کتابشناسی توصیفی آثار حسین مسرّت (ش 61)؛

پیشوای آزادی

این کتاب ها به ترتیب سال چاپ معرّفی می شود.
لینک کوتاه

پیشوای آزادی، زندگی و شعر فرّخی یزدی، ویراستار: پیام شمس‌الدّینی، تهران: ثالث، چاپ دوم، 1396 (چاپ اوّل، 1384)، رقعی، 752 ص، مصوّر.

کمتر دفتر شعر سخنوران معاصر است که آراسته به سروده های میرزا محمّد فرّخی یزدی () این سخنور آزادی خواه، پاکباخته و میهن دوست ایرانی نباشد .او از همان نوجوانی سری پرشو ر و دلی بی باک داشت و در میانسالی به تهران رفت و با بنیان روزنامۀ انقلابی طوفان در سال 1300 بر دستگاه ستم تاخت و روزنامه اش و خودش بارها توقیف شدند و سرانجام پس از سال ها در به دری و آوارگی در واپسین زندان در 25 مهر 1318 با آمپول هوای احمد احمدی، روح آزاده اش از قفس تن برون شد و نامش در کنار آزادی خواهان گیتی ثبت شد. هرچند آرامگاهش هیچ گاه پیدا نشد.
فرّخی در کنار سرپرستی روزنامۀ طوفان و مجلۀ طوفان هفتگی، چند روزنامۀ دیگر را نیز به نام پیکار و قیام چاپ کرد و دیوانی از سروده هایش نخستین بار با پایمردی حسین مکی مهرجردی در سال 1320 و پس از آن در سال 1378 به کوشش نگارنده چاپ شد. او را از سرآمدان غزل سرایان و رباعی سرایان سیاسی می دانند که اشعارش هم چنان دست به دست می شود و زینت بخش دفتر شعر آزادگان است.

چاپ سوم کتاب نامبرده را برخی کتابخانه های همگانی ایران و یزد و آستان قدس مشهد برای خوانش و کتابفروشی نیکوروش یزد (03536276792) کارگاه یزدپژوهی (03536238185) برای فروش دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *