مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد:

مردم مرکز اسناد و کتابخانه ملی را خانه دوم خود بدانند/اجرای پویش «کتاب، در حرکت» برای تشکیل زنجیره مطالعه در میان مردم

لینک کوتاه

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد افزود: بیش از ۳۰ برنامه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برنامه ریزی شده که پویش «کتاب، در حرکت» برای تشکیل زنجیره مطالعه در میان مردم، امضا تفاهم نامه با دانشگاه های استان، برگزاری جلسات با ناشران استان در زمینه فیپا و واسپاری و … از جمله این برنامه ها است.

 

به گزارش پایگاه خبری طلوع یزد، سعید زارع، مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد در نشست با اصحاب رسانه استان یزد با اشاره به وظایف این مرکز در جمع‌آوری و حفظ همه اسناد تاریخی و قدیمی اقدامات انجام شده در این مرکز را برای خبرنگاران تشریح کرد.

وی با اشاره به هفته کتاب اظهار داشت: به فرموده مقام معظم رهبری، امروزه کتابخوانی و علم اندوزی نه تنها یک وظیفه ملی بلکه یک واجب عینی است و برای یک ملت خسارت بزرگی است که مردم جامعه با کتاب و کتابخوانی انس نداشته باشند.

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد افزود: ماموریت و رسالت سازمان اسناد و کتابخانه ملی، نقش آفرینی در حوزه کتاب و کتابخوانی است.

زارع تشریح کرد: از جمله فعالیت های مرکز اسناد ملی صدور فیپا یا به عبارتی فهرست نویسی پیش از انتشار، صدور شاپا یا شماره استاندارد بین المللی پیایندها و صدور شاپکا یا شماره استاندارد بین المللی کتابخانه ها است که تمامی موارد ذکر شده در راستای شناسنامه دار کردن کتاب در سطوح مختلف کشوری و بین المللی استفاده می شود.

وی به بهره‌مندی اشخاص، دانشجویان، محققان، کارگردانان و محققین و پژوهشگران از اسناد مختلف تاریخی و باستانی برای کارهای مهم پژوهشی در این مرکز اشاره کرد و گفت: این مرکز بایگانی کلیه دستگاه های اجرایی استان است، همچنین اسناد تاریخی و ارزشمند مردمی و تاریخ های شفاهی پیشکسوتان را جمع آوری می‌کند.

مددیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد ادامه داد: از جمله چالش های این مرکز عدم بودجه استانی برای مجموعه، عدم فضای مناسب و عدم همراهی برخی دستگاه‌ها برای ارائه اسناد و مدارک است.
زارع ادامه داد: در برخی دوران‌ها به دلیل جهلی که برخی از مدیران داشتند گاها اسناد را از بین می‌بردند در صورتی که طبق قانون هیچ دستگاهی اجازه ندارد یک کاغذ را امها کند و باید به عنوان سند به مرکز اسناد واگذار شود حتی اگر برگه یک ساعت مرخصی کارکنان باشد و مجازات سنگینی خواهد داشت.

وی عنوان کرد: بیش از ۳۰ برنامه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برنامه ریزی شده که پویش «کتاب، در حرکت» برای تشکیل زنجیره مطالعه در میان مردم، امضا تفاهم نامه با دانشگاه های استان، برگزاری جلسات با ناشران استان در زمینه فیپا و واسپاری و … از جمله این برنامه ها است.

زارع خاطرنشان کرد: تمامی اسناد استان یزد، اصالت فرهنگ و هویت استان و شناسنامه این شهر تاریخی است و علیرغم تاریخ ۷ هزار ساله آن، تنها ۷ میلیون و ۸۰۰ برگ سند وجود دارد که با توجه به مقیاس جهانی، یزد باید کیلومترها اسناد تاریخی داشته باشد که در این راستا تلاش جمعی، آگاه سازی، متقاعدسازی مردم برای تحویل اسناد تاریخی موجود در منازل و اعتماد سازی برای گسترش این گنجینه را می طلبد.

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد از تهیه و تولید اخبار در این مرکز خبر داد و گفت: از ابتدای ورود اینجانب به مرکز ۱۵۲ خبر انعکاس یافته است و روزانه با جلسات مختلف در حال کار و برنامه‌ریزی تا ساعت‌های آخر شب هستیم و تمام سعی ما بر این بوده است که سازمانی فعال و پویا داشته باشیم و در ادامه نیز گزارش عملکردها و کارهای بییشتری را انعکاس خواهیم داد.

زارع در پایان گفت: از مردم، مشاهیر و پیشکسوتان درخواست داریم مرکز اسناد را به عنوان خانه خود بدانند و مرتب روزانه ارتباط مستمر با مرکز داشته باشند، اعتماد سازی در محلات و اهدای اسناد به کتابخانه ملی در حفظ و بقای اصالت و فرهنگ یزد بسیار حائز اهمیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *