رییس اداره منابع آب ابرکوه:

شناسایی بیش از 40 مورد فروچاله در ابرکوه

لینک کوتاه

رییس اداره منابع آب شهرستان ابرکوه از شناسایی بیش از 40 مورد فروچاله و فرونشست زمین در پی برداشتهای بی رویه آب درگذشته دراین شهرستان خبر داد.

به گزارش طلوع یزد به نقل از  روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد”سیدعلی مشکات” گفت:علیرغم درک شرایط و دغدغه مندی مردم شهرستان بابت جلوگیری از حفاری غیرمجاز و داشتن کمترین تعداد چاه غیرمجاز استان، بیش از 40 مورد فروچاله و همچنین نشست زمین در این شهرستان ایجاد شده است.

وی اظهار داشت:برداشت غیرمجاز و بی رویه آب علاوه بر افزایش عمق سفره و ایجاد فروچاله ها، باعث کاهش حجم آب شیرین و شوری منابع آبی شده و آبدهی بیشتر چاه ها نسبت به گذشته کم و روز به روز نیز کمتر می شود.

مشکات با بیان اینکه مهمترین اصل برای پایداری منابع آبی این شهرستان به صفر رساندن افت سفره های زیرزمینی است گفت: با توجه به کاهش بارندگی سال آبی 1401-1400 ، تداوم حدود 26 سال پدیده خشکسالی و افت سطح آب های زیرزمینی، لازم است که کشاورزان و بهره برداران به دلیل بحرانی بودن وضعیت منابع آبی این شهرستان، برداشت آب را بیشتر مدیریت کرده و با روی آوردن به روش های نوین در مدیریت مصرف سهیم باشند.

وی کشت محصولات پرآبخواه و آبیاری غرقابی در مزارع و باغ ها را برخلاف الگوی کشت برشمرد و گفت: این روش های کشت در این بحران بی آبی به هیچ وجه توجیه پذیر نیست و آنچه تاکنون به سفره های آب زیرزمینی خسارت وارد کرده به سختی قابل جبران است.

رییس اداره منابع آب ابرکوه با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص حفاظت از منابع آب زیرزمینی و اجرای طرح خاموشی چاههای کشاورزی و طرح تحویل حجمی گفت: با همراهی بی نظیر کشاورزان و مسئولین شهرستان حدود 99 درصد چاههای کشاورزی برقی مجهز به کنتور هوشمند شده اند.

وی افزود:طرح تحویل حجمی آب و نصب ابزار اندازه گیری بر روی همه چاهها در چارچوب برنامه سازگاری با کم آبی نیز در حال اجراست و امیدواریم تا چندسال دیگر بتوانیم افت سفره های زیرزمینی را به صفر برسانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *