سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری یزد:

پایش تغییرات ساختمانی شهر یزد با استفاده از تصاویر ماهواره ای

لینک کوتاه
سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری یزد

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری یزد با بیان این که شهرداری یزد برای اولین بار در کشور با استفاده از تصاویر ماهواره ای اقدام به شناسایی ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر یزد نموده است، از استفاده از روش های نوین و هوشمند در شناسایی تخلفات ساختمانی در شهر یزد خبر داد.

به گزارش طلوع یزد، علیرضا سرسنگی با اشاره با این که کشف تغییرات شهری از دیرباز جزء رسالت های شهرداری ها بوده است، گفت: با توجه به روند بی‌سابقه و بی‌رویه رشد جمعیت و گسترش شهری در دهه‌های اخیر، با افزایش نگران کننده ساخت و سازها و خصوصاً ساخت و سازهای غیر مجاز در محدوده شهری مواجه بوده‌ایم که این امر بر نظام مدیریت و برنامه‌ریزی شهری تاثیرگذار بوده است و بالتبع شهردای ها نیز بر حسب ماهیت فعالیتشان ناچار به نظارت بیشتر بر ساخت و سازهای شهری بوده اند ولی علیرغم کنترل های صورت گرفته متاسفانه مشاهده می شود در بسیاری از شهر های کشور و از جمله یزد خیلی از ساخت و سازها خارج از حیطه نظارتی شهرداری اتفاق می افتد و عملا ما با ساخت و سازهای غیراصولی ای مواجه می شویم که علاوه بر نداشتن ایمنی و مقاومت، جلوه بصری شهر را نیز تحت الشعاع خود قرار می دهند.
وی در ادامه با تاکید بر هزینه بر بودن و عدم امکان پایش همه ساخت و سازها در روش های سنتی و بازدیدهای میدانی، به روش های نوین و هوشمند پرداخت و گفت: استفاده از روش های نوین و هوشمند از جمله استفاده از پهپادها و تصاویر ماهواره ای در این زمینه می تواند کاربردی بوده و تأثیر بسیاری در افزایش سرعت عمل و دقت در رسیدگی به تخلفات احتمالی داشته باشد.
سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری یزد تصریح کرد: با توجه به اینکه شهرداری تصمیم به انجام عملیات کشف تخلفات در سطحی گسترده را داشت، سازمان فاوا شهرداری یزد اقدام به بکارگیری روشی ابداعی، کم هزینه و اجرایی تحت عنوان روش نوآور شهرداری نموده است که برای اولین بار در سطح کشور مورد استفاده قرار می گیرد و در آن با استفاده از تصاویر ماهواره ای عملیات رصد ساخت و سازهای غیرمجاز صورت می پذیرد.
سرسنگی از ویژگی های تصاویر ماهواره ای را دقت خوب و در دسترس بودن آنها دانست و گفت: این تصاویر در رزولیشن ها و زمان های مختلف قابل دسترسی بوده و با توجه به اینکه به صورت رایگان در دسترس ما قرار دارد، با استفاده از آن می توان با کمترین هزینه و با دقت بالا کل شهر را رصد کرده و تغییرات را مورد شناسایی قرار داد.
وی در رابطه با کاربردهای استفاده از این روش در شهرداری نیز، گفت: پس از کشف تغییرات، اطلاعات مربوط به ساخت و سازهای غیرمجاز به حوزه شهرسازی شهرداری انتقال می یابد تا پس از اطمینان از غیرمجاز بودن ساخت و ساز، روند ارسال پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری صورت گیرد. ضمن اینکه از این روش جهت شناسایی باغات و فضای سبز نیز می توان بهره برد و باغات در حال خشک شدن را مشخص نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *