بازخوانی گام دوم انقلاب اسلامی؛

بیانیه گام دوم انقلاب، نگاه ویژه ایی به جوانان دارد

لینک کوتاه
بیانیه گام دوم انقلاب

«گام دوم انقلاب» بیانیه‌ای است که اداره انقلاب را از نسل گذشته به نسل جدید و جوان کشور واگذار می‌کند و جوانان به عنوان طلاییه داران گام دوم انقلاب» معرفی شدند .

یکی از ویژگیهای مهم بیانیه گام دوم انقلاب«مخاطب قرار دادن جوانان» است. البته مخاطب آن تمامی مردم ایران و جهان، مسئولان قوای سه گانه و حتی دشمنان هستند، چراکه رهبری به دشمنان هشدار می‌دهد که با چه ملت و انقلابی روبرو هستند، اما مخاطب اصلی جوانان و آینده‌سازان انقلاب اسلامی هستند.

جوانان می‌توانند موتور محرکه کشور در بخش‌های مختلف باشند که رهبر معظم انقلاب در این بیانیه حتی به جزئیاتی در خصوص اهمیت و نقش جوانان اشاره فرموده‌اند. ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب تصریح می‌کنند که نیمی از جمعیت کشور جوان هستند و حدود ۲۶ میلیون نفر، ۱۵ تا ۴۰ سال سن دارند و از این بین ۱۴ میلیون نفر دارای تحصیلات عالیه می‌باشند. این جوانان در فضای معنوی بعد از انقلاب اسلامی متولد شده‌اند و ظرفیت بسیار خوبی برای کشور می‌باشند که کشور با توجه به این جوانان می‌تواند مشکلات پیش روی خود را برطرف کند و از چالش‌ها، مخاطرات و بحران‌های احتمالی آتی عبور و آنان را مدیریت و تبدیل به فرصت کند.

این بیانیه مسئولیت مسئولان کشور در قوای مختلف نسبت به جوانان سنگین‌تر می‌کند و تکلیف آنان را مشخص می‌سازد تا در ساختار کشور تغییرات اساسی و تجدیدنظرهایی انجام بدهند تا از ظرفیت بی‌بدیل و منحصربفرد جوانان تحصیل‌کرده، مومن و انقلابی در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی استفاده شود.

بدیهی است که برای نقش آفرینی این قشر، ضرورت‌هایی لازم است که باید به آن توجه کرد؛ ازجمله آن‌ها تعلیم و تربیت، هدایت متناسب با ویژگی‌های آن‌ها است؛ زیرا افراد به ویژه جوانان عصر نوین پیچیدگی‌ها و حساسیت‌های بیشتری نسبت به گذشته دارند و باید با تأمل بیشتری با آن‌ها رفتار کرد و بر اساس شرایط روحی و موقعیت‌ها، جغرافیا زندگی، اعتقاد و… که دارند نیازمند آموزش‌های و راهبری‌های متفاوتی هستند.

دومین لازمه این امر میدان دادن و فرصت آزمون و خطا دادن به آنان است که در سیره اهل‌بیت (ع) نیز وجود دارد برای مثال پیامبر اکرم (ص) به نوجوانان و جوانان، بهای زیادی می‌دادند و همواره به دنبال فرمانده‌های جوان بودند که این رفتار الگویی برای هادیان جوانان است؛ زیرا بزرگ‌ترها می‌بینند که پیامبر اسلام (ص) نسبت به جوانان چه می‌کردند.

رهبر معظم انقلاب نیز همواره به استفاده از جوانان متعهد و انقلابی در مدیریت کلان کشور تأکید کردند و در همین زمینه، نیز در یکی از سخنرانی‌های شان تأکید کردند: هر جا گروهی جوان با ذهن فعال و پویا شکل بگیرد، می‌تواند با تأثیرگذاری در محیط اطراف و دیگر مجموعه‌ها در عزم و حرکت و بینایی و پیشرفت حرکت عمومی ملت ایران مؤثر باشد.

اما سیر کردن این مسیر هم برای جوانان و هم هادیان جوانان نیازمند الگو است تا در بزنگاه‌ها، مسیر اصلی خود را گم نکنند. ما شیعیان معتقدیم در شرایطی که جامعه دچار بحران الگو شده است پیامبر اکرم (ص)، اهل‌بیت (ع) و فرزندان آن‌ها بهترین راهنما و الگویی کامل برای هدایت هستند که می‌توانند در همه امور ما را هدایت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *