گردهمایی شاهنامه خوانان استان یزدبرگزار شد

لینک کوتاه

گردهمایی شاهنامه خوانان استان یزد و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و فعالان این عرصه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با عرض خیر مقدم به مهمانان و حاضران گفت: این گردهمایی را برای بزرگداشت یک حکیم و شاعر و شخصیت گران سنگ در تاریخ ادب و فرهنگ کشورمان تدارک دیدیم.
احسان عابدی افزود: عنوان این برنامه را «شاهنامه، کتاب حکمت و مقاومت» نام داده ایم چرا که شاهنامه کتاب حکمت و سرشار از حکمت های اسلامی و آموزه های دینی و انسانی است و بر این اساس فردوسی را حکیم نامیده اند.
وی افزود: شاهنامه همچنین کتاب مقاومت است زیرا رزمنامه های حماسی از ایستادگی و مقاومت و ظلم ستزی مردم بزرگ ایران زمین از ابتدای تاریخ تاکنون به تحریر درآورده که بخشی از آن در اسطوره های فردوسی به نمایش گذاشته شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شاهنامه بازنمای عزت و اقتدار مردم ایران زمین در برابر ظلم و ستم و تعدی است و این مقاومت همواره بین مردم ایران جاری بوده و به داشتن یک شاهکار ادبی به نام شاهنامه که روحیه مردم ایران را به خوبی بیان کرده است، افتخار می کنیم.
وی اظهار داشت: روحیه مقاومت ملت ایران را می توان از رستم اسطوره ای گرفته تا شهادت سه تن از جوانان برومند یزدی که در راه حفاظت و حراست از مرز و بوم کشور در خون خود غلطیدند و اجازه ندادند خاک پاک ایران زمین به اشرار و متجاوزان بیگانه آلوده شود، مشاهده کرد.
عابدی تأکید کرد که هر جا در طول تاریخ بخشی از خاک ایران توسط دشمنان گرفته شد، به خاطر سستی پادشاهان بوده و گرنه مردم ایران همواره ایستادگی کرده و مقاومت کرده اند.
وی با اشاره به تاثیر شاهنامه در روحیه مقاومت مردم گفت: در کتابی نقل شده که عموی ناصرالدین شاه یک شاهنامه خوان را بازداشت کرده و پیش از آزادی از او تعهد می گیرد که دیگر شناهنامه نخواند چرا که مردم با شاهنامه خوانی علیه او قیام می کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همچنین آمده است که شاهان ایوبی روم در کوران جنگ های صلیبی، شاهنامه را به زبان عربی ترجمه کردند تا آن را ترویج داده و مردان جنگی در برابر متجاوزان صلیبی ایستادگی کنند. این مساله نشان دهنده تاثیر عمیق شاهنامه فردوسی در حوزه حماسه است که باید نسل به نسل خوانده شود.
عابدی ادامه داد: در مدارس و محافل ما باید شاهنامه خوانی ترویج یابد تا روح حماسه و مقاومت در مردم ایران همچنان زنده و پابرجا بماند.
دکتر حسین شهرستانی استاد ادبیات و زبان فارسی هم در این مراسم با اشاره به کم نظیر بودن شاهنامه فردوسی گفت: گرچه حماسه های بسیار تاثیرگذاری از قرن ها پیش تاکنون در سراسر جهان ثبت شده است، ولی هچکدام از آنها چاشنی حکمت و معرفت را به زیبایی شاهنامه فردوسی به تصویر نکشیده و نمی توان این شاهنامه را با متون دیگر مقایسه کرد.
وی فردوسی را پل ارتباط ایران و اسلام توصیف کرد و افزود: متاسفانه این شاهنامه با قضاوت های سطحی مورد بررسی و اظهارنظر قرار می گیرد که بسیاری از این قضاوت ها نیز بدون مطالعه این شاهنامه صورت می گیرد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در ابتدای انقلاب نیز به دلیل افراط در نشان دادن ایران گرایی فردوسی در دوره پهلوی، شاهد رفتار تند برخی مومنان صادق و انقلابی نسبت به فردوسی بودیم و از این شاهنامه به عنوان یک کتاب طاغوتی یاد می کردند.
وی تأکید کرد که خردمندی رهبران جمهوری اسلامی سبب شد تا نگاه ها نسبت به فردوسی اصلاح شود که این مساله نشان دهنده هوشمندی این رهبران به شمار می آید.
شهرستانی افزود: برخی چنین وانمود می کردند که شاهنامه یک کتاب اکشن و پر از درگیری است یا اینکه این کتاب به تعریف و تمجید از شاهان می پردازند، در حالی که حکیم ابوالقاسم فردوسی فقط به ارائه گزارشی از شاهان می پردازد و شاهان خود را تمجید و شاهان بد را تقبیح می کند.
وی با تأکید بر اینکه شاهنامه هیچگاه کهنه نمی شود، اظهار داشت: پهلوان از منظر فردوسی کسی است که سه ویژگی خداپرستی، دادگستری و خردمندی را داشته باشد و اگر کسی این ویژگی ها را داشته باشد، محترم است و اگر نداشته باشد طاغوت و دیو به شمار می آید.
این استاد دانشگاه خاطرنشان ساخت که دیو شاخ و دم ندارد بلکه انسان پلیدی که این ویژگی ها را نداشته باشد، دیو است حتی اگر چهره و ظاهری زیبا و مرتب داشته باشد.
وی رستم را فردی خردمند و بصیر و خداشناس توصیف کرد و گفت: داستان رستم و اسفندیار هزار و 600 بیت دارد که تنها 10 درصد آن به زد و خورد و نبرد می پردازد و بقیه آن را گفت وگو تشکیل می دهد، و این نشان می دهد که فردوسی درصدد راه اندازی این جنگ نیست.
وی درباره تفاوت میان دانش و خرد تصریح کرد: دانش فقط دنیای ما را اداره می کند در حالی که خرد هم به اداره دنیایمان می پردازد و هم آخرتمان. کسی که هوشمند است قطعا به دلیل داشتن قدرت، در تصمیم گیری عجله نمی کند.

شهرستانی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه فردوسی مترجم فوق العاده قرآن و روایت های اسلامی است، گفت: شاهنامه و هر متن کهن را به چشم خریدار ببینید و از نگاه سطحی به آن خودداری کنید تا بهره های فراوانی از آن ببرید. مضامین فراوانی از آیات قرآن و مبانی اسلام در شاهنامه وجود دارد و فردوسی بهره های فراوانی از آنها در شاهنامه برده است.
اجرای ضرب زرورخانه ای، شاهنامه خوانی و نقالی از دیگر برنامه های این گردهمایی بود.
همچنین از خانواده های سه شهید یزدی حادثه تروریستی راسک یعنی شهید امیرمحسن حسن نژاد، شهید حسین سرسنگی و شهید حسین انتظاریان تجلیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *