رئیس بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی مرحله استانی؛

جشنواره امسال رویکرد بر کیفیت و محتوای قصه ها بوده است

لینک کوتاه
قوامی

به گزارش طلوع یزد، هم زمان با هفته ملی کودک بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی مرحله استانی از 24 تا 28 مهر 1401 در حال برگزاری است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سال های سال است که سکاندار قصه گویی کشور است و توانسته مسیر قصه گو و قصه گویی را برای همه اقشار، دختران و پسران، زنان و مردان، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها روشن و سبز نگه دارد و جای بسی خرسندی است که به گفته رئیس بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی مرحله استانی دو سوم قصه گویان امسال کودک و نوجوان هستند. آن چه در ادامه می خوانید گفت و گو با سیده عالیه قوامی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد در خصوص کم و کیف جشنواره بیست و چهارم است.

 سرکار خانم قوامی امسال کانون با چه رویکرد خاصی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی را برگزار می کند؟

شعار امسال جشنواره بین المللی قصه گویی کانون این جمله تعیین شده است؛ قصه صدای زندگی است و تلاش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طی این سال ها در برگزاری جشنواره های متعدد قصه گویی این بود تا بتواند فرهنگ قصه و قصه گویی را به بطن جامعه ببرد و قصه ها را که در واقع هویت و شناسنامه فرهنگی هر ملتی به حساب می آیند را زنده کند. گواه این مساله این که تلاش کانون این بوده که اقشار مختلف کودک، نوجوان، جوان، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها را پوشش دهد. امسال بخش ناشنوایان هم به بخش های دیگر جشنواره بیست و چهارم اضافه شد، این در حالی است که سال گذشته این بخش فقط در استان تهران برگزار شد و چون تجربه شیرینی بود امسال سراسری برگزار می شود و استان یزد نیز در میان قصه گویانش قصه گوی با زبان اشاره دارد .

• شما در استان یزد در مرحله استانی جشنواره امسال چه رویکری را دنبال می کنید؟

در جشنواره های گذشته استان یزد با کمیت بی نظیر قصه گو در مرحله استانی توانست آمار کمی قصه گویی را افزایش درخوری بدهد، امسال بیشترین رویکرد بر کیفیت و محتوای قصه ها بوده است.

• طبق شیوه نامه قصه گویی این جشنواره در بخش های مختلف برگزار می شود قصه گویان استان یزد در چه بخش هایی شرکت داشته اند؟

قصه گویی امسال نیز در بخش های ملی، بین المللی، آئینی سنتی، برگزیدگان، پادکست و 90 ثانیه ای برگزار می شود که قصه گویان استان یزد همه بخش ها را پوشش داده اند. ناگفته نماند که در بخش های بین المللی، برگزیدگان پادکست و 90ثانیه ای قصه ها بارگذاری و سپس از در ستاد داوری می شود. اما برگزیدگان بخش های ملی، آئینی و سنتی به مرحله منطقه ای دعوت می شود تا آن جا با قصه گویان استان های کرمان، یزد، خراسان جنوبی و خراسان شمالی به رقابت بپردازند.

• سرکار خانم قوامی؛ قصه گویان یزدی در کشور جایگاه خوبی دارند اما برای این که این جایگاه حفظ شود و همواره قصه گویان یزدی در صدر باشند چه باید کرد؟

باید گفت یکی از دلایل رشد قصه گویی در یزد راه اندازی انجمن قصه گویان کانون است. در واقع این انجمن در فعالیت هایی که در طول سال با نشست های تخصصی قصه گویی، معرفی قصه گو به مناسبت های مختلف به سازمان ها و نهادهای مختلف و رویکرد حرفه ای که این انجمن به قصه گویی داشته است توانسته در کنار رشد کمی قصه گویی رشد کیفی آن را نیز دنبال کند. بر این اساس می بینیم که امسال در جشنواره بیست و چهارم از بین 180 نفری که به دورهمی های قصه گویی در مراکز فرهنگی هنری کانون استان دعوت شدند 100 قصه ارزشمند در داوری های ابتدایی به مرحله استانی این جشنواره راه پیدا کرد. جالب است بدانید که امسال نوجوانان قصه گو رشد چشم گیری داشتند و دو سوم قصه گویان جشنواره امسال نوجوان بودند. بیشترین رشد قصه گویان در شهرستان میبد به همت مراکز یک و دو این شهرستان بوده که 40 قصه گوی نوجوان در دورهمی مشترک دو مرکز میبد قصه گفتند.

• اما سخن پایانی شما؛

امیدوارم امسال نیز قصه گویان یزدی بتوانند در جشنواره بین المللی خوش بدرخشند.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *