معاون استاندار در جریان بازدید از کتابخانه مرکزی یزد عنوان کرد؛

زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی چند کتابخانه سیار در استان یزد فراهم می‌شود

لینک کوتاه

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار یزد در نشست با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی این استان، از تأمین منابع و زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی چند دستگاه کتابخانه سیار در استان خبر داد.

به گزارش طلوع یزد به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، محمدعلی شاه‌حسینی، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار یزد از بخش‌های مختلف کتابخانه‌ مرکزی یزد دیدن کرد؛ وی پس از این بازدید، در نشست با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد و جمعی از  کارشناسان این اداره کل به بررسی مسائل و مشکلات کتابخانه‌های استان پرداخت.

شاه‌حسینی در این نشست با اشاره به نقش مهم کتاب و کتابخانه در آگاهی‌بخشی به جامعه، گفت: خیلی از اتفاقات تلخی که امروز در کف خیابان‌ها شاهد آن هستیم، ناشی از فاصله گرفتن جوانان از کتاب و مطالعه و غرق شدن بیش از اندازه در فضای مجازی با همه آسیب‌های جدی و خطرناک آن هستیم.

وی افزود: بسیاری از ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی، ناشی از کم‌کاری در حوزه‌های فرهنگی است؛ چراکه در سال‌های قبل به هشدارهایی که دلسوزان کشور و نظام نسبت به گرفتاری‌های فاصله گرفتن از کار مؤثر و مفید فرهنگی دادند، توجهی نشد.

شاه‌حسینی تأکید کرد: اهمیت کار کتابخانه‌های عمومی از این جهت بالاست که می‌تواند با اقدامات عالمانه و ریشه‌ای، بینش و آگاهی جامعه و نسل جوان را بالا ببرد.

وی تصریح کرد: البته برای پیشبرد این هدف کتابخانه‌ها، باید به نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این مراکز فرهنگی مهم توجه کرد و زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های فرهنگی مؤثر و کارا در جامعه را فراهم کرد.

معاون استاندار یزد به نقش‌آفرینی خیران یزدی در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در بحث تشکیل انجمن خیران کتابخانه‌ساز، باید به‌گونه‌ای ریل‌گذاری و هدف‌گذاری شود که بتوان ظرفیت خیّری در استان را به سمت مسائل فرهنگی و به‌طور ویژه، ساخت و تجهیز کتابخانه‌ها سوق داد.

وی در خصوص تأمین زیرساخت و سخت‌افزار لازم برای راه‌اندازی کتابخانه سیار در مناطق فاقد کتابخانه در استان نیز بیان داشت: تلاش می‌کنیم از طریق ظرفیت صنایع بزرگ استان، بودجه لازم برای تهیه چند دستگاه مینی‌بوس مناسب برای راه‌اندازی کتابخانه سیار در مناطق روستایی و فاقد کتابخانه استان را فراهم کنیم.

وی همچنین در این نشست قول داد در اولین مرحله از تأمین منابع کتابخانه مرکزی یزد، مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال برای خرید منابع جدید از محل اعتبارات استانی تأمین و پرداخت شود.

محسن رفیعی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در ابتدای این نشست با تأکید بر بالا بودن هزینه‌های ساخت و تجهیز کتابخانه، تصریح کرد: یکی از بهترین کارهایی که در مناطق روستایی و فاقد کتابخانه می‌توان انجام داد، راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار است که هم مناطق بیشتری را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و هم از انباشت کتاب و بلااستفاده ماندن آن در یک منطقه جلوگیری می‌شود.

رفیعی

وی در خصوص منابع موجود در کتابخانه مرکزی نیز گفت: این کتابخانه به عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه استان در حال حاضر تنها حدود ۷۰ هزار جلد کتاب دارد و از نظر منابع، نیازمند تقویت جدی است که در صورت پیگیری، می‌توان از ظرفیت صنایع و معادن استان و در قالب انجام مسئولیت‌های اجتماعی آنان، منابع این کتابخانه را تقویت کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در خصوص تأسیس انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان در قالب جدید نیز عنوان داشت: براساس ابلاغ نهاد کتابخانه‌های عمومی، این انجمن با عنوان جدید «انجمن خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی» مجدداً آغاز به کار کرده است و در استان‌ها نیز باید با حضور خیران فعال در حوزه فرهنگی تشکیل شود که خواستار حمایت ویژه استاندار محترم و معاونان ایشان برای تشکیل این انجمن هستیم.

موضوع تقویت صندوق کتابداران استان از دیگر مباحثی بود که رفیعی به ان اشاره کرد که مقرر شد این موضوع از طریق معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری یزد پیگیری شود.

گفتنی است، شاه‌حسینی در پایان بازدید خود از بخش‌های مختلف کتابخانه مرکزی، نمایشگاه عکس حیات وحش استان را که با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان برپا شده است، افتتاح کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *