کتابخانه شهدای شاهدیه بازگشایی شد؛

خدمت‌رسانی کتابخانه عمومی شهدای شاهدیه با ظاهری جدید

لینک کوتاه

درهای کتابخانه شهدای شهر شاهدیه پس از بازسازی و بهسازی، با حضور معاون استاندار یزد و جمعی از مسئولان استان و مردم این شهر، به روی کتابخوانان و علاقه‌مندان به مطالعه باز شد.

به گزارش طلوع یزد به نقل از  روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، آیین بازگشایی کتابخانه عمومی شهدای شاهدیه دوشنبه 23 آبان با حضور علی‌اکبر عزیزی، معاون سیاسی، امینتی و اجتماعی استاندار یزد؛ محسن رفیعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ احسان عابدی، مدیرکل فرهنگی و ارشاد اسلامی؛ صادق ابوالقاسمی، بخشدار مرکزی یزد؛ جمال قهرمانی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری و جمعی از مسئولان محلی، مردم و اهالی فرهنگ شهر شاهدیه برگزار شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد در این مراسم با بیان اینکه ارتباط با کتاب باید از دوران کودکی آغاز شود، گفت: نهادهای مرتبط با کودک می‌توانند با در نظر گرفتن برنامه‌های مختلف و حضور کودکان در کتابخانه‌ها این ارتباط را تقویت کنند.

عزیزی، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به‌ویژه ۵۴ شهید شهر شاهدیه، بازگشایی این کتابخانه به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و شهرداری شاهدیه را اقدامی مؤثر در ترویج فرهنگ مطالعه دانست و اظهار کرد: اینکه کتابخانه‌ای با پیوست فرهنگی همراه باشد، باعث جذب حداکثری افراد می‌شود.

وی ادامه داد: این کتابخانه علاوه بر اینکه در جوار گلزار شهدا احداث شده، از سالنی برخوردار است که می‌تواند برنامه‌های فرهنگی را در کنار برنامه‌های کتابخانه داشته باشد.

عزیزی با اشاره به اینکه شاهدیه اصالت دارد، بر حفظ فرهنگ این شهر تأکید کرد و افزود: نیاز داریم به اصالت قدیمی یزد برگردیم و خرده فرهنگ‌ها نباید در اصالت و فرهنگ ما رسوخ پیدا کند.

وی با اشاره به اتفاقات اخیر در کشور گفت: افرادی که در این آشوب‌ها حضور دارند، همه فرزندان این نظام هستند که گاهی اشتباهاتی از سوی آنان رقم می‌خورد و گاهی این اشتباهات خطرناک‌ و خطرناک‌تر می‌شود، این موضوع به این دلیل است که با کتاب مأنوس نیستند و دل و جان خود را به فضای مجازی و آنچه در اختیار دشمن است، قرار داده‌اند و به آنچه بر این نظام گذشته اطلاع و آگاهی ندارند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد با معرفی تعدادی از کتاب‌های مربوط به خاطرات شهدا بیان کرد: وقتی به این خاطرات و کتاب‌هایی که در این زمینه تألیف شده، مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم رزمندگان دفاع مقدس برای اجرای یک عملیات چه سختی‌هایی متحمل شده و چه شب‌هایی بر آنان گذشت و اگر نسل امروز با این ادبیات آشنا شوند، قطعاً فریب فضای مجازی را نخواهند خورد.

وی با اشاره به اینکه کتاب و مجموعه مرتبط با حوزه کتاب و کتابخوانی مظلوم واقع شده است گفت: رهبر انقلاب براین امر تأکید بسیار دارند و خود نیز در این زمینه اهتمام می‌ورزند.

عزیزی بر توجه به حوزه کتاب تأکید کرد و افزود: اینکه در حاشیه این کتابخانه طرح بوستان کتاب اجرایی می‌شود، از اقداماتی مؤثر خواهد بود که می‌تواند برای حضور نسل جوان و اجرای برنامه‌های فرهنگی نقش مهمی داشته باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد با اشاره به اینکه انس و ارتباط با کتاب باید از دوران کودکی آغاز شود گفت: خانواده‌ها و نهادهای مرتبط باید زمینه این ارتباط را فراهم کنند.

رفیعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در آیین بازگشایی کتابخانه شهدای شاهدیه گفت: سی‌امین دوره هفته کتاب از ۲۱ الی ۲۷ آبان‌ گرامی داشته می‌شود و برنامه‌های متعددی در سطح استان درنظر گرفته شده که یکی از این برنامه‌ها بازگشایی کتابخانه عمومی شهدای شاهدیه است.

وی ادامه داد: این کتابخانه در سال ۱۳۶۸ به همت تعدادی از پدران شهدا و حمایت آنان احداث شد و در سال ۱۳۷۱ با اختصاص اعتبارات دولتی فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز به‌کار کرد. از آن زمان تاکنون اقدامی مبنی بر بازسازی و بهسازی کتابخانه صورت نگرفته بود و به همین دلیل، تصمیم برای بازسازی این مرکز درسال ۱۳۹۸ گرفته شد و پس از کسب مجوزهای لازم، بهسازی، تعمیر و شاداب‌سازی آن در اولویت برنامه‌ها قرار گرفت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد با اشاره به افزایش زیربنای کتابخانه بیان کرد: با توجه به اینکه بخش کودک و نوجوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اگر بخواهیم فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در بین مردم نهادینه کنیم، باید از کودکان آغاز شود، بر این اساس توسعه و تجهیز این بخش مورد اهتمام بود.

وی هزینه عمرانی برای تعمیر، توسعه، بهسازی این کتابخانه را یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بیان کرد و گفت: این اقدام با حمایت شهرداری شاهدیه محقق شد که توانست در راستای بهسازی و بازگشایی هرچه سریع‌تر کتابخانه مؤثر باشد.

رفیعی افزود: برای تجهیز این کتابخانه نیز اعتبار ۷۰۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شد که این مبلغ صرف بروزرسانی منابع و خرید تجهیز جدید شد.

سیدعلی میرنژاد، شهردار شاهدیه، نیز در این مراسم اظهار داشت: سیاست‌ها و برنامه‌های اصلی شهرداری و شورای ششم شهر از همان ابتدا بر این قرار گرفت تا در کنار فعالیت‌های عمرانی و خدماتی، فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی شهر افزایش یابد.

وی با اشاره به وجود دو کتابخانه شهید سلطانی و شهدای شاهدیه در این شهر بیان کرد: افزایش فضا و توسعه و تجهیز کتابخانه شهدای شاهدیه احساس می‌شد و به همین خاطر، توسعه و بهسازی آن در دستور کار قرار گرفت و امروز شاهد بازگشایی این کتابخانه هستیم و امیدواریم مورد استفاده اقشار مختلف باشد.

سید محمود الهام‌بخش، شاعر برجسته استان یزد و فعال فرهنگی اهل شاهدیه نیز در این مراسم بر انس هر چه بیشتر کودکان با کتاب و کتابخوانی تأکید کرد و گفت: خوشبختانه اکنون امکانات خوبی در اختیار نسل امروز قرار دارد و لذا با حمایت خانواده‌ها باید شرایط بهره‌مندی کودکان از این امکانات فراهم شود.

وی با اشاره به بهسازی و بازگشایی کتابخانه شهدای شاهدیه افزود: شرایط بهره‌مندی از کتابخانه‌ای در بهترین نقطه شهر و به همت مسئولان مهیا شده، و مردم اعم از کودک و نوجوان و حتی بزرگسالان باید استفاده کنند. البته برنامه‌های فرهنگی در حاشیه این کتابخانه و در راستای جذب حداکثری باید وجود داشته باشد.

الهام‌بخش بیان کرد: اقدام بزرگی که با وجود تجهیزات و امکانات و کتابخانه‌های به روز باید صورت گیرد، اینکه بتوانیم کتابخوان تربیت کنیم و در این صورت موفق خواهیم بود.

گفتنی است، در پایان این مراسم با حضور علی‌اکبر عزیزی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد و محمدمحسن رفیعی مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد، از سیدعلی میرنژاد شهردار شاهدیه، اعضای شورای شهر، اعضای انجمن کتابخانه‌های این شهر، محمد رضایی سرپرست کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد، فخرالسادات حسینی مرتضوی مسئول کتابخانه شهدای شاهدیه و راضیه عابدی و عزت اعتدال، کتابداران این کتابخانه تجلیل به عمل آمد.

معاون استاندار یزد همچنین در حاشیه این مراسم از بخش‌های مختلف کتابخانه دیدن کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *