اقدامات آب منطقه ای یزد جهت تامین آب پایداردر دولت سیزدهم

لینک کوتاه

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد اقدامات این شرکت جهت تلاش در تامین آب پایدار در دولت سیزدهم را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد«محمدمهدی جوادیان زاده» با اشاره به تلاش همه جانبه شرکت آب منطقه ای برای تامین آب پایدار در استان و تامین اعتبار برای اجرایی شدن این اقدامات، پروژه های دردست اجرا را بدین شرح اعلام کرد:

«مخزن 50هزار متر مکعبی یزد» که در سال 1396 با مبلغ اولیه پیمان 210 میلیارد ریال شروع شده و در حال حاضر ۶۵ در صد پیشرفت فیزیکی دارد  در افزایش حجم ذخیره آب شرب ، پایداری تامین آب و افزایش تاب آوری استان در مواقع قطع جریان آب انتقالی به میزان 3 ساعت در فصول پر مصرف و 6 ساعت در فصول کم مصرف بسیار موثر می باشد.

این پروژه که با همکاری شرکت پایندآب کوشا و مشاورجویاب نو در دست اجراست در صورت تامین کامل منابع اعتباری تا آبان ماه  سال 1401 به بهره برداری می‌رسد.

به گفته وی پروژه «بازچرخانی پساب» از جمله پروژه هایی است که با توجه به افت شدید سطح آب در دشتهای مهم استان ضمن کاهش آسیب های اجتماعی حاصل از تجمع پساب در تصفیه خانه فاضلاب، در تغذیه مصنوعی منابع زیر زمینی و جلوگیری از افت سطح آب موثر می باشد.

جوادیان زاده اظهار داشت:این طرح که شامل ۴۵۰۰ متر لوله گذاری به قطر ۴۰۰ میلیمتر از نوع GRP و حفر و تجهیز ۶ حلقه چاه تغذیه مصنوعی  می‌باشد در فاز اول با برآورد ۷۰ میلیارد ریال تا مهر ماه به بهره برداری خواهد رسید.

وی پروژه احداث «نیروگاه برق آبی کوچک» را از دیگر این اقدامات برشمرد و گفت:با توجه به شرایط هیدرولیک تاسیسات خط اول انتقال آب یزد، مطالعات امکان سنجی نصب نیروگاه برق آبی در خط انتقال آب، انجام و ۷ خاستگاه  به این منظور،مکان یابی گردید.

با برگزاری فرایند انتخاب سرمایه گزار به منظور نصب سه نیروگاه برق آبی در خط لوله، سرمایه گذار، انتخاب و عملیات طراحی و احداث نیروگاه برق آبی از ابتدای سال جاری آغاز شده و با هزینه سرمایه گذاری ۱۴۳۰ میلیارد ریال و در طول ۹ ماه انجام خواهد شد.

با نصب این سه نیروگاه بالغ بر ۴ مگاوات برق، تولید و به شبکه سراسری تحویل می گردد که با برنامه ریزی انجام شده تا خرداد ماه سال ۱۴۰۲ عملیات نصب، اتمام  و بهره برداری از این نیروگاه ها آغاز خواهد شد.

به گفته جوادیان زاده در راستای افزایش حجم ذخیره آب استان و افزایش پایداری تامین آب، احداث «دو باب مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی سنگاوی»در برنامه کاری این شرکت قرارگرفته است.

این پروژه از سال ۱۳۹۶ آغاز و با هزینه بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال  در شهریور ماه امسال به بهره برداری می‌رسد.

با در مدار قرارگرفتن این مخازن به جهت موقعیت مکانی، در پایداری و استمرار جریان آب انتقالی به شهرهای میبد و اردکان تاثیر بسزایی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد«خط سبز آبرسان صنایع»  را یکی دیگر از پروژه های مهم این شرکت عنوان کرد و گفت: این طرح به منظور ارتقاء تاب آوری و پایداری آب شرب از طریق بازتخصیص صنعت با اجرای خط انتقال پساب از مخزن کوثر تا نیروگاه سیکل ترکیبی یزد به طول حدود ۲۲ کیلومتر از لوله GRP به قطر 500 میلیمتر وظرفیت طراحی 150 لیتر بر ثانیه و برآورد 725 میلیارد ریال هزینه در دست اجرا می باشد.

احداث مخزن ۲۰۰۰ متر مکعبی با برآورد ۸۵ میلیارد ریال  اخیرا به پیمانکار ابلاغ و در حال تجهیز کار گاه می‌باشد.

با رایزنی های انجام شده اعتبار مورد نیاز اجرای خط سبز به میزان ۲۵۰ میلیارد ریال اخذ که عنقریب به مناقصه گذاشته می‌شود.

با اجرای این پروژه شرکت های فولاد آلیاژی، شهرک فولاد، مجموعه نیروگاههای منطقه،  صنایع حاجی آباد و جهان آباد می‌توانند از پساب استفاده کنند.

در میان مدت،با بهره برداری از خط سبز آبرسان صنایع حدود 5 میلیون متر مکعب در سال، پساب جایگزین آب شرب خواهد شد.

جوادیان زاده با اشاره به سد هرات نیز اظهار داشت: ساختمان «سد مخزنی هرات» سدخاکی با هسته رسی با ارتفاع 55 متر از پی و حجم مخزن 23.4 میلیون متر مکعب در سال از دیگر طرح های در دست اجرای شرکت آب منطقه ای یزد می باشد.

این سد با هدف تامین آب شرب، صنعت، کشاورزی و محیط زیست با حجمی برابر 12.9 میلیون متر مکعب احداث شده و بالغ بر 97 درصد می پیشرفت دارد.

همچنین آبگیری سد در اسفندماه سال 1399 با حضور معاون اول رییس جمهوروقت انجام گردیده است.

تاکنون 203 میلیارد تومان جهت این طرح هزینه شده که با برنامه ریزی انجام شده تا پایان سال جاری قابل بهره برداری می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *