نقش شرکت‌های دانش بنیان در تحقق راهبرد اقتصاد مقاومتی

لینک کوتاه

یکی از مهمترین محورهایی که در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به آن توجه خاصی شده، پیشتازی اقتصاد دانش بنیان است، ایران نیازمند افزایش بهره‌وری، به‌روزرسانی صنایع و تقویت ظرفیت نوآوری است تا بتواند در زنجیره‌های ارزش جهانی نقش ایفا کرده و صنایع بومی و سنتی را تقویت کند.

بررسی شعارهای سال در یک دهه اخیر نشان می‌دهد موضوع تولید همواره یکی از دغدغه های اصلی رهبر معظم انقلاب برای پیشرفت و تعالی کشور به ویژه از منظر اقتصادی بوده است. چراکه تولید سبب رقابت پذیری، صادرات و در نهایت رشد اقتصادی خواهد شد موضوعی که به ویژه در چند سال اخیر رهبر انقلاب تاکید فراوانی برآن داشته‌اند و سیاست‌های ابلاغی درباره موضوع اقتصاد مقاومتی نیز موید اهمیت این حوزه از منظر رهبری انقلاب است.

حضرت آقا توجه ویژه‌ای به این موضوع دارند و اینکه نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان را به حضور پذیرفتند نشان می‌دهد که ایشان به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان واقف هستند و توجه ویژه‌ای به این مساله دارند ما باید شعار سال را درک کنیم

نگاه مقام معظم رهبری به امر دانش بنیان سازی کردن تولید فراگیر است. از منظر ایشان هیچ عرصه ای نیست که نتوان یا نیاز به دانش بنیان سازی آن نباشد. می بایست همه عرصه های تولید مبتنی بر دانش و تجربه علمی باشد حتی در انتخاب نوع کار تولیدی هم باید بر پایه دانش بنیان عمل شود که باعث شکوفایی و احیای اقتصاد بحران زده ایران در زمان حاضر باشد.

شرکتهای  دانش بنیان ازجمله مؤثرترین عوامل ایجاد اشتغال، نوآوری، توسعه  سیستمهای اجتماعی و شکل گیری و رشد اقتصاد دانش بنیان در هر کشوری هستند. این شرکتها که معمولاً، برای پاسخگویی به نیاز مشخصی در بازار شکل  می گیرند محلی برای تبدیل  ایده های جدید به محصولات و خدمات  مشتری پسند هستند . برگ برنده  شرکتهای  دانش محور نوپا «خلاقیت»«نوآوری»، « انعطافپذیری» و «انگیزه بالای مؤسسان» است.

دانش‌بنیانی به‌عنوان نوع جدیدی از ثروت‌افزایی و کسب سرمایه از علم و فناوری، در کشورهایی که دانش‌پایه هستند و عناصر و شاخص‌های آن را دارند، تبدیل به اقتصاد اصلی شده است و اقتصاد آن‌ها را به اقتصاد دانش‌بنیان تبدیل کرده است.

اقتصاد دانش بنیان اقتصادی است که کاربرد دانش و اطلاعات در آن اهمیت بالایی داشته و تولید و توزیع، مبتنی بر آن شکل‌گرفته و سرمایه‌گذاری در صنایع با محوریت دانش موردتوجه خاصی قرار گرفته است. حرکت اقتصادها به سمت دانش‌بنیان شدن علاوه بر اینکه موجب افزایش توان رقابتی کشورها می‌شود می‌تواند در حوزه تجارت خارجی، ضمن ایجاد یک پایگاه اقتصادی در جهان به افزایش قدرت نرم کشورها کمک کند.

قرن قبل که قرن صنعت بود، کارخانه‌های بزرگ در مساحت‌ها و سوله‌ها و ماشین‌آلات بزرگ و با تعداد کارگران و مهندسین زیاد، نشان از عظمت و اهمیت صنایع و اقتصاد آن کشور بود، ولی امروز یکی از ملاک‌های مهم این است که این‌ها چقدر دانش‌بنیان هستند.

ایران توانایی قوی شدن در عرصه‌های گوناگون به‌ویژه اقتصاد دانش بنیان را دارد به شرطی که ازتجارب ارزشمند فعالان و نخبگان صنفی و مدنی استفاده شود و رقابتی شدن در این عرصه می‌تواند علاوه بر رشد تولید و اشتغال زایی زمینه استفاده از فن آوری‌ها دانش بنیان در صنعت را فراهم آورد.

صنایع بزرگ کشور با در نظر گرفتن امتیازهایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در مناقصه‌ها و مزایده‌ها می‌توانند به ورود این شرکت‌ها به زنجیره تامین خود و درنتیجه ارتقای بهره‌وری در صنایع کمک کنند.

مسئولین ما باید به جوانان و نخبگان ایران اعتماد کنند و زمینه اشتغال آنان  رافراهم کنند که این در راستای کمک به تولید و رونق اقتصاد در کشور است. همانطو که می دانیم بدون رونق اقتصادی و کارآفرینی امکان اشتغالزایی در کشور وجود ندارد و با توجه به مشکلات موجود در کشور توجه به شعار سال و توجه به عزت، حکمت، مصلحت و منافع ملی می‌تواند به رونق تولید کمک  کند.

همه ما بابد نهایت سعی و تلاش خود را انجام دهیم تا بتوانیم با همت مضاعف و تکیه بر توان داخلی فقر را در کشور ریشه‌کن کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *