کتابشناسی توصیفی آثار حسین مسرّت (25)؛

زندگی و آثار استاد محمود مشروطه

این کتاب ها به ترتیب سال چاپ معرّفی می شود.
لینک کوتاه

به گزارش طلوع یزد، زندگی و آثار استاد محمود مشروطه (دارالعباده به روایت تصویر)، پژوهش برای شورای پژوهش ادارۀ کلّ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، 1388، رحلی، 110ص، مصوّر.

استاد مشروطه، هنرمندی همه فن حریف بود. بازیگر تئاتر و سینما ،عکاس، فیلمبردار، باستان شناس و والاتر از همه انسانی مهربان و شریف بود.

وی در دهم اسفند 1298ش در خانوادۀ ابوالحسن مشروطه به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی تا سوم دبیرستان را در دبستان های تدیّن، اسلام، طاهری و دولتی و دبیرستان‌های ایرانشهر و کیخسروی به سال 1315ش گذراند. سپس وارد بازار کار شد . وی در سال 1329 به استخدام آموزش و پرورش درآمد و در شهرهای شهر بابک و یزد و در دبستان های گوناگون به آموزش پرداخت.
وی که از سال 1321ش به کارهای هنری و عکّاسی دلبستگی پیدا نموده بود، در سال 1332ش، آموزش تعلیمات سمعی و بصری دید و پس از آن با راه‌اندازی نخستین مرکز سمعی و بصری شهرستان یزد، به مدت 11 سال سرپرست آن بود. بعدها این مرکز به ادارۀ فرهنگ و هنر پیوست، او در سال 1346ش، رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهر یزد شد، تا اینکه در سال 1348 سرپرستی اداره فرهنگ و هنر را بر دوش گرفت و از سال 1349 تا 1358 که بازنشسته شد، مسئول امور کتابخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عمومی استان یزد بود و سرانجام در 12/10/83 در سن 85 سالگی درگذشت و در قطعۀ نام آوران خلدبرین یزد آرمید.
امید که ورثه اش به نشر چندین هزار اسلاید و عکس نفیس و ارزنده اش رضایت دهند که گنجینه ای شایگان است.
قرار است در سال جاری این پژوهش از سوی خانواده اش به صورت کتاب چاپ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *