مدیر کل کتابخانه‌های عمومی یزد مطرح کرد؛

۲۰تا ۳۰ درصد کتابخانه‌های استان نیازمند مرمت و بهینه سازی هستند

لینک کوتاه
رفیعی

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد اظهار کرد: علاوه بر این که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کتابخانه‌های استان تازه تاسیس هستند، ۵۰ درصد آنها نیز تاکنون بهینه سازی شده اند لذا ۲۰ تا ۳۰ درصد کتابخانه‌های استان نیازمند مرمت و بهینه سازی هستند.

به گزارش طلوع یزد به نقل از ایسنا، «محمد محسن رفیعی» با اشاره به این که استان یزد در بسیاری از سرانه های کتابخانه‌ای وضعیت مطلوبی در کشور دارد، تصریح کرد: هم اکنون ۱۱۲ کتابخانه عمومی در استان یزد فعالیت دارد به طوری که به ازای هر ۱۱ هزار نفر یک کتابخانه در استان داریم.

وی تعداد کتابهای موجود در کتابخانه های عمومی استان را بالغ بر دو میلیون و ۴۴۲ هزار عنوان ذکر و بیان کرد: به ازای هر نفر در استان یزد دو جلد کتاب در کتابخانه های استان وجود دارد.

وی سرانه زیربنایی کتابخانه های استان را ۵.۸۱ مترمربع به ازای هر یکصد نفر اعلام کرد و گفت: درحال حاضر بالغ بر ۸۹ هزار نفر عضو کتابخانه‌های استان هستند به عبارتی ۷.۲ درصد جمعیت استان در کتابخانه‌های عمومی عضویت دارند.

رفیعی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح برنامه های سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در استان پرداخت و با بیان این که این هفته از ۲۱ تا ۲۷ آذرماه است، گفت: البته برنامه‌های این هفته در استان یزد تا اول آذرماه ادامه خواهد داشت.

وی از غبارروبی گلزار شهدای گمنام میدان امیرچخماق با حضور مسئولان کتابخانه‌های استان، دیدار با خانواده خیر کتابخانه‌ساز شهید مطلب شفیعی و افتتاح نمایشگاه اسناد کتابخانه و کتابداری یزد با مشارکت سازمان اسناد و کتابخانه ملی و نیز برگزار نشست تفسیر قران حضرت آیت الله ناصری امام جمعه یزد به میزبانی این اداره کل و برنامه اهدای خون کتابداران با عنوان کتاب خون به عنوان برخی از این برنامه‌ها یاد کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: آیین بازگشایی کتابخانه شهدای شاهدیه، رونمایی از چند کتاب جدید حوزه هنری استان، افتتاح کتابخانه پروفسور سمیعی جاهک به همراه برگزاری جشن کتاب و کتابخوانی، دیدار با امام جمعه و استاندار یزد، رونمایی از کتاب فلسفه اسلامی و حکمت متعالیه و تقدیری از برگزیدگان جشنواره ادبی روستاها و جشن کتاب و اختتامیه پویش کتابخوانی قصه‌های من و بابا آذر در کتابخانه فرخی یزدی و ویژه برنامه استانی تجلیل از کتابداران برتر استان از دیگر برنامه‌های این هفته است.

مدیر کل کتابخانه‌های استان با بیان یزد بیشترین سرانه مطالعه کشور را با مطالعه روزانه ۳۰ دقیقه در کشور به خود اختصاص داده است، گفت: براساس آمارهای اعلام شده مرکز امار ایران هر یزدی ماهیانه ۱۵ ساعت و ۱۶ دقیقه در ماه مطالعه می‌کند.

وی با اشاره به این که علاقمندان می‌توانند در روز ۲۴ آبانماه به عنوان روز کتاب و کتابخوانی به عضویت رایگان کتابخانه‌ها درآیند، گفت: البته از تاریخ ۲۱ تا ۲۷ آبانماه نیز اعمال بخشودگی جریمه تاخیر و دیرکرد بازگشت کتاب را در کتابخانه‌های استان خواهیم داشت.

رفیعی در پاسخ به سئوال ایسنا ضمن تاکید بر این که قطعاً کتابخانه‌هایی نیازمند مرمت و بازسازی در استان داریم، اظهار کرد: علاوه بر این که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کتابخانه‌های استان تازه تاسیس هستند، ۵۰ درصد آنها نیز تاکنون بهینه سازی شده اند لذا ۲۰ تا ۳۰ درصد کتابخانه‌های استان نیازمند مرمت و بهینه سازی هستند که امیدواریم از طریق اعتبارات خیری و اعتبارات تملک دارایی در این رابطه اقدام کنیم.

وی تاکید کرد: نگاه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان،‌ دیگر نگاه توسعه ای به کتابخانه‌ها نخواهد بود بلکه بهسازی و بهینه سازی فضاهای موجود است که خوشبختانه در سالهای گذشته در مورد کتابخانه‌هایی مانند شرف الدین علی، غدیر، دکتر جوادی و پروین اعتصامی و برخی کتابخانه‌های دیگر اعمال شده است.

رفیعی با بیان این که سیاست نهاد کتابخانه‌های عمومی استان، تبدیل کتابخانه‌های عمومی به پاتوق‌های فرهنگی برای ارائه خدمات متنوع فرهنگی براساس نیازهای جامعه است، گفت: در همین راستا نیز مجوز برگزاری تمام فعالیتهای فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد.

این مسئول در همین رابطه با بیان این که ۱۰ هزار نفر عضو کتابخانه مرکزی یزد هستند، عنوان کرد: هم اکنون قریب به ۳۰ خدمت فرهنگی توسط اداره مل کتابخانه های عمومی در محل این کتابخانه ارائه می شود.

«حامد عطارها» معاون توسعه کتابخانه‌های استان نیز در این نشست راجع به دیجیتال سازی منابع کتابخانه‌های استان عنوان کرد: با توجه به رعایت نشدن قانون کپی رایت و رعایت حق مولف در کشورمان، مجوز بارگذاری کامل کتاب را در کتابخانه‌ها نداریم ولی دسترسی به پایگاه‌های اطلاعات علمی در کتابخانه‌های استان از همان زمان شیوع کرونا راه اندازی شده و استقبال خوبی در این رابطه صورت گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *