سهم 25 درصدی استان یزد از تولید ماهی تیلاپیای کشور

لینک کوتاه
ماهی تیلا پیلا

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان یزد: استان یزد با تولید سالیانه 300 تن ماهی تیلاپیا 25 درصد تولید تیلاپیای کشور را به خود اختصاص داده و بدین لحاظ سرآمد کشور در تولید این ماهی محسوب می گردد.

سید اسماعیل یزدانی مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت :با توجه به لزوم حمایت دولت از بخش تولید از طریق اعطای تسهیلات کم بهره ، تاکنون  تعداد 52 نفر از متقاضیان سرمایه گذاری در بخش پرورش ماهی تیلاپیا از طریق سامانه سیتا به صندوق توسعه ملی جهت دریافت تسهیلات معرفی گردیده اند.

از ماهی تیلاپیا به عنوان دومین ماهی پرورشی دنیا پس از کپورماهیان یاد کرد و مباحث حاشیه ای پیرامون مصرف این ماهی در کشور ما همچون درصد بالای امگا 6 ، بروز التهابات روده ای و آلزایمر و غیره را تکذیب نمود و تاکید کرد ماهی تیلاپیا با کالری نسبتا کم ، از نظر پروتئین غنی است به طوریکه سازمان غذا و داروی جهانی ، این ماهی را در رسته غذاهای بسیار خوب طبقه بندی نموده و مصزف دوبار در هفته آن را به مردم توصیه کرده است .

سازگاری ماهی تیلاپیا با شرایط مختلف پرورش ، مقاومت در برابر عوامل نامساعد محیطی ، تراکم پذیری بالا در سیستمهای مختلف پرورشی ، دامنه دمایی مناسب 26 تا 28 درجه سانتی گراد جهت رشد ماهی تیلاپیا و … را ازجمله شرایطی است که با توجه به موقعیت اقلیمی و آب و هوایی یزد می تواند این استان را در زمینه تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا در منطقه سرآمد سازد.

استفاده از سیستمهای مداربسته مبتنی بر بازچرخانی آب ، سیستم بیوفلاک یا روش پرورش بدون تعویض آب و همچنین تولید توام ماهی و گیاه در روش آکواپونیک را ازجمله روشهایی است که با توجه به محدودیت منابع آبی استان یزد جهت پرورش ماهی تیلاپیا در این استان به کار گرفته می شود و تاثیر بسزائی در بهره وری بالای مصرف آب داشته است .

این مقام مسئول از آمادگی مدیریت امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در راستای مشاوره و صدور مجوز جهت پرورش ماهی تیلاپیا در تمامی شهرستانهای استان به متقاضیان و علاقمندان به سرمایه گذاری در این عرصه خبر داد .

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *