فائزه علانی

یزد، حسینیه ‌ایران تجلی‌گاه سرمایه‌های ملی و مذهبی

لینک کوتاه

سال‌هاست رخدادی سراسر از ارزش‌های انسانی پیر، جوان، کودک، زن و مرد را با تمام توان به تکاپو درمی‌آورد و زمزمه همبستگی از هر کوی و محل شنیده می‌شود.
محرم فروردین جان‌ها و بهار ایمان‌های سست شده که از راه می‌رسد، دیوارها مشکی پوش،کوچه‌ها غبارروبی و حسینیه‌ها به عَلم و نشان‌های عاشورایی متبرک می‌گردد.
باشکوه محرم اهرم حرکت دهنده انسان‌ها و پدیدآورنده نهضت‌های علوی همه از خانه‌های دل بیرون می‌آیند،کودکان دست در دست خانواده و جوانان لبریز از شور حسینی شانه‌به‌شانه هم ذکر یا حسین زمزمه می‌کنند.
هیچ تفاوت طبقاتی احساس نمی‌شود انگار تجلی طواف خانه کعبه در عزای سید و سالار شهیدان بالباس مشکی رقم می‌خورد،همه برادرند، صمیمی و یک‌سو بدون دستور و هیچ اجباری سراسر از عشق قدم درراه می‌گذارند و سر تعظیم فرود آورده ، برای خلق شکوهی جاویدان همراه می‌شوند.
حتی گردشگرانی از سراسر دنیا فارغ از دین و مذهب مشترک همراه و هم‌صدا با مردمی هستند که زبان و اعتقاد متفاوتی دارند اما قلب و احساس آن‌ها با عزاداران حسینی هماهنگ شده است به‌راستی امام حسین (ع) تنها نوید کربلایی نیست ، بلکه کشتی نجات و مشعل هدایتی برای جهان است.

چه زیباست این هم‌گرایی و همراهی‌ها و به‌حق چیزی جز تحقق خواسته سالار شهیدان یعنی نمود برابری و برادری در جامعه را نمی‌توان شاهد بود.
سرمایه‌های ملی و مذهبی در یکدیگر گره می‌خورند و در شهر جهانی یزد،حسینیه‌ایران؛سومین پیشوای شیعیان و اهداف الهی‌اش هم «راه » است،هم «راهنما» و هم «قافله‌سالار» که مردمی خداجو سنت‌های دیرین،آداب‌ورسوم، باورهای قلبی و همدلی‌های اسلامی را بر یک سفره میهمان کرده و تمام شکاف‌ها کنار می‌رود.
امروز بشریت بیش از گذشته تشنه درس‌های مکتب عاشورا است مکتبی که الفبای آن فداکاری،جانبازی،خلوص و خدامحوری می‌باشد و باید ایران به حسینیه‌ای هم‌نوا و باورمند به شعار آزادگی و تمرین انسانیت تبدیل شود و چه فرصتی باشکوه‌تر از ماه محرم که تجلی‌گاه سرمایه‌های ملی و مذهبی از جنس نهضت عاشورا می‌باشد.

استان یزد از گذشته تا به امروز با پیشینه تاریخی،ملی و اعتقادات مذهبی نقش ممتاز و تعیین‌کننده‌ای را در ساخت واقعیت‌ها و شکل‌دهی به بسترهای اجتماعی ایفا کرده است و هیئت‌های عزاداری با مدیریتی کاملاً مردمی به‌عنوان نمونه‌ای از مراکز مردم‌نهاد در هر کوی و برزن شکل می‌گیرند که شیرازه فرهنگ مشارکت و کنش جمعی را فراهم می‌سازد.

در هیات ها و گروه‌های عزاداری یزد حسینیه‌ایران، تجلی سرمایه‌های ملی و مذهبی در شکل احترام به هنجارها و ارزش‌ها ،بروز احساسات جمعی در قالبی سازمان‌یافته ،اوج گرفتن فرهنگ انفاق و ایثار، تحکیم دوستی در بین اقشار مختلف مردم ، صله ارحام و توجه به طبقات پایین رقم می‌خورد.

که تمام این ارزش‌های غنی ریشه‌دار در فرهنگ عاشورایی و نهضت حسینی است و می‌تواند به‌عنوان الگویی ماندگار در همه دنیا به‌ویژه کشورهای اسلامی معرفی گردد زیرا یکی از بسترهایی که زایش سرمایه‌ای اجتماعی را به همراه دارند باورهای ملی و مذهبی است.

منبع: یزد نیوز

لینک منابع استفاده شده:

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *