شهردار منطقه تاریخی یزد:

قدیمی ترین آرامستان یزد احیا می شود

لینک کوتاه
جوی هرهر

نقوی، شهردار منطقه تاریخی یزد، با اشاره به قدمت آرامستان « جوی هُرهُر» و اهمیت تاریخی آن، از احیای این مکان تاریخی خبر داد.

به گزارش طلوع یزد،علیرضا نقوی با اشاره به قدمت آرامستان « جوی هُرهُر» اظهار کرد: این قبرستان تاریخی حدود 52هزار متر زیربنا دارد و از جمله قدیمی ترین آرامستان های یزد است.

وی افزود: این قبرستان سالهای زیادی مورد بی توجهی و کم لطفی مسئولان و مردم قرار گرفته به گونه ای که به محلی امن برای معتادان تبدیل شد و خانواده ها برای حضور در آرامگاه خانوادگی خود، احساس ناامنی میکردند.

شهردار منطقه تاریخی یزد از وجود مقبره افراد برجسته ای همچون آخوند کرباسی، همسر کاوه آهنگر، آیت الله فرساد و بسیاری دیگر از علمای یزد خبر داد و تصریح کرد: علاوه بر وجود مقبره اشخاص مهم و مشاهیر برجسته کشور در این آرامستان، آرامگاه خانوادگی شهید صدوقی و دکتر مرتاض نیز در این مکان قرار دارد.

نقوی عنوان کرد: آرامستان « جوی هُرهُر»  در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و از ویژگی های برجسته این قبرستان می توان به مشترک بودن این مکان با مسلمانان و کلیمیان اشاره کرد.

وی با اشاره به احیای آرامستان « جوی هُرهُر» و خروج آن از وضعیت فعلی، گفت: برای احیای این آرامستان و تبدیل آن به بوستان، برنامه ای ۴ تا ۵ ساله در نظر گرفته شده است و فاز اول با اعتبار ۲ میلیارد و دویست میلیون تومان تا پایان تیرماه به بهره برداری می رسد.

شهردار منطقه تاریخی یزد افزود: فازهای بعدی به اعتباری حدود ۳۰ میلیارد تومان نیاز دارد که از این مقدار، ۵۰ درصد از اعتبار مورد نیاز اختصاص پیدا کرده و امیدواریم تا پایان دوره ششم شورای شهر این پروژه به بهره برداری کامل برسد.

نقوی از تبدیل آرامستان « جوی هُرهُر» به بوستان خبر داد و عنوان کرد: در برنامه هست که در این بوستان هم فرهنگسرا و هم موزه سنگ ساخته شود و همچنین بقاع متبرکه احیا شوند.

گفتنی است در موزه سنگ این آرامستان قرار است از سنگ های قدیمی و تاریخی کشف شده از این قبرستان، استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *