سنت دوست دوست علی دوست در یزد

لینک کوتاه

در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان مراسمی در سطح استان یزد با عنوان«دوست دوست»برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری طلوع یزد، در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان مراسمی در سطح استان یزد با عنوان ” دوست دوست”، برگزار می‌شود.

این مراسم پس از اذان مغرب و عشا است که عده زیادی از پسر‌ها و دختر‌های کودک و نوجوان با مراجعه به در منازل محل خود، با شوق واشتیاق درحالی که کیسه کوچکی برای جمع آوری نذری در دست دارند اشعاری را در مدح و یاد علی (ع) با اشعار “دوست، دوست علی دوست”، می‌خوانند و تقاضای هدیه می‌کنند.

دوست؛ دوست علی دوست
این خونه چقدر قشنگه
این خونه شربتو قنده
الهی علی درش نبنده
الله کریم ده نفریم (هرتعدادی باشند)
مدی یا بریم

مومنین هم با روی گشاده و سعه صدر از خوراکی‌هایی که قبلاً برای همین شب تهیه کرده اند به آن‌ها می‌دهند.

برخی از مردم اعتقاد دارند این کار باعث برآوردن حوائج و همدردی با یتیمان کوفه و همدلی با مولا علی(ع) است. این شب شب هلاکت ابن ملجم لعین هست و این آیین به شادباش قصاص قاتل امیرالمومنین است.

اجرای آیین‌هایی مانند دوست، دوست علی دوست با باور‌هایی در ارتباط با برآورده شدن حاجات همراه است، اما در اصل به تحکیم روابط اجتماعی افراد کمک می‌کند. هرچند امروزه بچه‌ها بیشتر مشغول بازی‌های کامپیوتری و سرگرمی‌های فضای مجازی شده اند و همین عوامل باعث کمرنگ شدن برخی آیین‌ها که ریشه در سنت‌های قدیمی دارد، شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *