حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در دانشگاه فرهنگیان یزد:

معلمی شغل نیست بلکه عبادت است

لینک کوتاه
قراِِئتی

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به آیات سوره الرحمن معلمی را عبادت برشمرد.

به گزارش طلوع یزد، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور، امروز ۱۴ دی‌ماه در همایش «معلم، نماز و مهدویت» که به همت دانشگاه فرهنگیان یزد و بنیاد مهدی موعود(عج) استان برگزار شد، گفت: معلمی شغل خداست و قرآن می‌فرماید: «الرَّحْمَنُ عَلَّم»، پس می‌توان معلمی را شغل جبرائیل نیز دانست.
وی ادامه داد: معلمی شغل نیست بلکه یک عبادت است. اگر انسان بتواند علم را با یک فلش به کامپیوتر دیگری منتقل کند، خداوند هم می‌تواند علم را از امام حسن عسکری(ع) به یک کودک مانند امام زمان(عج) منتقل کند.
رییس ستاد اقامه نماز کشور افزود: معلم باید استعدادها را کشف و استخراج کند و با رفتار و دانشی که دارد، فرد را با خود همراه و او را تحت تأثیر قرار دهد.
وی در ادامه با اشاره به آیه دوم سوره جمعه به اهمیت شغل معلمی اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ، اوست که در میان مردم درس ناخوانده، پیامبرى از خودشان مبعوث کرد تا آیات الهى را بر آنان بخواند و آنها را رشد و پرورش داده و کتاب آسمانى و حکمت به آنان بیاموزد و اخلاق زشت را از میان مردم بردارد و اخلاق نیکو را در میان آنان رواج دهد تا به رشد و کمال رسند. در مکتب انبیا، پرورش روحى و آموزش فکرى، در کنار بینش و بصیرت مطرح است؛ لذا یک معلم باید مؤمن و متخصص تربیت کند و علاوه بر اینکه فرد تربیت شده نخبه باشد، یک فرد مؤمن هم باشد.
قرائتی خطاب به دانشجومعلمان گفت: قدر موقعیت خود را بدانید چون کار آینده شما مشخص است و اهمیت بسیاری دارد. شما معلمان بزرگترین سرمایه‌داران روی کره زمین هستید، چراکه سرمایه همه سرمایه‌داران جماد است، اما سرمایه شما انسان است.
وی با بیان اینکه باید دانش‌آموزان را با عمل تربیت کرد نه با کتاب و کلاس صرف گفت: گاهی نیز باید با دانش‌آموزان به صورت چهره به چهره سخن گفت چراکه تأثیر بیشتری دارد. البته یک معلم باید در کلاس درس به لحاظ پوشش از رنگ‌های روشن استفاده کند به‌ویژه اینکه مدارس دخترانه همه از یک جنس و زن هستند، هر چند باید از رنگ‌های نازیبا و جلف دوری شود ولی استفاده از رنگ‌های روشن در کلاس درس بر یادگیری نیز اثرگذار است.
این مفسر قرآن با بیان اینکه مدرک تحصیلی لازم است اما به تنهایی دارای ارزش نیست؛ گفت: به کم قانع نباشید و بدانید علم فقط در کتاب‌ها نیست. یک دانشجومعلم نباید هیچ‌گاه خود را فارغ‌التحصیل بداند؛ لذا همیشه باید در حال مطالعه از منابع مشخص بوده و از کتب با نویسندگان مجرب بهره‌مند شود.
رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه علم باید انسان را به تکامل برساند و هر علمی مفید نیست، افزود: متأسفانه بسیاری از روزنامه‌ها و فیلم‌هایی که وجود دارد، هیچ اثری در رشد و تعالی انسان ندارد. همچنین علم باید نافع باشد و دانستن علم باید مشکلی از مشکلات جامعه را برطرف کند و دانستن هر چیزی واجب نیست.
وی در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش نیاز به یک تحول اساسی دارد گفت: اینکه یک دانشجو باید در زمان تحصیل در کنار آموزش و مباحث تحصیلی، مهارت فراگیرد و تحصیلات در دانشگاه‌ها باید مهارت‌محور باشد و تنها به اخذ مدرک منحصر نشود.
این مفسر قرآن با بیان توصیه‌هایی خطاب به معلمان تأکید کرد: ندانستن عیب نیست؛ لذا در پاسخ به دانش‌آموزان گفتن کلمه «نمی‌دانم» اشکالی ندارد و می‌توانند بعد از پرس‌وجو از منبع مطلع و آگاه پاسخگو باشند. معلم از آموزش برخی علوم بی‌مورد بپرهیزد چراکه برخی موارد به درد کسی نمی‌خورد. حرف‌هایی که می‌زنید باید مورد نیاز باشد این است که باید بدانیم چه چیزی را برای چه کسی می‌گوییم و لذا هر چیزی برای هر کسی مناسب نیست.
قرائتی در پایان گفت: مسئله بعدی شاد بودن است، هنگام آموزش خنده و شادی را با کار ترکیب کنید تا اثربخش‌ باشد چرا که یادگیری با خنده و شادی بسیار ماندگار و تأثیرگذار است. قرآن نیز گاهی با یک هدف چند چیز متنوع را در کنار هم آورده است مثلاً در جایی شتر و آسمان را کنار یکدیگر می‌گذارد تا یک مفهوم را برساند و از این طریق تنوع بخشیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *