شب شعرعاشورایی به روایت آب دریزد برگزار شد

لینک کوتاه
شب شعر عاشورایی

در ادامه سلسله برنامه های جشنواره سپاس آب، شب شعرعاشورایی"به روایت آب" با همت شرکت آب منطقه ای یزد و همکاری انجمن ادبی جیحون با حضور آیت الله مدرسی امام جمعه بخش مرکزی یزد، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونین و مدیران شرکت آب منطقه ای و جمع کثیری از شاعران و ادیبان استان در شرکت آب منطقه ای ب...

به گزارش طلوع یزد به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، علیرضا احرامیان پور دبیر انجمن ادبی جیحون گفت:توجه ویژه به ادبیات آیینی و شعر عاشورایی از برکات انقلاب اسلامی و خون شهیدان است که هم به لحاظ کیفی و هم از جهت کمی، رونق خاصی پیدا کرده و اوج گرفته است‌.

وی همچنین با بیان اینکه 114 اثر در 3 بخش پیشکسوتان بالای 60 سال، شاعران زیر 18 سال و شاعران 19 تا 60 سال دریافت شد، گفت:برای اولین بار بخش مفردات یا تک بیتی های ناب نیز پیش بینی شده بود که تعداد آثار خوبی در این زمینه دریافت شد.

به گفته وی فراخوان ادبی سوگواره “به روایت آب” جلوه های تازه ای در شعر آیینی رقم زد که برگزارکنندگان آن با نیت آفرینش آثار و اشعار تازه با استفاده از نماد آب، عطش و تشنگی را مد نظر قرار داده بودند و امید می رفت آثار ارزشمندی به دست آید اما بی اطلاعی برخی از شاعران استان یا عدم انتشار گسترده فراخوان از سویی و کمبود فرصت کافی برای خلق مضمون مطابق با محورهای فراخوان از سویی دیگر، همچنین همزمانی و ترافیک فراخوان های شعر آیینی در استان و سراسر کشور و …مانع از تحقق تمامی اهداف پیش بینی شده بود.

احرامیان پور همچنین افزود:هیئت داوران سوگواره “به روایت آب” ضمن سپاس و تقدیر از برگزار کنندگان این حرکت فرهنگی و نیز از شرکت کنندگان در این فراخوان اعلام می دارد:

فضای شعر محاوره به خصوص ترانه با توجه به عاطفی بودن موضوعات مطروحه در فراخوان از بخش هایی بود که می توانست آثار درخشانی پدید آورد و دریغ که هیچ اثری در این ژانر ادبی دریافت نشد.

توجه به عنصر روایت و داستان سرایی در مناظره بین آب با هریک از شخصیت ها و اسطوره های عاشورایی از موارد مغفول مانده و کمرنگ در آثار به دست آمده بود که می طلبد در فراخوان های بعدی مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

اختصاص سهمیه ویژه به مفردات که از ابتکارات برنامه ریزان این سوگواره بود نیز می توانست به احیای دوباره این نوع سروده ها بینجامد اما با وجود تعداد آثار رسیده در این بخش، بیت یا ابیاتی که تمام عیار، شاخصه شاه بیت یا مفردات را داشته باشد کمتر به چشم آمد.

وی اظهار داشت:هیئت داوران (سیدمحمود الهام بخش،غلامرضا محمدی” کویر”،علیرضا احرامیان پور” نوید” ) با آرزوی سلامتی برای همه شرکت کنندگان و دست اندرکاران این سوگواره بخصوص مدیران شرکت سهامی آب منطقه ای یزد، نتایج به دست آمده را به شرح زیر اعلام می دارد:

در بخش پیشکسوتان(بالای ۶۰ سال) ناصر صالحی فر از تفت، محمدعلی مصدق منشادی از یرد و حسین شاکر از یزد

در بخش شاعران (زیر ۱۸ سال)

هیات داوران دراین بخش هیچ اثری را برنگزید

در بخش اصلی (شاعران ۱۹ تا ۶۰ سال)

به ترتیب:محمدصادق خدایی از یزد، علی برزگری از میبد، حمیدرضا علی حمزه از یزد، هدایت الله کارگرشورکی از یزد، محمدحسین سلمانی ندوشن از یزد، طیبه سلمانی نژاد از ابرکوه، هادی دهقانیان ازتفت و عرفان دادگرنیا از یزد

در بخش مفردات: ناصر صالحی فر از تفت

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *