راه‌اندازی اولین کارگاه آموزشی و تولید زیلو در روستای نصرآباد شهرستان تفت

لینک کوتاه
دهقان مهرجردی

معاون صنایع‌دستی استان یزد از راه‌اندازی اولین کارگاه آموزشی و تولیدی زیلو در روستای نصرآباد تفت خبر داد.

به گزارش طلوع یزد،به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، محمدرضا دهقان مهرجردی با اعلام این خبر گفت: «اولین کارگاه آموزش و تولید زیلو با حمایت و نظارت معاونت صنایع‌دستی استان با همکاری اداره شهرستان تفت و شرکت تعاونی زیلو آرمان میبد در روستای نصرآباد از توابع این شهرستان راه‌اندازی شده است.»

معاون صنایع‌دستی استان یزد ادامه داد: «این کارگاه زیلوبافی در مجاورت مسجد جامع نصرآباد با 4 دار زیلو در فضایی به وسعت 100 مترمربع زمینه اشتغال 2 نفر را فراهم کرده است.»

دهقان مهرجردی با اشاره به زنده‌بودن هنر صنعت زیلو گفت: «بافت زیلو در استان یزد از جایگاهی والا برخوردار است و این دست بافته ارزشمند از قدیمی‌ترین محصولات صنایع‌دستی استان به شمار می‌رود.»

او در خصوص ویژگی‌های منحصربه‌فرد این دست بافته توضیح داد: «زیلو را به‌عنوان فرش سلامت معرفی می‌کنند، چون تنها دست‌بافته‌ای است که تماماً با گیاه تهیه می‌شود. گیاه نرم پنبه جزو مواد اولیه زیلو است و همراه با گیاهان دیگر چون رناس، نیل و پوست گردو رنگ به خود می‌گیرد. همین موضوع باعث شده که زیلو،  الکتریسیته ساکن ایجاد نکند. از طرفی زیلو، ذرات معلق در هوا ایجاد نکرده به علت نداشتن پرز و خامه به دستگاه تنفسی بدن نیز آسیب نمی‌رساند و پزشکان استفاده از آن را برای کودکان و بیماران تنفسی توصیه می‌کنند. همچنین استفاده از آن حساسیت پوستی ایجاد نمی‌کند و سال‌ها استفاده از آن به علت مواد سلولزی موجود در آن، هیچ‌گونه عوارض پوستی در بدن انسان به وجود نمی‌آورد.

دهقان مهرجردی ادامه داد: «از دیگر فواید زیلو این است که به طبیعت بازمی‌گردد و پس از کهنه شدن و غیرقابل استفاده شدن در گودالی در کنار گیاهان چال می‌شده‌اند تا به‌عنوان کود گیاهی برای بقیه گیاهان مورداستفاده قرار بگیرند.»

در حال حاضر زیلو در قالب فرش، مبل، تابلو، سجاده، روکش صندلی و غیره در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در شهرستان‌های استان و خصوصاً میبد تولید می‌شود با استقبال زیاد مردم و حتی گردشگران خارجی از این هنر صنعت روبروست.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *