کتابشناسی توصیفی آثار حسین مسرّت (35)؛

مسجد جامع کبیر یزد

این کتاب ها به ترتیب سال چاپ معرّفی می شود .
لینک کوتاه
مسجد جامع کویر

مسجد جامع کبیر یزد، یزد: اندیشمندان یزد، 1391، رقعی، 120 ص، مصوّر، رنگی.

مسجد جامع ، این گل سر سبد آثار تاریخی استان یزد و اوج شکوه معماری درخشان یزد در سده های گوناگون که می شود در باره اش ده ها کتاب و گفتار نوشت، سده هاست چون نگینی رخشان در دل بافت سنتی شهر یزد خودنمایی می کند.
بر زمین این مکان بنا به نوشتۀ کریستین سن و استاد محمّدکریم پیرنیا، پیش از اسلام، بنای آتشگاهی ساسانی جای داشته که در کاوش ها خاکستر و نمونه های پی و خشت های ساسانی آن نمودار شده است . پس از آن به کوشش گرشاسب، نوادۀ علاء الدولۀ کالنجار، فرمانروای کاکویی یزد در سدۀ ششم قمری، مسجد جامع عتیق یا شهرستان برپا گشت ،ولی بنای کنونی از سدۀ هشتم است که به کوشش سید رکن الدین حسینی بر فراز گشت و در درازنای سده های گوناگون هر فرمانروایی به یزد آمد، بخشی یا بنایی بدان افزود که حتی برخی از بخش های آن مانندِ شبستان شاهزاده، قاجاری است؛ بخشی از کاشی های سردر از آنِ دورۀ پهلوی و کاشی های مناره های آن چند سال پیش دگرگون شد.
کتاب نامبرده مجموعه گفتارهایی است که در ارجمندی این بنا به کوشش نگارنده فراهم گشته و چاپ نخست آن رنگی و نفیس و چاپ بعدی به گونۀ سیاه و سفید چاپ شد.
این کتاب در برخی کتابخانه های همگانی یزد مانندِ کتابخانۀ وزیری جای دارد و برای خرید می توان به انتشارات اندیشمندان یزد در خیابان فرّخی یزدی، بازارچۀ 110، تلفن 36269330/035 مراجعه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *