در رویداد آبی میبد مطرح شد:

بازیافت کل زباله های تر و خشک با اجرای طرحی ارزشمند از شرکت دانش بنیان در میبد

لینک کوتاه
آب منطقه ای

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در رویداد آبی شهرستان میبد با اعلام این خبر گفت: بازیافت تمامی زباله های تر و خشک توسط شرکت بهدیس بازیافت میبد با طراحی دستگاهی منحصر به فرد در استان انجام می شود.

به گزارش طلوع یزد به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد«محمدمهدی جوادیان زاده”» در جلسه رویداد آبی شهرستان میبد که با حضور فرماندار، دادستان و مدیران دستگاههای اجرایی این شهرستان برگزار شد با اظهار خرسندی از فعالیت بیش از پیش طرح های دانش بنیان در استان گفت:با توجه به مشکلاتی که جهت دفع بهداشتی و اصولی زباله ها و پسماندها وجود دارد و محیط زیست هرروز آلوده تر از روز پیش می شود اینچنین طرح های ارزشمندی می تواند درجلوگیری از بروز مشکلات محیط زیستی موثر و راهگشا باشد.

وی افزود:دستگاه پیرولیز(بازیافت زباله های تر و خشک) توسط شرکت بهدیس بازیافت میبد در مجاورت گود زباله این شهر مستقر شده و زباله های تر و خشک و بیمارستانی را بازیافت و به مواد با ارزش مانند کربن بلک و سوخت های هیدروکربنی(بنزین و گازوئیل) تبدیل می کند.

جوادیان زاده ورودی رایگان،مصرف برق کم و در نهایت بازیافت زباله به مواد با ارزش و حفظ محیط زیست را از مزایای این دستگاه که حجم فضای داخلی آن 30 متر مکعب می باشد برشمرد و گفت: زباله ها بدون تفکیک بصورت مستقیم وارد فیدر شده و با نوار نقاله داخل دستگاه می شود.

وی اظهارامیدواری کرد این دستگاه بعنوان یک طرح دانش بنیان و نمونه ای موفق از طرح بازیافت زباله در سطح ملی مطرح شود.

این مسئول همچنین به اتفاقات ناگواری که در پی خشکسالی ها، تغییر اقلیم ها و برداشت های غیر مجاز در حال رخ دادن هست اشاره کرد و گفت: آمار به ما می گوید در نقاطی از شهرستان میبد که بخشی از دشت یزد اردکان می باشد، با افت سالیانه یک متر و 52 سانتی متری از آب های زیرزمینی و به تبع آن نشست 11 سانتی متری سالیانه زمین مواجه هستیم که بسیار نگران کننده است و باید با مدیریت مصرف و تدوین الگوی درست مصرف، بیش از پیش منابع ارزشمند آب را در این استان خشک مدیریت کنیم.

وی به اقدامات انجام شده در راستای مدیریت مصرف اشاره کرد و گفت: تاکنون 75 درصد از چاههای کشاورزی و 71 درصد از چاههای صنعتی شهرستان میبد به کنتور هوشمند مجهز شده و امیدواریم تا پایان سال نصب این کنتورها به صددرصد برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با بیان اینکه بحث بازارمحلی آب در کشور مطرح می باشد و وزارت نیرو و شورای عالی آب نگاه مثبتی به آن دارند گفت:دشت یزد-اردکان نیز بعنوان پایلوت و پیشرو دربازارهای محلی آب در کشور معرفی شده است.

وی به رسوبات بسیار زیادی که بر اثر سیل اخیر در رودخانه ها و پشت سیل بندها جمع شده است اشاره کرد و بر لزوم هرچه سریعتر رسوب زدایی و لایروبی جهت آمادگی در برابر بارش هایی که با تغییر اقلیم درزمانی که انتظار نمی رود اتفاق می افتد تاکید کرد.

جوادیان زاده همچنین به علامتگزاری در رودخانه ها جهت جلوگیری از تصرف حریم و بستر رودخانه ها جهت عبور ایمن سیلاب تاکید کرد.

فرماندار میبد نیز در این جلسه با اشاره به سیل اخیر و در معرض خطر بودن شهرستان میبد از تبعات این سیل گفت: بخش بزرگی از حریم و بستررودخانه های این شهرستان مسدود شده و قنات هایی که متروکه شده است نیز بر مخاطرات سیل می افزاید.

“سیدجمال الدین سجادی پور” همچنین به رسوبات شدیدی که بر اثر سیل بر پشت سیل بندها و رودخانه ها جمع شده است اشاره کرد و خواستارهمکاری شرکت آب منطقه ای جهت رفع تصرفات رودخانه ها، احیاء یا از دسترس خارج کردن قنوات متروکه و رسوب زدایی سیل بندها و رودخانه ها با دستگاههای مربوطه شد.

وی به اقدامات مدیریت مصرف در شهرستان اشاره کرد و گفت:طرح تعادل بخشی و تحویل حجمی آب به خوبی اجرا شده است.

تعیین تکلیف اتصال بیمارستان میبد به سیستم جمع آوری فاضلاب شهری، رفع مشکلات فاضلاب شهری و حمایت از واحد زباله سوز از دیگر مباحثی بود که در این نشست برآن تاکید شد.

در ابتدای این رویداد آبی رییس اداره منابع آب منطقه شمالی گزارشی از وضعیت منابع آبی این شهرستان و اقدامات انجام شده ارائه داد.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *