بحران نشست زمین در بحرانی ترین دشت استان یزد

لینک کوتاه
آب منطقه ای یزد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد گفت:متوسط کسری مخزن سالانه دردشت بحرانی یزد-اردکان 97.52میلیون مترمکعب می باشد و بیشینه نرخ فرونشست سالانه زمین در این دشت به 14 سانتی متر رسیده و باعث کاهش کمی و کیفی آب های زیرزمینی شده است.

به گزارش طلوع یزد به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد«جواد منصوری»درنشست با اصحاب رسانه با بیان اینکه بیشترین مراکز صنعتی در دشت یزد-اردکان که مهمترین و حیاتی ترین دشت استان می باشد قرار دارد و از لحاظ منابع آبی و ظرفیت زیست محیطی در محدوده بحرانی قرار گرفته است گفت:این فرونشست ها زنگ خطری برای از دست رفتن آبخوان های استان در آینده ای نه چندان دور است.
وی با بیان اینکه استان یزد بدلیل نداشتن آبهای سطحی از معدود استان هایی است که اکثر برداشت ها از منابع آب زیرزمینی انجام می شود و روز به روز بر فروچاله های دشت های استان افزوده می شود گفت: شرکت آب منطقه ای جهت نجات سفره های زیرزمینی و حیات استان،اجرای طرح های احیاء و تعادل بخشی،تحویل حجمی وخاموشی چاهها را به طور جد دنبال کرده و امید است که با برنامه سازگاری با کم آبی نیز بتوانیم در مرحله اول این برنامه( تا سال 1405) روند افت سطح آب های زیرزمینی را به صفر برسانیم.
منصوری به مجهز کردن چاههای کشاورزی و صنعتی به کنتور هوشمند اشاره کرد و گفت:تاکنون بیش از 92درصد از چاههای کشاورزی و 65درصد از چاههای صنعتی مجهز به کنتور هوشمند شده است.
وی به حفر چاههای غیرمجاز توسط برخی افراد سودجو نیز اشاره کرد و گفت:از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 280 شکایت در سامانه 31077 در مورد حفر چاههای غیرمجاز یا اضافه برداشت از چاههای مجاز ثبت و مورد بررسی قرار گرفته است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد لازمه اجرای طرح های حفاظت از منابع آب زیرزمینی را همکاری تمام دستگاه ها و مردم دانست و گفت: در واقع بحران کم آبی باید دغدغه همه مردم و مسئولان باشد تا با همکاری یکدیگر بتوانیم منابع آب زیرزمینی را حفظ نمائیم.
رییس گروه طرح احیاء و تعادل بخشی شرکت آب منطقه ای نیز در این نشست ضمن تشریح طرح تحویل حجمی و اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی از ابتدای آغاز این طرح ها گفت:هدف از تعریف این طرح ها جلوگیری از اضافه برداشت ها و برداشت های غیرمجاز بوده که نتایج آن در آینده متوجه بخش های مصرف کننده بویژه کشاورزان می شود.
“سیدعلی اوهب”افزود:اجرای سندسازگاری با کم آبی که کنترل اضافه برداشت ها در تمامی بخش های مصرف به صورت پلکانی می باشد در راستای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی بوده و همکاری تمامی دستگاههای استان در تحقق اهداف این طرح الزامی است.
در پایان این نشست، جزئیات کنتورهوشمند بصورت میدانی بر روی یک کنتور،توسط کارشناس مربوطه بررسی و به سوالات خبرنگاران پاسخ داده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *