حاتمی نسب تشریح کرد،

دوره آموزشی پدافند غیر عامل برای دانشگاهیان دانشگاه آزاد یزد برگزار شد

لینک کوتاه
دانشگاهیان دانشگاه آزاد یزد

دکتر سید حسن حاتمی نسب مدیر مرکز آموزشهای تخصصی دانشگاه آزاد یزد گفت، کارگاه آموزشی پدافند غیرعامل به همت مرکز آموزش های تخصصی دانشگاه آزاد یزد و حفاظت فیزیکی اداره کل حراست واحد یزد در سالن کنفرانس شهید سلیمانی حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.

به گزارش طلوع یزد به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد یزد، در ابتدای این کارگاه آموزشی، مدرس دوره بیان کرد: واژه پدافند از نظر لغوی هم‌تراز با واژه دفاع است و مجموعه اقداماتی را شامل می‌شود که یک سیستم برای مقابله با تهدیدات احتمالی به کار می‌برد.
وی افزود: دفاع در مقابل تهدید و تهاجم به کار می‌رود و بر دو نوع دفاع عامل و دفاع غیرعامل تقسیم می‌شود. طبق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام پدافند غیرعامل عبارت از مجموعه اقدامات غیرمسلحانه که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات می‌باشد.
وی، ادامه داد: در مقیاس جهانی نیز سازمان بین‌المللی پدافند غیرعامل جایگاه مشخصی در امور اجتماعی و سیاسی دارد.
وی تصریح کرد: اقدامات مهم پدافند غیرعامل شامل تهدید شناسی، پیش‌بینی، آینده نگاری مخاطرات، طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی، ایجاد آمادگی، آموزش، کاهش آسیب‌پذیری، افزایش پایداری و تاب آوری می‌باشد.
وی، بیان کرد: حفاظت از زیرساخت‌ها، استمرار خدمات ضروری، حفاظت از تأسیسات و تجهیزات، پایدارسازی مدیریت عالی کشور، حفاظت از فضای سایبری و … از کارگروه‌های پدافند غیرعامل می‌باشد.
وی، گفت: مسئله پدافند غیرعامل ارتباط تنگاتنگی با امنیت ملی دارد که مؤلفه‌های آن شامل حفظ جان مردم، حفظ تمامیت ارضی، حفظ سیستم اقتصادی و سیاسی و حفظ استقلال و حاکمیت کشور است.
وی با اشاره به ضرورت‌های پدافند غیرعامل در استان خوزستان، اظهار کرد: خوزستان در منطقه‌ای واقع‌شده که بسیار حساس است و دارای منابع غنی می‌باشد و لازم است مسائل حوزه پدافند غیرعامل در آن به خوبی رعایت شود.
در ادامه وی بیان کرد: جوامع بشری همواره با تهدیدهایی روبرو بوده‌اند که منشأ طبیعی و غیرطبیعی داشته است.
وی افزود: عامل بقاء جوامع بشری این است که بتواند در مقابل تهدیدات از خود دفع کند؛ این تهدیدات می‌تواند زیرساخت‌های جامعه، شبکه آب، مخابرات، اینترنت، شبکه سوخت‌رسانی و … را مورد تهدید قرار دهد.
وی، ادامه داد: اگرچه بنا بر هر تهدید باید برنامه‌ای تدوین کرد اما وجه اشتراک آنها مقاوم‌سازی پیش از تهدیدات و تاب آوری حین تهدیدات است.
وی، تصریح کرد: تمدن‌های نخستین بشری اصول اولیه پدافند غیرعامل را برای حفاظت فردی و تأمین امنیت به کار می‌بردند. با پیشرفت تکنولوژی پدافند غیرعامل مفهومی گسترده‌تر یافت و به مجموعه‌ای از اقدامات گفته می‌شود که مستلزم به‌کارگیری جنگ‌افزارهای تسلیحاتی نباشد.
گفتنی است در این کارگاه آموزشی، شرکت‌کنندگان به بیان سوالات خود درباره مسائل مربوط به پدافند غیرعامل پرداختند که در پایان دوره به مدت 4ساعت حضور در این دوره آموزشی، گواهی ضمن خدمت برای شرکت کنندگان صادر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *