کتابشناسی توصیفی آثار حسین مسرّت (22)؛

در آیینۀ خشت خام

این کتاب ها به ترتیب سال چاپ معرّفی می شود.
لینک کوتاه
در آیینۀ خشت خام

در آیینۀ خشت خام، خشت از دیدگاه معماری و مردم‌شناسی، قم: بقیه‌العتره و اندیشمندان یزد، 1384، وزیری، 221ص.
خشت خام جزء نخستین عناصری بود که بشر، بدان دست یافت و با دست خود ساخت و در معماری بناهای مسکونی، نیایشی، کاربردی و حفاظتی خود مانند: خانه ، مسجد ،حسینیه، برج ، بارو ، قلعه ، یخدان (یخچال) و حتی بخش بالایی آب انبار به کار برد.
خشت برای معمار کویر همواره آشناترین ، ارزان ترین و آسان یاب ترین مصالحی بوده که از آن بهره می برده است. ابزاری که تنها به کمی خاک رس و آب و اندکی همّت نیاز دارد تا ساخته و آماده شده و در برابر آفتاب سوزان و بخشندۀ کویر چون سنگ شود.
خشت برای مردم کویر که زمستان هایی سرد و خشک و تابستان هایی گرم و سوزان را در پیش رو دارند همواره بهترین عایق برای در امان ماندن از این سوز و گرمای آب و هوای کویربوده است.حتی بهتر از آجر،که خشت در زمستان ها مانع از نفوذ سرما و در تابستان بازدارندۀ نفوذ گرما به درون بنا بوده است.معمار کویر خود می دانسته که چگونه در این دو فصل، گرما و خنکی را در درون فضا جاری سازد.

کتاب نامبرده که به سفارش پایگاه میراث فرهنگی یزد پژوهش شده، در دو بخش معماری ( پیشینه خشت ، خشت در نگاه تاریخ ) و مردم شناسی ساماندهی شده است که در بخش مردم شناسی، گفتارهایی چون: خشت در فرهنگ عامّه، خشت در امثال حکم ،خشت در تعبیرات و ترکیبات و داستان و خشت ادب فارسی را دارد.
این کتاب در برخی کتابخانه های همگانی یزد از جمله وزیری و مرکز اسناد میراث فرهنگی یزد وجود دارد و اکنون نایاب است.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *