پنجمین مقصد اتوبوس خبر؛

بوستان کویری یزد؛بزرگترین اکو پارک کویری کشور

لینک کوتاه

اتوبوس خبر در پنجمین سفر خود خبرنگاران را به بازدید از چند پروژه عمرانی در دست اقدام سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری یزد برد تا از نزدیک در جریان پروژه های احداث شده یا در دست احداث قرار گیرند.

به گزارش طلوع یزد، نخستین پروژه بازدید شده توسط خبرنگاران، اجرای پروژه های دیوار نگاری شهدای شاخص استان یزد واقع در بلوار شهید صدوقی بود.

بازدید بعدی از سردیس شهدای انقلاب  بود که محمدحسن منصوری‌زاده، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری یزد با اشاره به ساخت سردیس از شهدای یزدی که در انقلاب اسلامی نقش به سزایی داشتند، عنوان کرد: سردیس شهدای انقلاب با توجه به مصوبه‌ای که هیئت مدیره سازمان و بنا به پیشنهاد اعضای هیئت مدیره صورت گرفت، انجام شد تا بتوانیم خدمتی به عزیزانی که در ایام انقلاب جان خود را برای استان و کشورشان فدا کردند، داشته باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به قول و وعده‌ای که به خانواده شهدا داده شده بود و این اقدام چندین سال پیگیری نشده بود، به همت شورای اسلامی، شهرداری، معاونت خدمات شهری و سازمان سیما و منظر این مهم اتفاق افتاد و سردیس چهار شهید آماده و در روز ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۰ با حضور خانواده معظم شهدا رونمایی شد.

منصوری‌زاده افزود: در سال گذشته سردیس چهار نفر از شهیدان والامقام انقلاب به نام‌های شهید عباس ضیا قاسمی، شهید محمدرضا هدایتی، شهید محمد زارع زاده مهریزی و شهید محمد رضا دیزوی آماده و در میدان آزادی اجرایی و نصب شد.

 

در طی مسیر شاهد ناهماهنگی تابلوهای شهری، ساختار سازه‌ها و موضوع طرح‌‌های تابلوهای تبلیغاتی و همچنین نبود هماهنگی در ساختار تبلیغاتی محیطی  که سبب سردرگمی دیداری و خستگی چشم می‌شوند مواجه شدیم که منصوری زاده در این زمینه از طرح ساماندهی تابلوهای نصب شده در جای جای شهر خبر داد و افزود: برای رفع این آلودگی بصری با اصناف مختلف صحبت شده و امید است همکاری های لازم در این زمینه انجام شود.

اتوبوس خبر با عبور از بلوار شهید پاکنژاد شاهد رویش مجدد شاخه های درختان هرس شده در فصل زمستان بود و محمد سعید کاشفی، معاون سازمان سیما و منظر، در این زمینه تصریح کرد: در فصل هرس، برای کمک به رشد درختان و رویش شاخه های جدید و تازه، سرشاخه های درختان این بلوار کاملا هرس شدند و در فصل تابستان درختان کاملا سرسبز و تازه شدند.

پروژه بعدی اکو پارک بود که یکی از پروژه های مهمی است که توسط سازمان سیما،  منظر و فضای شهری یزد در حال اجراست. این بوستان محیطی کویر به عنوان بزرگترین اکو پارک کویری کشور با مساحت 150 هکتار در بلوار نصر واقع شده است.

منصوری زاده افزود: برای فضای سبز این بوستان کویری در کل 4 هزار و 500 اصله درخت 7 ساله و نهال کاشته شده است و آبیاری فضای سبز این بوستان، با استفاده از پساب و با روش تانکری آبیاری می شود.

وی تصریح کرد: زیر ساخت های انتقال پساب با حفاری و لوله گذاری به طول 6 هزار و 500 متر از پل الغدیر تا بوستان مذکور و ساخت دو منبع 500 متر مکعبی انجام شده و تا کنون 50 درصد پروژه انتقال آب پیشرفت فیزیکی داشته و آبیاری با روش تانکری موقتا تا بهره برداری از پساب مذکور، در حال انجام است.

مقصد بعدی اتوبوس خبر گلخانه سازمان سیما، منظر و فضای سبز بود که دارای مساحت 65 هزار متر مربع که 25 هزار متر مربع از آن در حال استفاده است.

کاشفی عنوان کرد: گونه های گیاهی تولید شده در گلخانه شامل تولیدات فصلی  و تولیدات دائمی می باشد و گونه های دارویی همانند رزماری نیز در این گلخانه پرورش داده می شود تا در نهایت در فضای شهری برای زیبا سازی و گسترش فضای سبز، از این گونه های مختلف استفاده شود.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری یزد با اشاره به اجرای طرح آبیاری نوین زیرسطحی در بلوار شهدای گمنام به صورت پایلوت گفت: از معایب آبیاری قطره ای یا تحت فشار سطحی، نیاز به زمان طولانی‌تر جهت آبیاری که علاوه بر رویش بیشتر علف هرز، ریشه درختان به سطح خاک آمده و پس از قطع شدن آب در دو یا سه روز تا ۱۰ سانتی متری زمین خشک و تنش تشنگی سریع حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: در آبیاری زیرسطحی علاوه بر مشکل کوددهی، باتوجه به عبور لوله در مجاورت ریشه درختان یا مخزن به نوعی آب به اطراف نشت می‌کند و ریشه به داخل روزنه‌های ورود آب نفوذ کرده و در مدت کوتاهی مسیر آب را مسدود می کند. در واقع شیوه نوین آبیاری زیرسطحی بهترین راه نجات کویر و مناطق کم بارش است که با توجه به اجرای آن در عمق خاک از هر گونه آسیب پذیری محفوظ مانده و با توجه به آبیاری در زمان کوتاه، آب سریع به اطراف ریشه نفوذ کرده و ریشه در رطوبت طولانی و ماندگار به دور از گرما و تبخیر رشد می کند.

بازدید از گالری شهری، فضای سبز ترکیبی که شامل گیاه، شن رنگی و نورپردازی است، بوستان باد و سایه که انرژی خود را از طریق پنل های خورشیدی تامین میکند از دیگر مقاصدی بود که خبرنگاران بازدید کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *