رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد:

گام اول برای تحقق شعار سال را دانشگاه‌ها باید بردارند

لینک کوتاه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد افزود:شعار امسال شعاری فوق‌العاده فنی و علمی بوده و نظامی سیستماتیک است؛ چراکه ورودی و درونداد آن دانش‌بنیان و برونداد یا خروجی آن اشتغال‌آفرین است.

به گزارش طلوع یزد، «دکتر محمدرضا دهقانی‌اشکذری»، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد درباره نامگذاری سال ۱۴۰۱ از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» افزود: خدای متعال را شاکر و سپاسگزاریم که مطابق هر ساله ابتکار عمل رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال ۱۴۰۱ که مبتنی بر شناخت عمیق معظم له از شرایط اقتصادی، علمی، پژوهشی و فرهنگی جامعه است، امسال نیز نقشه راه دانشگاهیان در انجام رسالت خطیر آموزش عالی را ترسیم کرد.

دکتر دهقانی تاکید کرد: یکی از مخاطبان اصلی شعار «تولید دانش‌بنیان اشتغال‌آفرین»، دانشگاه‌ها و مراکز علمی هستند؛ چراکه این شعار بیانگر واقعیتی است که اگر می‌خواهیم تولید منجر به اشتغال‌آفرینی و مشکلات جامعه در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و … حل شود، باید از مسیر خود دانشگاه‌ها کار را دنبال کرد.

وی اظهار داشت: مایه مباهات است که دانشگاه آزاد اسلامی در آستانه چهلمین سالگرد تاسیس خود، به بلوغ سخت افزاری و نرم افزاری رسیده و خدمت به مردم را سرلوحه اقدامات و برنامه هایش قرار داه است. رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با شعار «هزار گروه پژوهشی و زیرساخت، هزار ایده و استارت‌آپ و هزار شرکت فناور و خلاق»، معرفی دستاوردهای فناورانه و نوآورانه دانشگاه با هدف تامین نیازهای کشور، مساله محوری و اشتغالزایی بومی تهیه شده و امید داریم که این رویداد در سال پیش رو به بهترین شکل ممکن عملیاتی شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سال ۱۴۰۰ با وجود همه فراز و نشیب هایش، نقطه عطفی برای دانشگاه آزاد اسلامی بود و برنامه های مهمی در این مجموعه تدوین و به مرحله اجرا درآمد. مجموعه دانشگاه با همتی مضاعف آن هم در شرایط کرونایی، توانست با برنامه ریزی موثر، زمینه حضور بیش از پیش داوطلبان ورود به این دانشگاه را فراهم کند که اقدام موثر و مبارکی بود؛ بدین وسیله از همه دست اندرکاران و همکاران در جذب گسترده دانشجو تشکر و قدردانی می کنم.

وی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی مفتخر است که برای نخستین بار توانست با رونمایی از سند تحول و تعالی، راهبردهای کلان خود را شناسایی کند. به واقع سه رکن مهم دانشگاه، پرورشگر قوه عاقله و گسترش دهنده فضای انقلابی، دانشگاه سرآمد و پاسخگو و دانشگاه کارآمد و پایدار است. این سه رکن در تحول مستمر که در بیانات مقام معظم رهبری نیز مورد تأکید قرار گرفته، تأثیر دارد. از این رو، در تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی که در قالب برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی و به منظور تحقق سند دانشگاه اسلامی و سایر اسناد بالادستی در حوزه علم و فناوری تهیه و تدوین شد، این ارکان مدنظر است.

افتتاح سراهای نوآوری متناسب با شرایط زیست بوم منطقه‏ ای

یکی از محورهای برنامه‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بسترسازی برای اشتغال دانش بنیان است. همچنین اقدام موثر دیگر در دانشگاه آزاد اسلامی، توسعه فعالیتهای دانش بنیان، افتتاح سراهای نوآوری متناسب با شرایط زیست بوم منطقه‏ ای، حمایت از شرکتهای دانش بنیان از طریق صندوق سرمایه گذاری دانشگاه و هدفمند کردن فعالیتهای تجاری سازی محصولات دانشگاه بود که با تلاشهای خستگی ناپذیر، این برنامه با جدیت در حال انجام است. توسعه دانشکده‌های مهارت افزایی و تخصصی شدن آموزش و توجه بیشتر به اجرای طرح آمایش سرزمینی یکی دیگر از اقداماتی است که در دانشگاه هدفگذاری شده است.

یکی از برنامه های مهم در سال جاری، پیگیری تحقق برنامه‏ های این سند است:«کیفیت‌بخشی، رشد علمی و کارآمدسازی نظام آموزشی و تلاش در جهت نزدیکی به مهارت‌های مورد نیاز بازار کار و انطباق حداکثری رشته‌های تحصیلی و محتواهای آموزشی با نیازهای آمایشی»،«توانمندسازی علمی واحدهای دانشگاهی»، «تقویت قابلیت پاسخگویی به نیازهای آمایشی و کنشگری فعال شبکه واحدهای دانشگاهی در توسعه محلی و پیشرفت اقتصادی»، «توسعه فعالیت‌ها در زمینه فناوری، نوآوری و کارآفرینی با نقش آفرینی فعال در زیست بوم‌های محلی» و افزایش درآمدزایی از پژوهش و نوآوری از جمله برنامه هایی است که از واحدهای دانشگاهی مطالبه می شود و مطمئنا با کوشش مسئولان واحدها این مهم به نتیجه خواهد رسید.

دکتر دهقانی در بخشی از سخنانش اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم خود و براساس سند تحول و تعالی، حل معضلات اجتماعی را در دستور کار قرار داده است. بنا داریم به عنوان یک دانشگاه گام دومی، با نگاه حل مسئله‌ای و با تأسی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، در مسیر توسعه پایدار کشور حرکت کنیم. به بیان دیگر، نمای دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم، نمای فناورانه است. بر همین اساس، دانشگاه مبتنی بر آمایش‌های اجتماعی هر یک از استان‌ها، اسناد «اجتماعی فرهنگی» و «اجتماعی اقتصادی» را تهیه کرده و در هر استان، هسته‌های فکری آسیب‌های اجتماعی و کانون‌های دانشگاه و جامعه را تشکیل داده و از طریق دانشکده‌های موضوعی سلامت و رشد اجتماع، به حل این مسائل کمک خواهیم کرد.

دهقانی بابیان این‌که دانشگاه آزاد اسلامی استان از سال گذشته و قبل طرح از شعار سال آن حرکت کارآفرینی را شروع کرد، تصریح کرد: در اسفند سال گذشته با وجود تعطیلی بسیاری از دانشگاه‌ها فقط در اسفند بیش از 21 برنامه پررنگ حوزه ایده پردازی و کارآفرینی داشتیم که یک مورد در حوزه استارآپ ها 540 ایده آمد.

وی از تأسیس دانشکده مهارت و کارآفرینی برای اولین بار در استان یزد خبر داد و افزود: به دنبال احیا مدل‌های قدیمی در حوزه تجارت و صنعت هستیم و نمونه این مدل خاصی برنامه‌ریزی برای ایجاد مدرسه مهارتی در جوار بازار زرگری یزد برای کسب دانش و کار در جوار صنعت است.

حرکت به سمت فناوری، اولویت دانشگاه نسل چهارم و پنجم است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به دانشگاه دانش‌بنیان افزود: این دانشگاه  نیازمند رویکردهای جدید از قبیل کارآفرینی بوده که در قالب دانشگاه‌های نسل چهارم و پنجم مطرح است، این دانشگاه‌ها به صورت ذاتی باید بتوانند دانش نظری را در کنار دانش کاربردی به محصول و خدمات تبدیل کنند، الزام این نوع سیستم، وجود نهادهایی است که بتوانند این بستر را فراهم کنند تا ایده‌هایی که از دل دانش و نیازها بیرون می‌آید، بر بستر و زیست‌بومی مناسب به کسب‌وکارها، شرکت‌ها، محصولات و خدماتی که پیامد نهایی‌اش اشتغال است، تبدیل کنند؛ بنابراین نکته نخست در دانشگاه‌ها، بازسازی ساختاری است که دانشگاه آزاد در سال گذشته و در چند سال اخیر این رویکرد جدی را در حوزه مراکز نوآوری، شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد به خوبی ایفا کرده است.

در سال های اخیر، آموزش کارآفرینی و علی الخصوص کارافرینی  در حوزه های ICT و استارتاپ ها، از سوی بسیاری از محققان و صاحب نظران به عنوان یکی از مؤثرترین سازوکارهای اشتغال پایدار و تسهیل انتقال دانش آموختگان دانشگاهــی به بازار کار در دوره ای که بیماری کرونا  نیز فراگیر و بخش بزرگی از جامعه جهانی را درگیر تبعات خود نموده است، مطرح شده است. در این راستا،  مجموعه های متنوعی از مراکز آموزشی، پژوهشی، مشاوره ای و ترویجی در بخش دولتی و غیردولتی فعالیت‌های خود را در این زمینه بیشتر نموده و واحدهای کارآفرینی نیز در سرفصل دروس بسیاری از رشته های دانشگاهی گسترش پیدا نموده است،

نکته دوم نقش استادان است که در فضای دانش‌بنیان کاملاً تغییر می‌کند، استاد در این فضا صرفاً یک معلم نیست، بلکه مربی است، معادل واژه «منتورینگ» را شاگردپروری می‌دانم و در این نظام دانشگاهی، نقش استاد، نقش شاگردپروری است، باید دست شاگردش را بگیرد و با مسائل آشنا کند و در نهایت گام به گام او را به سمت یک انسان توانمند در عرصه اقتصاد و جامعه پیش ببرد؛ بنابراین در این دانشگاه‌ها، محصول صرفاً پایان‌نامه نیست، دانشگاهی است که خروجی کار، پایان‌نامه‌هاست، پایان‌نامه‌ها تبدیل به محصول، کسب‌وکار، شرکت نوپا، شرکت دانش‌بنیان، شرکت خلاق، شرکت فناور و … می‌شوند و خروجی این دانشگاه‌ها «هر دانشجو یک کسب و کار» و «هر دانشجو یک مهارت اشتغال‌بنیان» است.

در این راستا محتواهای درسی باید کاملاً بازسازی شوند و اگر بخواهیم دانشگاه محور تولیدی باشد که دانش‌بنیان و خروجی‌اش اشتغال است، محتواهای درسی باید از آن سرفصل‌های نظری قبلی کاملاً جابه‌جا شوند و متناسب با نیازهای روز جامعه و صنعت تغییر کنند و این الزام بعدی تحقق شعار سال ۱۴۰۱ است.

دکتر دهقانی در پایان اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق شعار سال جدید که از سوی رهبر معظم انقلاب «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» نامگذاری شده، از همه ظرفیتها و توانمندی های خود بهره می گیرد تا برنامه ها و اهداف بر این اساس تنظیم و اجرا شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *