رئیس کمیسیون گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع‌دستی در گفت و گو با علم و فناوری؛

بسیاری از نخبگان جایگاه اجتماعی خوبی ندارند

لینک کوتاه
حقیرالسادات

حقیر السادات گفت: همیشه در یک روز خاص از نخبگان دعوت می کنیم و از آنها یاد می کنیم اما چیزی که نخبگان می خواهند و توقع زیادی هم نیست، این است که جایگاهشان مشخص شود.

به گزارش  طلوع یزد به نقل از خبرگزاری علم و فناوری استان یزد، استان یزد در شرایطی قرار دارد که به مطالبه‌گری نخبگان نیاز دارد، لازم است از حضور نخبگان در مدیریت‌های میانی و گاهی در سطح مدیران عالی استفاده شود چرا که ظرفیت نخبگانی ارزشمندی در استان یزد وجود دارد و باید از آن‌ها بهره برد.

«بی‌بی فاطمه حقیرالسادات» رئیس کمیسیون گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و روابط بین‌الملل شورای اسلامی شهر یزد و همچنین کارآفرین و نخبه یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار اشت: همیشه دغدغه ‌من این بود که شهر یزد که اینقدر جایگاه علمی قوی دارد، آیا از ظرفیت نخبگان استفاده می کنند یا خیر؟ خوشبختانه بنیاد ملی نخبگان یزد، دومین بنیاد ملی نخبگان در کشور است، از این رو خیلی انسان های توانمندی در راس کار آمدند و خیلی دلسوزانه فعالیت کردند.

حقیرالسادات بیان کرد: مشکلی که ما داریم این است که دانشگاه ها و خیلی از دانشجویان و دانش آموزان و گروه مخترعین از نخبه و نخبگی و اصطلاحات آن زیاد آشنا نیستند. اگر از اعضای هیئت علمی راجع به اینکه چه کسانی می توانند عضو بنیاد نخبگان شوند، پرسیده شود، اطلاعات دقیقی ندارند و فکر می کنند که فقط المپیادی ها و رتبه های تک رقمی ما می‌توانند عضو نخبگان شوند، در صورتی که در هر مرحله و هر جایگاهی که هستند می توانند جز نخبگان باشند. نخبگان فرهنگی، نخبگان اجتماعی، مخترعین و سطح های مختلف دیگری که داریم و از سطح دبستان می توانند وارد مرحله نخبگی شوند تا مراحل آخر.

وی با بیان اینکه همیشه در یک روز خاص از نخبگان دعوت می کنیم و از آنها یاد می کنیم گفت: اما چیزی که نخبگان می خواهند و توقع زیادی هم نیست، این است که جایگاهشان مشخص شود. فرضا یکی از نخبگان خارج از کشور ما در خارج از کشور چیزی حدود ۱۰ هزار دلار حقوق دریافت می کند ولی در ایران حداکثر حقوقی که دریافت می کند حدود بیست میلیون تومان است و نه مسکن، نه ایاب و ذهاب و نه جایگاه اجتماعی درستی خواهد داشت. مسئله ای که وجود دارد این است که ما برای بازگشت نخبگان چه اقدامات و حمایتی خواهیم کرد تا دلگرم شوند؟

رئیس کمیسیون گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع‌دستی با اشاره به فرمایشان مقام معظم رهبری گفت: ایشان در صحبت هایشان فرمودند، در کارها چه سطح میانی و چه سطح بالا از نخبگان استفاده کنید ولی آیا ما از چند درصد این عزیزان استفاده می کنیم؟ من به عنوان فردی که دغدغه پیشرفت برای نخبگان عزیز را داشتم، شرکت دانش بنیان را بنانهادم و از این عزیزان در آنجا برای دستیار فناوری استفاده می کنم. سالانه حدود ۸ تا ۱۰ نفر از نخبگان، برای سربازی در شرکت ما در حال فعالیت هستند و به جای رفتن به سربازی، وقت خود را در شرکت های دانش بنیان طی می کنند و خیلی از این افراد به عنوان دستیار فن آوری هستند و ما آنها را تامین مالی می کنیم و از دوسال گذشته در شرکت بنده تعداد زیادی از اعضا به عنوان فرصت مطالعاتی بودند که ارتباط با صنعت را گذراندند.

وی با بیان اینکه شهر یزد جایگاه علمی خوبی دارد گفت: با اینکه استان یزد جایگاه علمی بسیار خوبی در سطح کشور دارد ولی هنوز در بخش های آموزش، پژوهش، فن آوری، اقتصاد و اقتصاد دانش بنیان جای کار داریم. شعار سال را نباید فراموش کنیم. سال تولید و دانش بنیان، اگر بتوانیم در این مسائل کمک رسان این عزیزان باشیم بسیار عالی هست. چرا در ادارات و آموزشگاه ها و شهرداری و جاهای مهم از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استفاده چندانی نشده است؟ متاسفانه این مشکل وجود دارد. ما دردانشگاه های علوم پزشکی، دوره ای داشتیم و در آن دوره، پروژه ها و پایان نامه ها را به صورت محصولاتT طرح ها و پایان نامه ها و پروپوزال های فناورانه را درآوردیم. یعنی فرد در کنار آموزش، پایان نامه کتابخانه ای نداشته باشد و با یک محصولی آشنا شود تا اگر تمایل نداشت که به دنبال ادامه تحصیل و مقاطع بعدی برود، بتواند وارد صنعت شود و این دوره ها را برایشان گذاشتیم.

حقیرالسادات اذعان داشت: این شرکت، از کل کشور در زمینه های علوم نوین مثل نانو، مهندسی و سلول درمانی، دوره های آموزشی و توانمندسازی را برگزار می کند و براساس شرایط معرفی می کند. در حال حاضر هم نیروهایی داریم که در مراکز تحقیقاتی و یا داخلی و خارجی از کشور در حال انجام کار هستند. متاسفانه خیلی از تحصیل کرده های ما فکر می کنند که باید وارد مراکز دولتی و دانشگاه ها شوند، بلکه اینها را باید آموزش دهیم که بدانند چطور اقتصاد کشور را تغییر دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *