کتابشناسی توصیفی آثار حسین مسرّت (43)؛

مردی با باوری بلند و روشن

این کتاب ها به ترتیب سال چاپ معرّفی می شود.
لینک کوتاه

 

مردی با باوری بلند و روش


(زندگی، آثار و افکار استاد محمّدکریم پیرنیا)، یزد: بنیاد محمّدکریم پیرنیا، چاپ دوم، 1393، رحلی، 80 ص، مصوّر.

استاد پیرنیا را همگان با معماری سنتی ایرانی می‌شناسند. وی با شناخت خوبی که از معماری ایرانی به‌ویژه معماری یزد داشت و این را نزد استادان معماری سنتی فراگرفته بود، با تلاش و کوشش پیگیرانۀ خود توانست هم پایه‌گذار سبکی نو در معماری معاصر با تکیه‌بر معماری سنتی ایران باشد و هم اجازه نداد که معماری اروپایی و غربی ریشه به تیشۀ معماری دیرپای چندین هزارسالۀ ایرانی بزند. از کارهای ماندگار او، طرح «نظام مدرسه‌سازی ایران» بود طرحی که بعدها یونسکو نیز آن را پذیرفت و به کشورهای جهان سوم معرفی کرد؛ و نیز بازیافت مسجد جامع فهرج یزد به‌عنوان نخستین مسجد اسلامی جهان در سدۀ نخست هجری بود. در سال ۱۳۷۳ ش به‌پاس خدمات استاد پیرنیا به دانش معماری ایران از سوی دانشگاه تهران، دکترای افتخاری معماری بدو داده شد.

دراین کتاب، کتابشناسی پیرنیا نیز آمده است.

کتاب نامبرده را کتابخانه وزیری یزد دارد و ویرایش دوم کتاب را کتابفروشی نیکوروش یزد (03536264699) کارگاه یزدپژوهی (03536238185) و انتشارات یزدا (02122885650) دارد.


 

 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *