تورم استان منهای تورم اجاره بها پایین ترین تورم بین استان‌هاست

لینک کوتاه

همزمان با شروع هفته دولت نشست خبری استاندار یزد و مدیران ارشد استان در مجموعه گردشگری مشیر یزد با حضور اصحاب رسانه برگزار گردید .

در ابتدا پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و طرح سوالات از سوی خبرنگاران حاضر در جلسه ، استاندار یزد ضمن خوش آمد و استقبال ، سکان بیان را به دست مدیران حاضر در جلسه سپرد که در ابتدا خانم فداکار در رابطه با سیمای دانش بنیان در اقتصاد استان گفت ؛ برنامه دولت توسعه نقش دانش بنیان‌ها در اقتصاد استان می‌باشد که در سال گذشته تعداد شرکت های دانش بنیان به ۱۵۱ شرکت رسیده است که با رشد ۲۹ درصدی توأم و بالاترین میزان رشد کشوری بوده است و افزون بر ۲۰۰ متن دانش بنیان توسط این شرکت‌ها به ثبت رسیده است .
در ادامه استاندار یزد ضمن انتقاد از کمبود اطلاعات فنی و دانش محدود اصحاب رسانه در تبیین واژه‌ها علت برداشت غلط از سوی مخاطبین را ناآگاهی متولیان رسانه دانست .
در همین راستا یکی از مدیران رسانه ، ضمن تذکر در این رابطه این نقیصه را از طرف سایت‌های مجازی برآورد کرد که استاندار یزد آن را پذیرفت و در ادامه مدیران حاضر در جلسه به مواردی چند پرداختند که اهم آن به شرح زیر می آید .
در حوزه آب و آبرسانی اجرای پروژه‌ انتقال آب از خلیج فارس به استان ، مصداق عملکرد دولت سیزدهم در تحقق وعده هایش عنوان گردید .
حیات یزد در گرو حل مسئله آب استان است که برای حل اساسی این موضوع  اقدامات بزرگی انجام شده‌است .
خط اول انتقال آب به استان با ۹۸ میلیون متر مکعب سهمیه تخصیصی از سرچشمه کوهرنگ از سمت اصفهان به یزد وارد می‌شود اما در طول سال‌های متمادی ، بهره مندی استان ، فقط بین ۵۵ تا ۶۰ میلیون متر مکعب آب بوده که از این خط به استان یزد منتقل شده است و با وجود تعرضات مکرر به خط اول انتقال آب به استان در سال های گذشته ، در حال حاضر ، امنیت کامل خط اول انتقال آب به استان برقرار شده و شاهد تکرار تعرض به این خط نبوده‌ایم . در حال حاضر ۷۰ کیلومتر لوله گذاری از خط دوم انتقال آب شرب به استان از سوی یزد انجام شده است پیگیری های لازم برای تسریع در روند اجرای این پروژه در دولت انجام شده است . پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان مهمترین رویداد آبی تاریخ استان یزد است. تامین منابع مالی پروژه خط انتقال ۷۳۰ کیلومتری آب از خلیج فارس به استان های یزد و کرمان با دستور و تاکید رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) و به همت آیت الله رئیسی و پیگیری معاون اول و معاون اجرایی رئیس جمهور مصوب شد.
آب شیرین کن های این پروژه در سواحل خلیج فارس پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی  داشته و پیش بینی می شود پروژه انتقال آب به استان ، با ظرفیت انتقال ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب ، ظرف مدت سه سال اجرایی شود . به جد تلاش خواهیم کرد تا فاز اول اجرای این پروژه تا دهه فجر امسال اجرایی و زمینه انتقال ۳۰ میلیون متر مکعب آب به استان فراهم شود.
خط پدافندی آب در استان ، در راستای رفع دغدغه‌های آبی مردم، با مشارکت مجموعه چادرملو و با  اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومان ، اجرایی شده است و با اجرای این پروژه ، تاب آوری آبی یزد در فصول گرم سال و در مواقع اضطرار افزایش قابل توجهی یافته است . و به منظور رفع تنش های آبی موجود در شهرستان های اردکان و میبد ، پروژه های انتقال آب، در دست اجرا می باشد .
در ادامه نشست ، احسان خواجه رضایی ، مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد ، سهم استان یزد در برنامه تولید ۴ میلیون مسکن  در کشور را ، ساخت ۵۴ هزار واحد مسکونی بر آورد کرد که مسائل مربوط به آن ، به صورت شبانه روزی و با جدیت پیگیری در حال پیگیری است.
وی اعلام کرد که در همین راستا۶۰ هزار قطعه زمین تامین شده است و ۱۳۷ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن در استان ثبت نام کرده اند که در این میان تعداد ۵۲ هزار و ۷۷۳ متقاضی، واجد شرایط شناخته شده اند. مبنای ساخت کلیه واحدهای نهضت ملی مسکن استان یزد، ساخت به صورت ویلایی یک طبقه است و تنها مورد استثناء ، آن تعداد واحدهای آپارتمانی است که عملیات اجرایی آن از قبل از دولت سیزدهم آغاز شده بوده است.
وی از اقدام دولت در واگذاری ۳ هزار قطعه زمین به خانواده‌های سه فرزندی و دارای چهار قلو یاد کرد که در استان بی نظیر است .
وی همچنین اعلام کرد که در حال آماده سازی ۲۰۰۰ قطعه زمین دیگر برای دیگر افراد بقیه ، مشمولین این طرح هستیم.
مهدیه سادات حسینی مطلق؛ مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده در بخشی از سخنان خود گفت ؛ در زمینه پرداخت تسهیلات فرزند آوری در سال ۱۴۰۱، ۱۶ هزار و ۷۷۰ تسهیلات به ارزش ۷۱۰۰ میلیارد ریال پرداخت شد و جزو ۳ استان برتر در پرداخت تسهیلات ، به نسبت درخواست های وام فرزند آوری در کشور، بودیم و در سال جاری تاکنون ۲۳۳۶ وام در حوزه فرزند آوری، تسهیلات پرداخت شده است .
در انتها استاندار یزد در ارتباط با موارد و مشکلات مسکن و اجاره بها مواردی را مطرح کرد که بصورت تیتر وار به آن می پردازیم ؛
_ تورم استان منهای تورم اجاره بها پایین ترین تورم بین استان‌هاست.
_ سال ۹۸ میزان بیمه شدگان غیربومی در استان یزد ۷۰ هزار نفر بود. سال ۹۹ تعداد ۶ هزار نفر اضافه شده و سال ۱۴۰۰ نیز به ۸۲ هزار رسیده اما سال ۱۴۰۱به تعداد ۱۴ هزار نفر که معادل آن چند سال است ، اضافه شده و یکی از شاخص های تقاضا در سطح استان شده است .
_ ۱۵۰ هزار اتباع خارجی مجاز و غیرمجاز در یزد هستند. ۱۳۵ هزار مجاز و ۱۵ هزار غیر مجاز
_ از طرفی یک دهه تولید مسکن در استان متوقف شده لذا تولید مسکن آمده پایین و تقاضا بالا رفته است.
عدد اجاره بها رفته بالا ولی همین حالا هم با همین بالا رفتن ، عدد مطلق اجاره بها در یزد با تهران و اصفهان تفاوت معنا دار دارد‌. آدمی که در بهترین نقاط یزد خانه اجاره کرده در متوسط ترین نقاط تهران نمیتواند خانه اجاره کند‌. و در کنار این حدود ۴ سال متوسط رشد اجاره بها از متوسط کشور پایین تر بوده که این الان خودش را آزاد کرده است. وی با ذکر این نکته که ، چه دولت سیزدهم می آمد یا نمی آمد. چه من استاندار یزد می شدم یا کسی دیگر ، این اتفاق در یزد می افتاد.
وی همچنین تاکید کرد که ، تا این پروژه های نهضت ملی به بار ننشینند نمی‌توان تب داغ اجاره را فرونشاند.
_ مساله تورم را نباید فقط با شاخص تورم سنجید‌ بلکه شاخص تولید اقتصادی را هم باید در نظر گرفت که بالاتر از هفت درصد هست و این هم یعنی نقدینگی هم بالاست. البته تورم ناشی از افزایش تقاضا در مسکن هست‌.
_ منهای مسکن دیگر نرخ های ما در یزد پایین تر از سایر نقاط کشور است‌ .
_ در رابطه با درمان ، بطور مطلق ، خدمات پزشکی در یزد دارای پایین ترین نرخ و هزینه است وگرنه چرا از استان های دیگر به یزد می آیند .

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *