خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو طی کشتار غیر مجاز در عید سعید قربان؛

جهت قربانی کردن دام به کشتارگاه مراجعه کنید

لینک کوتاه

کشتار دام در کشتارگاه ها و تحت نظارت کارشناسان بهداشتی دامپزشکی و پیش سرد کردن گوشت از روش های مهم پیشگیری از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می باشد.

به گزارش طلوع یزد به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه، امیدسالاری رییس شبکه دامپزشکی ابرکوه گفت:تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی تب دار حاد است که به وسیله گزش کنه در بهار و تابستان گسترش پیدا می کند و اگر شخصی با دام آلوده یا امعا و احشاء دام آلوده ارتباط داشته ،یا از گوشت و جگر خام و یا نیم پز دام آلوده استفاده کند به این بیماری مبتلا می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی افزود: پیش‎سرد کردن گوشت قرمز‌ تنها راه مقابله با تب کریمه‌کنگو است پیش‎سرد کردن گوشت مخاطرات بسیاری از عوامل بیماری‌زا در آن را کاهش می‎دهد و باعث بهبود کیفیت گوشت می شود. در این سیستم گوشت باید به مدت 24 ساعت در دمای یخچالی(نه انجماد) قرار بگیرد و به‎ دلیل کاهش دما و PH در اثر جمود نعشی، شرایطی ایجاد می‌شود که امکان رشد میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا در گوشت از بین می‌رود.

وی  تصریح کرد:  بیماری تب کریمه کنگو هیچ گونه علامتی در دام‌های مبتلا نداشته و بنابراین مردم از کشتار دام به‌صورت «غیرمجاز» در منزل خودداری کنند زیرا تمامی ترشحات دام مبتلا به بیماری سرشار از ویروس است.

وی ادامه داد:ضروری است مردم ذبح دام را حتماً توسط افراد متبحرو ضابطین بهداشتی انجام دهند و افرادی که با ذبح دام سر ‌و‌ کار دارند باید نکات بهداشتی را رعایت و از دستکش ،عینک و لباس مناسب استفاده کنند تا به بیماری تب کریمه مبتلا نشوند.

نامبرده افزود: همچنین فرآورده‌های دامی را ۲۴ ساعت بعد از کشتار در دمای یخچال نگهداری کنند  تا احتمال ابتلاء به تب کنگو به میزان زیادی کاهش یابد.

وی در مورد علائم و راه های انتقال  بیماری تب کریمه کنگو افزود: شروع ناگهانی تب، درد عضلانی و خونریزی از جمله علائم مهم بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می‌باشد و از راه های انتقال این بیماری میتوان به گزش کنه، تماس مستقیم با خون و ترشحات یا بافت های آلوده (بخصوص افرادی که درصنعت دام نقش دارند از جمله دامپزشکان، دامپروران، کارکنان کشتارگاه) و  در اثر تماس با افراد بیمار و یا وسایل آلوده آنها یا گاهی اوقات زنان خانه دار در اثر تماس با خون و ترشحات یا بافت های آلوده هنگام قطعه قطعه کردن گوشت و جگر دام بلافاصله پس از ذبح و بدون استفاده از دستکش ، تنفس در محیط های  آلوده ، مصرف جگر خام یا نیم پز نیز  اشاره کرد .

با توجه به فرا رسیدن عید سعید قربان و بیماری مشترک تب کریمه کنگو ازهمشهریان عزیز خواهشمندیم که نسبت به رعایت مسایل بهداشتی جهت قربانی کردن و همچنین فراوری فرآورده های  خام گوشتی نهایت دقت را به عمل آورند و حتما گوشت قربانی را به مدت 24 ساعت داخل یخچال(دمای0 تا4 درجه)قرار داده و سپس مورد مصرف قرار دهند تا از خطر ابتلا به این بیماری خطرناک در امان بمانند.

امیدسالاری در پایان افزود: از شهروندان محترم شهرستان  ابرکوه خواستاریم از کشتار غیر مجاز دام در عید قربان پرهیز کنند و جهت قربانی کردن به کشتارگاه دام این شهرستان  مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *