مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی یزد:

اطلاعات سه هزار اسناد استان یزد در سامانه کشور ثبت شد

لینک کوتاه

مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی یزد گفت: در ۶ ماه اول امسال اطلاعات سه هزار پرونده و اسناد مختلف استان در سامانه کشوری زیرپوشش وارد و ثبت شد.

به گزارش طلوع یزد، سعید زارع ” افزود: ثبت اسناد و پرونده‌های مختلف استان در سامانه اسناد و کتابخانه‌های ملی کشور نقش مهمی در حفظ و نگهداری آنها و موجب دسترسی راحت‌تر علاقه‌مندان و نخبگان برای انجام فعالیت‌های پژوهشی داشته که سالیانه ادامه دارد.

وی به سایر اقدامات این اداره کل در سال‌جاری اشاره کرد و ادامه داد: فهرست نویسی ۳۰۱۱ پرونده معادل بیش از ۸۳ هزار برگ توسط کارشناسان، واسپاری ۲۵۷ عنوان کتاب چاپی معادل ۵۱۵ نسخه و هشت مترمربع از فضای ادارات طی فرآیند تعیین تکلیف اوراق امحایی دستگاه‌ها، آزاد سازی شد.

این مسئول بیان کرد: ۴۴ کارتن معادل ۷۴۷ پرونده از ادارات دولتی به سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان منتقل و هفت جلد کتاب معادل ۱۷۸ برگ آمار اوراق اهدایی به این سازمان در سال‌جای است که به دلیل اهمیت موضوع تا پایان سال پیگیری می‌شود.

زارع گفت: انجام هفت مصاحبه در حوزه تاریخ شفاهی، ارائه هشت هزار و ۶۹۲ برگ خدمات از اسناد به پژوهشگران، اهدای ۴۰ عنوان کتاب به مناطق محروم معادل ۱۰۰ نسخه و برپایی نمایشگاه‌ها از اسناد مختلف در مکان‌های عمومی برای بازدید مردم انجام شد.

وی بیان کرد: تولید ۴۴ خبر در سطح رسانه‌های مختلف گروهی، برگزاری هفت نمایشگاه از جمله نمایشگاه اسناد قرآنی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی یزد، نمایشگاه دهم فروردین و اسناد علوم قرآنی در محل مسجد حظیره و همچنین نمایشگاه گزیده اسناد تاریخی که مورد اقبال قرار گرفت.

اسناد ملی شناسنامه و هویت ملی هر کشور است و مهمترین منابع پژوهش در زمینه سیر تحولات تاریخی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی محسوب می‌شوند و ایرانیان همواره در حفظ و نگهداری اسناد کوشا بوده و سنت نگهداری و حفاظت از اسناد و مدارک دولتی در این کشور از دیرباز رایج و دارای ریشه‌های دیرین در فرهنگ این مرز و بوم است.

استان یزد با قدمت و پیشینه‌ای تاریخی چند هزار ساله دارای مشاهیر و شخصیت‌های علمی و تاریخی است که آثار مکتوب ارزشمند بیشماری در گوشه و کنار یافت می‌شود و حفظ و نگهداری آن و برای فعالیت‌های پژوهشی کاری ضروری و همکاری مردم و مسئولان را بیش از گذشته طلب می‌کند.

جمع آوری اسناد مکتوب و کتب خطی و همچنین بایگانی اسناد ادارات و دستگاه‌های مختلف از عمده وظایف مهم این مرکز در استان است جمع آوری اسناد مکتوب و کتب خطی و همچنین بایگانی اسناد ادارات و دستگاه‌های مختلف از عمده وظایف مهم این مرکز در استان است و با توجه به قدمت تاریخی و پیشینه تاریخی و فرهنگی یزد و به ویژه شهر دارالعباده نیاز است که با تلاش و حمایت مسئولان استان در زمینه تخصیص زمین و تجهیز یک ساختمان هوشمند برای بایگانی اسناد و موزه اسناد برای حفظ اسناد تاریخی، استان به جایگاه واقعی برسد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *