دبیر جشنواره انار شهرستان تفت:

هدف از برگزاری جشنواره انار بحث اقتصادی باغات شهرستان می باشد

لینک کوتاه

دبیر جشنواره انار شهرستان تفت گفت:جشنواره انار تفت باید سبب اقتصادی شدن باغ‌های تفت شود تا باغداران دلگرم باشند.

به گزارش پایگاه خبری طلوع یزد، ابراهیم احمدی، دبیر جشنواره انار تفت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آموزش علم نوین کشاورزی، تغییر الگوی کشت، افزایش کیفیت محصول انار، حفظ باغات انار و در نتیجه اقتصادی کردن محصول انار را از اهداف برگزاری جشنواره انار است.

عضو شورای اسلامی شهر تفت یکی از ویژگی‌های انار تفت این است که تقریبا ۲۰ درصد آن تازه‌خوری است و ۸۰ درصد آن از رقم «گِل تفتی» است که پوست کلفتی دارد و اکنون که چیده می‌شود تا شب عید در داخل انبار نگهداری می‌شود.

وی تغییر الگوی کشت و ارقام انار به ویژه گونه‌های مقوام در برابر آفات معمول به عنوان دیگر اهداف این جشنواره ذکر کرد و گفت: خوشبختانه شورای ششم تفت به شدت با تخریب و تغییر کاربری باغات مقابله می‎کند و در این جشنواره سعی داریم با اقتصادی کردن باغات، اهتمام بیشتر کشاورزان به باغات را شاهد باشیم.

احمدی خاطرنشان کرد: وجه تمایز برگزاری جشنواره امسال با سال گذشته، برگزاری آن در مکان‌های مختلف است به طوری که امسال علاوه بر باغ صدری، این جشنواره در کانون ملی ولایت و عمارت باغشهر نیز با برپایی نمایشگاه‌هایی از محصول انار و فرآورده‌های مرتبط و نیز غرفه‌هایی جهت معرفی آداب و رسوم، صنایع دستی و توانمندی‌های محلی به همراه برنامه های شاد متنوع برگزار خواهد شد.

وی افزود: جشنواره امسال همچنین برخلاف پارسال که به مدت چهار شب برگزار شد، طی مدت هشت شب از پنجشنبه ۱۱ آبانماه تا ۱۸ آبانماه برگزار می‌شود که مراسم های افتتاحیه و اختتامیه آن در محل باغ صدری برگزار خواهد شد.

«بهمن نعمت الهی» کارشناس جهادکشاورزی تفت و مسئول ترویج و آموزش جهادکشاورزی شهرستان نیز با اشاره به سطح زیرکشت ۱۱۳۰ هکتاری باغات انار که عمدتاً در بخش مرکزی شهرستان واقع شده است، گفت: شهرستان تفت دارای ۱۹ هزار بهره‌بردار کشاورزی است که علاوه بر محصول انار، در هفت هزار هکتار پسته‌زار، پنج هزار هکتار باغات بادام و دو سه هزار هکتار سایر درختان میوه فعالیت دارند.

وی با اشاره به نامگذاری تفت به عوان باغشهر استان یزد، علت این نامگذاری را وجود باغات فراوان، مناطق ییلاقی متعدد و اختلاف دما نسبت به سایر شهرستانهای یزد ذکر کرد و گفت: جهادکشاورزی شهرستان تلاش دارد حفظ باغات انار را با ارائه آموزش‌های لازم به کشاورزان رقم بزند.

نعمت الهی انار شهرستان تفت را از این حیث مهم خواند که یک مسئول ارگانیک است و عملاً بدون مصرف سموم و با کمترین مقدار کودهای شیمیایی تولید می‌شود.

نعمت الهی با اشاره به ویژگی‌های انار واندرفول، گفت: ‌این انار با توجه به شناسایی‌هایی که انجام شده، قابلیت جلوگیری از ورود مگس مدیترانه‌ای به انار را داراست و عملاً کلاهک انار را ندارد و اجازه ورود مگس را به داخل انار نمی‌دهد.

وی گفت: این رقم انار می‌تواند به انار کنونی نیز پیوند زده شود و به نوعی دو تا سه سال از عقب افتادن انار جلوگیری می‌کند و در مدت زمان کوتاه باردهی می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *