مالی سال پرنوسانی را پشت سر گذاشتند؛ بازار طلا نیز از این قاعده مستثنی نبود. اما چه عواملی روی قیمت طلا موثر بود؟

انس جهانی عاملی بین‌المللی است که نوسان آن تاثیری مستقیم روی طلای داخلی دارد. جنگ روسیه و اوکراین قیمت طلا را به صورت بی‌سابقه‌ای افزایش داد. به گونه‌ای که قیمت طلا به سقف قیمتی خود در چند سال اخیر رسید.

قیمت طلا پنجشنبه ۱۷ مارس با روند کاهشی نزدیک به پایین‌ترین سطح سه هفته‌ای خود رسید، این درحالی بود که با افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا انتظار می‌رفت انس جهانی مسیر صعودی را تجربه کند.

عامل دیگری که درصد دخالت بیشتری نیز دارد نرخ دلار است. دلار با تاثیر از برجام که در این چندماهه خبرهای مختلفی از آن رسیده است در دو کانال ۲۵ و ۲۶ هزار تومان متغیر بوده است.

چشم‌انداز طلا

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: اگر نقاط تعادلی طلای داخلی را یک میلیون ۲۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان درنظر بگیریم در آینده نرخ بالاتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نمی‌رود و پایین‌تر از یک میلیون و ۵۰ هزار تومان نمی‌آید.

او درمورد آینده قیمت طلا درصورت امضای برجام ادامه داد: درصورت احیای برجام و اگر اتفاق خاص دیگری نیفتد طلا در همین حد باقی می‌ماند و بازه شگفت‌انگیری را تجربه نمی‌کند.

دیبا در مورد معاملات در شرایط ثبات بازار بیان کرد: معمولا در شرایطی که بازار در این سطح و ثبات قرار می‌گیرد عده زیادی به فکر فروش دارایی‌هایی می‌افتند تا سرمایه خود را به بازار دیگری منتقل کنند که اغلب پشیمان می‌شوند. در این سطح باید به مرور خرید کرد تا در زمان رشد بتوان سود خوبی بدست آورد.

بازدهی بازار طلا در سالی که گذشت

طلا در ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته با بازدهی ۱۶/۹۰ درصدی با نرخ یک میلیون ۲۲۱ هزار و ۱۹۶ تومان به کار خود پایان داد. قیمت طلا در ۲۵ اسفند سال ۱۳۹۹ حدود یک میلیون و ۴۴ هزار تومان تعیین شده بود.

منبع: تجارت نیوز

لینک منابع استفاده شده:

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *