میز خدمت دانشگاه آزاد اسلامی یزد در میعادگاه نماز جمعه برپا شد

لینک کوتاه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد با حضور خود در میعادگاه نماز جمعه در راستای چهلمین سال تاسیس دانشگاه آزاد، دستاوردهای این دانشگاه را برای مردم تشریح و با تشکیل میز خدمت به سؤالات آنان پاسخ داد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه آزاد یزد، دکتر محمدرضا دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد، به مناسبت چهلمین سالروز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی و رویداد ملی گام دوم ( عصر امید)، دستاوردهای این دانشگاه مردمی را برای عموم و نمازگزاران نماز جمعه در سخنرانی پیش از خطبه‌ها تشریح و با برپایی میز خدمت به سؤالات مردم پاسخ داد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با حضور در جمع نمازگزاران نماز عبادی سیاسی جمعه یزد با تشریح فعالیت های 40 سال اول تأسیس دانشگاه آزاد در استان یزد، برنامه های تحول آفرین و حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین و اشتغال محور در 40 سال دوم تأسیس این دانشگاه را بیان کرد.
دکتر دهقانی اشکذری در جمع مردم یزد در سخنانی پیش از خطبه های نماز جمعه این شهر، یاد درگذشتگان حادثه قطار مشهد- یزد را گرامی داشت و به بازماندگان آنان و مردم استان یزد تسلیت گفت.
وی با یادآوری تأسیس دانشگاه آزاد استان یزد در سال 61 اظهار داشت: مرحوم دکتر علی سلطانی در سال 61 با هدیه بابرکت ۲۰ هزار تومانی از حضرت امام خمینی(ره) برای افتتاح دانشگاه آزاد به یزد آمد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، افزود: پس از گذشت 40 سال از تأسیس این دانشگاه در یزد، 9 شهید از این دانشگاه تقدیم انقلاب اسلامی شد و به عنوان اولین دانشگاه در کشور میزبان پیکر مطهر هشت شهید گمنام بودیم.
دکتر دهقانی اشکذری، نیاز کشور به نیروی متخصص در اوایل انقلاب را یکی از اولین اهداف تأسیس دانشگاه آزاد و خدمت این دانشگاه به مردم دانست و گفت: تا کنون شش میلیون نفر در این دانشگاه طی ۴۰ سال گذشته فارغ التحصیل شدند.
وی سهم استان یزد از این تعداد فارغ التحصیل در طول چهار دهه گذشته را 110 هزار نفر در رشته های مختلف پزشکی، مهندسی، علوم انسانی و هنر و معماری و…بیان کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، بیان داشت: خدمت دوم این دانشگاه مردمی به این کشور در استان، توسعه منطقه‌های کمتر توسعه‌یافته است به طوری که اولین واحد این دانشگاه در منطقه قاسم آباد در یک بیابان و دور از شهر بنا شد ولی اکنون یکی از مناطق پیشرفته و برخوردار شهر یزد به شمار می رود.
دکتر دهقانی اشکذری خاطر نشان کرد: امروز دانشگاه آزاد یزد در ۱۰ شهرستان اردکان، میبد، اشکذر، تفت، بافق، مهریز، بهاباد، ابرکوه، خاتم و یزد دارای واحدهای دانشگاهی با رشته های متفاوت تحصیلی است.
وی افزود: بزرگ‌ترین شبکه دانشگاهی و آزمایشگاهی استان یزد در دانشگاه آزاد سطح استان است و هم اکنون بیش‌از 15هزار و 500 نفر دانشجو با بیش‌از ۳۳۰ نفر عضو هیأت‌علمی تمام‌وقت، بیش‌از چهار استاد مدعو و نزدیک ۸۰۰ نفر کارمند مشغول به فعالیت هستند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، یکی دیگر از خدمات دانشگاه آزاد اسلامی در استان یزد را تأسیس مدارس آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: امروز ۲۲ مدرسه در استان داریم که نزدیک ۳۵۰۰ نفر دانش‌آموز از مهدکودک تا دیپلم مشغول تحصیل هستند و خدمات ارزشمندی در عرصه پرورش نیرو و توسعه استان انجام داده‌است.
دکتر دهقانی اشکذری، یکی از مطالبات مردم استان یزد را حل مشکلات مردم و کشور از سوی جامعه دانشگاهی بیان کرد و افزود: کشور ایران با بیش‌از ۸۰ میلیون نفر جمعیت نزدیک یک درصد از جمعیت دنیا را داراست یعنی یک درصد جمعیت هشت میلیاردی جهان در ایران زندگی می کنند.
وی تصریح کرد: از نظر رشد علمی ایران در منطقه اول است و با فاصله زیاد در دنیا رتبه هیجدهم را داریم اما در رتبه فناوری و نوآوری رتبه خیلی خوبی نیست و بالای ۶۰درصد است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد، ابراز کرد: با توجه به آمار نوآوری و فناوری در می یابیم که ما در دانشگاه ها آن علم و دانشی که منجر به خلق ثروت و حل مشکلات شود را نتوانستیم تحقق بدهیم.
دکتر دهقانی اشکذری یکی از دلایل نامگذاری شعار سال 1401 از سوی مقام معظم رهبری را، امید ایشان به تحول آفرینی دانش و جامعه دانشگاهیان دانست و افزود: علمی که منجر به ثروت و منجر به حل مسئله‌های این شهر و این استان شود مد نظر است.
وی نیاز کشور در 40 سال دوم را نیاز به تحول و تعالی بیان کرد و افزود: ما در ۴۰ سال دوم باید امید و انگیزه را به جوان‌ها تزریق کنیم در حالی که امید دادن شعار نیست یعنی وقتی جوانی بیکار بود با صحبت نمی‌توان به او انگیزه داد اما اگر این جوان در دانشگاه در مدرسه خوب تربیت و خوب رشد یافت و وقتی از دانشگاه خارج شد دیگر نباید مدتی به دنبال کار باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، ولین اراهکار تحول آفرینی در 40 سال دوم دانشگاه آزاد را تغییر آموزش های حافظه محور به سمت آموزه‌های اشتغال‌آفرین مهارت محور و تعالی بخش بیان کرد و گفت: اساتید ما هم باید خودشان عوض شوند تا تربیت آن‌ ها هم متحول شود و در حوزه‌های علمی و آموزشی تغییر و رشد کنند.
دکتر دهقانی اشکذری، دومین تحول مورد نیاز این دانشگاه را در حوزه فرهنگی دانست و افزود: ورودی دانشگاه‌های ما بعضاً بهتر از خروجی‌های آن است و هنوز دانشگاه های ما نتوانستند آرمان های امام راحل و رهبر معظم انقلاب در این حوزه فرهنگی را جامه عمل بپوشانند.
وی خاطر نشان کرد: ما نیاز داریم به این‌که در دانشگاه از رشد تک‌بعدی مدرک گرایی دور شویم و ما نیاز به رشد و تربیت همه‌جانبه داریم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد ابراز کرد: انسان کامل فقط انسانی نیست که درس‌خوانده باشد بلکه خروجی تعلیم بدون تعلم و تعلیم بدون تربیت در دانشگاههای دنیا ساخت سلاح هسته ای و کشتار مردم و یا اقتصاد به نفع ثروتمندان جامعه می شود.
دکتر دهقانی اشکذری تصریح کرد: انسان کامل و بالنده انسانی است که در همه زمینه های رشد جسمانی و در زمینه های معنوی از جمله نماز، انقلاب، تعهد، معنویت، سیاسی، اطلاع از اوضاع کشور، اوضاع شهر، اوضاع منطقه و نیز در زمینه رشد اجتماعی از جمله دغدغه کاهش آماراعتیاد، طلاق و مشکلات جامعه و علمی، فناوری و اخلاقی رشد یابد.
وی خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد به دنبال تحول در همه ابعاد فوق است به طوری که هم اکنون دانشگاه آزاد یزد تقریباً بزرگ‌ترین مسجد را در سطح کشور دارد و همیشه هم در حوزه نماز دانشگاه آزاد یزد رتبه‌های برتر را داراست.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد، افزود: در حوزه شهید و شهادت و دفاع از کشور 9 شهید تقدیم انقلاب شده است و هشت شهید در این دانشگاه بر معنویت آن افزوده است و سالیانه برنامه های فرهنگی مختلفی در جوار شهدای گمنام برگزار می شود.
دکتر دهقانی اشکذری با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدا، با یادآوری شهید محمدحسین محمدخانی از شهدای مدافع حرم کشور و فارغ التحصیل این دانشگاه، گفت: این شهید مورد توجه شهید سلیمانی بود به طوری که حاج قاسم برای سلامتی این شهید روزانه صدقه می داد و او را همچون شهید همت برای خود می دانست.
وی تصریح کرد: هم اکنون کانون‌های فرهنگی و بسیج دانشجویی بسیار فعال در دانشگاه آزاد یزد است که نسبت‌به جذب دانشجو نیز تلاش می‌کنند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد، یکی دیگر از راهکارهای تحول آفرینی را تبدیل پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های کتابخانه‌ای به سمت پژوهش‌های کاربردی دانست و افزود: امروز اگر شهر یزد در زمینه های مختلف زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی دچار آسیب های است به خاطر اینکه در پژوهش های دانشگاهی این مشکلات حل نشده است.
دکتر دهقانی اشکذری، تأکید کرد: اگر دانشگاه نتواند فارغ‌التحصیلانی تحویل جامعه دهد که در حوزه محیط‌زیست اجتماعی و اقتصادی مشکلات را حل کنند این شهر و این کشور به سعادت نخواهد رسید.
وی، وجود دو مرکز نوآوری به همت دانشگاه آزاد یزد را یکی از افتخارات این دانشگاه برشمرد و گفت: وظایف این مراکز هدایت و کمک به جوانان و دانشجویان به سمت عملی شدن ایده هایشان تا پیدا کردن بازار کار و کسب درآمد است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد با بیان این که استان یزدد ر 20 سال گذشته رتبه اول کنکور در کشور را دارابوده است ولی آمار بیکاری آن بالاست، ادامه داد: بیش‌از ۳۰ هزار فارغ‌التحصیل بیکار در این استان وجود دارد در حالی که سالیانه بر جمعیت مهاجران جویای کار به یزد افزوده می شود و یکی از دلایل آن یاددندادن مهارت به دانشجویان است.
دکتر دهقانی اشکذری، یکی از اهداف جدید دانشگاه آزاد اسلامی یزد را گسترش مراکزفناوری و نوآوری در استان بیان کرد و افزود: دانشجویان دانشگاه آزاد استان از طریق دانشکده مهارت و کارآفرینی و پردیس های فناوری از این پس در هنگام تحصیل، مهارت هم می آموزند و حتی همزمان وارد بازار کار می شوند.
وی ابراز کرد: امروز در مدیریت استان یزد از استانداری تا شهرداری تا خیلی از ارگان‌ها فارغ‌التحصیلانی از دانشگاه آزاد یزد حضور دارند .
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد با یادآوری غیر دولتی بودن دانشگاه آزاد و فقدان بودجه های دولتی بیان کرد: این دانشگاه با کمک مردم فعالیت دارد و ما باید دغدغه خانواده ها را با ایجاد کار و اشتغال نسبت به کاهش هزینه ای شهریه کاهش دهیم.
دکتر دهقانی اشکذری، ادامه داد: برای اولین‌بار در کشور یک مرکز کسب‌وکار و اشتغال در دانشگاه آزاد تأسیس کرده‌ایم و دانشجو همزمان با ثبت نام در دانشگاه به بنیاد برکت معرفی می شود و با مهارت آموزی در دوران تحصیل پس از فارغ التحصیلی با کسب یک مهارت وارد بازار کار می شود.
وی در پایان سخنان خود در جمع مردم انقلابی شهر اشکذر اظهار امیدواری کرد: در ۴۰ سال دوم تأسیس این دانشگاه، مردم استان شاهد دانشگاهی مردمی، دین مدار و کارآفرین را شاهد باشند و دارالعباده و دارالعلم به جایگاه خودش برسد..
همچنین در حاشیه این نمازجمعه ،میز خدمت در آستانه برگزاری رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با هماهنگی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد و با همکاری حوزه های معاونت های بخش های مختلف دانشگاه آزاد یزد برپا و با استقبال خوب نمازگزاران حاضر در نماز جمعه یزد و پیش از آغاز خطبه‌های امام جمعه شهرستان به مدت یک ساعت برپا شد و نمازگزاران حاضر، موضوعات خود را به شکل مستقیم با مسئولان این دانشگاه در میان گذاشتند.
گفتنی است در این آیین میعادگاه نماز جمعه شهرستان یزد ، گروه تواشیح ممتاز و ملی دانشجوئی (وصال) دانشگاه آزاد یزد به اجرای تلاوت همخوانی قرآن کریم در ابتدای این برنامه پرداخت که بسیار مورد استقبال نمازگزاران قرار گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *