برای حفظ شهر در برابر سیل معطل دیگر دستگاه‌ها نمی‌مانیم

لینک کوتاه

شهردار یزد با بیان این که سیل مهم‌ترین بحران شهری مانند یزد است ولی خیلی از دستگاه‌ها وظیفه خود را در رابطه با مهار سیل و پیشگیری از این بحران انجام نمی‌دهند، گفت: شهرداری این تعلل را جایز نمی‌داند لذا فراتر از مسئولیتهای خود به ساخت سیل‌بندهای احتیاطی برای شهر پرداخته است.

به گزارش طلوع یزد به نقل از ایسنا، شهردار یزد با بیان این که سیل مهم‌ترین بحران شهری مانند یزد است ولی خیلی از دستگاه‌ها وظیفه خود را در رابطه با مهار سیل و پیشگیری از این بحران انجام نمی‌دهند، گفت: شهرداری این تعلل را جایز نمی‌داند لذا فراتر از مسئولیتهای خود به ساخت سیل‌بندهای احتیاطی برای شهر پرداخته است.

«ابوالقاسم محی‌الدینی» در جریان بازدید اهالی رسانه از طرح‌های بحران شهرداری و سیل‌بندهای شهر یزد ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: هر چند ساخت سیل‌بند و آزاد کردن بستر مسیل شهر و نیز ایجاد بندهای خاکی در محل منشأ شکل‌گیری سیلاب در بالادست شهر وظیفه سایر دستگاه‌هاست ولی تعلل آنها در این رابطه را جایز ندانسته و در این حوزه ورود کرده‌ایم.

وی با اشاره به اختصاص شش میلیارد تومان تنها برای ایجاد سیل بندهای احتیاطی در بالادست پارک کوهستان و پارک علم و فناوری در جوار جاده کنارگذر یزد، تصریح کرد: سیل‌بند بالادست پارک کوهستان در کنار جاده تفت به یزد به طول ۵۵۰ متر با عرض پاشنه ۱۰ متر و تاج ۵ متر و ارتفاع متوسط ۳ متر با ایجاد گورابی قبل از آن دارای ظرفیت نگهداری ۱۵۰ هزار مترمکعب سیلاب را دارد.

شهردار در مورد سیل بند بالا دست پارک علم و فناوری نیز گفت:  با توجه به پر شدن مخزن قبلی سیل‌بند شماره ۴ طی سالیان گذشته با تخلیه نخاله‌های ساختمانی، در سال ۹۸ سیل‌بند احتیاطی دیگری در این منطقه به طول ۲۶۰ متر و تاج ۵ متر و پاشنه ۴۵ متر و ارتفاع ۷.۵ متر ایجاد شد که پس‌ از وقوع سیل مردادماه امسال، دو متر به ارتفاع آن افزوده شد و اکنون ظرفیت جمع آوری ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار مترمکعب آب را دارد.

وی در مورد مسیل مرکزی یزد نیز خاطرنشان کرد: این مسیل از سال ۱۳۳۵ تاکنون به‌رغم توسعه و گسترش شهر و عدم توسعه تأسیسات شهری به حال خود رها شده بود که در همین راستا شهرداری یزد نسبت‌ به آزادسازی بستر و احیای آن در حال اقدام است.

محی الدینی با اشاره به نیاز ۱۵۰۰ میلیارد تومانی تملک و احیای کامل این مسیل که از وسط شهر یزد می گذرد، گفت: تامین منابع، آزادسازی بستر و یکسری مسائل حقوقی به دلیل تصرفات بخش‌هایی از مسیل توسط دستگاه‌های دولتی و اشخاص حقیقی از موانع احیای آن است لذا این مهم نیازمند همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط است.

«امین خبیری» رییس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری یزد نیز در مورد سیل‌بند انحرافی بالادست سیل‌بند اختیاطی شماره‌ی ۴ گفت: این سیل‌بند به طول ۷۵۰ متر و متوسط ارتفاع ۳ متر و عرض تاج ۵ متر و پاشنه ۱۴ متر و ظرفیت جمع‌آوری ۲۱۵ هزار مترمکعب در منطقه، با هدف جلوگیری از جریان سیلاب به سمت منطقه مهرآوران ایجاد شده‌ است.

به گفته وی، علاوه‌ بر این نیز یک بند انحرافی در مجاورت کمربندی یزد – شیراز در جریان سیل مردادماه امسال یزد توسط ارتش ایجاد شده تا سیلاب این منطقه را به سمت بندهای شماره دو و یک و درنهایت به سمت دشت فهرج هدایت کند.

گفتنی است؛ در این تور رسانه‌ای «محمد رسول طهماسبی» معاون زیربنایی و حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری یزد و «سید محمد میرجلیلی» مدیر بحران شهرداری یزد نیز توضیحاتی را ارائه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *