انسان وتغییرات آب و هوایی

لینک کوتاه
گروه توسعه هواشناسی کاربردی

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان یزد، شیر غلامی رییس گروه توسعه هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی استان یزدگفت:
امروزه رفتار مؤلفه¬های اقلیمی نسبت به چند دهه¬ی گذشته تغییر کرده و ناهنجاری آن¬ها افزایش یافته است، این ناهنجاری¬ها در آب و هوا با نام تغییر اقلیم انسان ساخت شناخته می¬شوند. عوامل انسانی و طبیعی، هر دو بر آب و هوای زمین تأثیر می¬گذارند. فعالیت‌های انسانی مقادیر زیادی دی اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه‌ای را در جو منتشر کرده که آب و هوای زمین را تغییر داده است. فرآیندهای طبیعی مانند تغییر در انرژی خورشید و فوران¬های آتشفشانی نیز بر آب و هوای زمین تأثیر می¬گذارد. اما این تغییرپذیری طبیعی قادر به توضیح گرمایش مشاهده شده از دهه 1950 میلادی نیست. در عوض، با احتمال بسیار زیاد (بیش از 95 درصد) فعالیت¬های انسانی عامل اصلی این گرمایش بوده است. انتشار گازهای گلخانه¬ای ناشی از فعالیت¬های انسانی در بالاترین سطح تاریخی خود قرار دارد و تأثیرات گسترده¬ای بر سامانه آب و هوایی داشته است. گرمایش جهانی به عنوان افزایش بلندمدت دمای میانگین سامانه آب و هوایی زمین تعریف می شود. خلاصه پیش¬بینی¬های مدل¬های اقلیمی نشان می¬دهد که در طول قرن بیست و یکم، دمای سطحی جهان احتمالاً در سناریوی متوسط بین 3/0 تا 7/1 درجه سلسیوس و در یک سناریوی شدید بین 6/2 تا 8/4 درجه سلسیوس، بسته به آهنگ انتشار گازهای گلخانه¬ای در آینده و اثرات پسخور آب و هوایی، افزایش می¬یابد. گرمایش جهانی و تغییر اقلیم، پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و بهداشتی گسترده¬ای دارد که از آن جمله می¬توان به ذوب برف و یخ، افزایش سطح دریاها، سیل و خشکسالی، نارسایی محصول و قحطی، تغییر در الگوهای بارندگی جهانی، اثرات جدی بر سلامتی و تغییر در جمعیت¬های گیاهی و حیوانات اشاره کرد. فعالیت انسان مانند مصرف سوختهای فسیلی، شهرنشینی، جنگل زدایی و تغییر کاربری، به گرمایش جهانی در سراسر جهان کمک می¬کند.
از طرفی پهنه وسیعی از کره زمین را مناطق خشک و نیمه خشک و بیابان¬ها پوشانده است و انتظار می¬رود در اثر پدیده تغییرات آب و هوایی افزایش یابد. زیست بوم این مناطق شکننده و آسیب¬پذیر است و همچنین نسبت به تغییرات آب و هوایی بسیار حساس است و تغییرات دما و بارش می¬تواند برای این مناطق خسارات مالی و حتی جانی فراوانی به دنبال داشته باشد. تغییر دما و تغییر در الگوی بارش در این مناطق ممکن است منجر به سیل، خشکسالی، از دست دادن تنوع زیستی و کاهش بهره¬وری کشاورزی شود. بنابراین بررسی اثرات گرمایش جهانی به ویژه تغییرات دما و بارش در این مناطق جهت آمادگی برای مواجهه با پیامدهای آن در آینده بسیار ضروری و حیاتی می¬باشد. باید توجه داشت که گرچه نمی¬توان از گرمایش جهانی و تغییر اقلیم چشم¬پوشی کرد اما به شرط داشتن دانش و آگاهی کافی و دقیق از شرایط آب و هوایی هر منطقه، می¬توان زندگی خود را متناسب با تغییراتی که در آب و هوا رخ می¬دهد تنظیم و زیان¬های ناشی از تغییرات آب و هوا را کمینه کرد و یا حتی چالش¬ها را به فرصت تبدیل کرد.
استان یزد نیز به سبب موقعیت جغرافیایی خاص خود و و اقع شدن بر کمربند خشک و نیمه خشک، کم¬بارش¬ترین استان کشور محسوب می¬شود. اما توسعه استان در سه دهه گذشته به هیچ وجه متناسب با شرایط کم¬آبی استان نبوده است. توسعه ناپایدار در استان، با استقرار صنایع به شدت آب¬خواه و آلاینده مانند کاشی و فولاد همراه شده که به تبع آن افزایش بیش از حد مهاجرت به استان را هم به دنبال داشته است. از طرف دیگر رخداد پدیده¬های فرین جوی مانند خشکسالی، توفان¬های گرد و خاک، بارش¬های فرین و سرمازدگی محصولات کشاورزی ناشی از پدیده گرمایش جهانی و افزایش دما به ویژه در فصل زمستان، شرایط زیست و سکونت در استان را با مشکلات روزافزون مواجه می¬سازد که این موضوع تبعات اجتماعی، اقتصادی و امنیتی گسترده¬ای را برای استان در پی خواهد داشت. بنابراین مدیران و برنامه¬ریزان استانی به ویژه در بخش¬های مدیریت منابع آب، کشاورزی، زیرساخت¬های شهری و زیست¬بوم¬های طبیعی باید جهت مواجه با این پدیده¬های مخاطره¬آمیز و فرین جوی تمهیدات و آینده¬نگری¬های لازم را انجام داده و با قبول تغییر اقلیم در آینده، راهکارهای لازم برای کاهش پیامدها و یا سازگاری با شرایط آب و هوایی جدید را اتخاذ نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *