رقابت ۱۳ اثر در بخش تئاتر خیابانی جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت در یزد

لینک کوتاه

بخش نمایشهای خیابانی و میدانی هیجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت با حضور ۱۰۷ هنرمند و رقابت ۱۳ اثر برگزیده از ۱۰ استان کشور به میزبانی یزد در حال برگزاریست.

به گزارش طلوع یزد به نقل از ایسنا، احسان عابدی» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری بخش نمایشهای خیابانی و میدانی هیجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت به میزبانی یزد، اظهار کرد: این جشنواره براساس سیاست‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مبنی بر تعدد رویدادهای فرهنگی در راستای کمک به ایجاد نشاط اجتماعی در حال برگزاری است.

سید وحید فخر موسوی» دبیر هیجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت نیز در این نشست خاطرنشان کرد: هیجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت از ۱۵ شهریورماه با پیاده‌روی اربعین حسینی در قالب مرحله نخست بخش بین‌الملل شروع شده و تا آذرماه دنبال می‌شود و اختتامیه جشنواره نیز همزمان با هفته بسیج در مشهد مقدس برگزار خواهد شد لذا عنوان «حرم تا حرم» نیز به جشنواره داده شد چرا که از حرم امام حسین(ع) آغاز و در حرم رضوی خاتمه خواهد یافت.

وی از برگزاری این دوره از جشنواره در شش بخش خبر داد و تصریح کرد: بخش تئاتر خیابانی به همت و با استقبال مسئولان استان یزد در این دیدار در حال برگزاری است که طی آن ۱۱۰ هنرمند از ۱۰ استان کشورمان آثار برگزیده جشنواره را به نمایش می‌گذارند.

به گفته فخر موسوی، در این بخش از جشنواره ۲۲۰ طرح و ایده به دبیرخانه واصل شده که ۴۹ اثر برای بازبینی انتخاب و در نهایت ۱۳ اثر از ۱۰ استان کشورمان به عنوان آثار برگزیده به بخش اجرا راه یافت.

وی با بیان این که تا یک هفته آینده شاهد برگزاری جشنواره در بخش رادیو تئاتر در استان فارس خواهیم بود، گفت: متعاقب این بخش نیز رقابتهای نمایشنامه نویسی برگزار خواهد شد و همزمان مراحل ضبط بخش تله تئاتر مقاومت در حال انجام است که در فواصل جشنواره تا اختتامیه آن از طریق شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.

دبیر این دوره جشنواره در مورد بخش بین الملل این جشنواره که در قالب پیاده روی اربعین برگزار شد، گفت: در این بخش برخلاف بسیاری از جشنواره‌ها که فراخوان برای حضور گروه‌های بین المللی داده میشود، در قالب نشستهایی تبیین مفهوم تئاتر مقاومت را در سایر کشورها شاهد بودیم و در نظر داریم براساس شرایط فرهنگی اجتماعی کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، سوریه، لبنان و بوسنی و هرزگوین در این کشورها اجرای برنامه داشته باشیم.

«محمدیاشار نادری» مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت فتح نیز در این نشست عنوان کرد: مجموعه روایت فتح میراث ماندگار سید شهیدان اهل قلم شهید آورینی است و مفتخریم که ادامه دهنده راه این شهید بزرگوار هستیم.

وی تببین مبانی انقلاب اسلامی و ترویج منطق و نظریه مقاومت با ابزار هنر را از رسالتهای بنیاد فرهنگی روایت فتح خواند و افزود: در همین راستا به صورت دوسالانه، سه جشنواره تئاتر مقاومت، فیلم مقاومت و جشنواره بین المللی هنر مقاومت که در بخش هنرهای تجسمی برگزار می شود را دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه به وجوه تمایز این دوره از جشنواره تئاتر مقاومت، یکی از این موارد را بخش بین الملل جشنواره برای اولین بار خواند و گفت: اگر مقرر باشد منطق و نظریه مقاومت را تبیین کنیم، باید بستر برای صادارت آن فراهم باشد که خوشبختانه امسال به همت دبیرخانه و ستاد برگزاری جشنواره در بخش اول دنبال شده است.

نادری یکی از سیاستهای گروه روایت فتح را برگزاری فراتهرانی برنامه‌ها ذکر کرد و از جمله این برنامه‌ها را برگزاری بخشهای مختلف جشنواره تئاتر مقاومت در استانهای مختلف ذکر کرد.

وی با بیان این که این رویداد قطعاً می‌تواند بهانه ای برای بروز و ظهور هنرمندان و استعدادهای این بخش باشد، ایجاد رقابت بین هنرمندان که باعث برانگیختگی انگیزه‌ها در آنها می شود را از دیگر مزیتهای این جشنواره خواند و گفت: رویداد جشنواره تئاتر مقاومت در کنار رویکردهای فرهنگی در حوزه اقتصاد هنر نیز می تواند موثر باشد و نهادها و موسسات فرهنگی با ظهور و بروز این استعدادها امکان سفارش کار داشته باشند و ارتباط بین جامعه، هنرمندان و موسسات فرهنگی محقق شود.

وی مسئله پیشبرندگی و پیشروندگی را دیگر وجه تمایز این جشنواره ذکر کرد و گفت: خوشبختانه این موضوع به همت هنرمندان ما در سراسر کشور رقم خورده و به همت رسانه‌ها این مهم بیش از پیش محقق خواهد شد.

نادری در مورد هیات داوران این جشنواره نیز اظهار کرد: هیات داوران این بخش از جشنواره شامل آقایان سیاوش طهمورث، علیرضا اوسیوند و فرهاد بشارتی هستند که از مشاور «حسین مسافر آستانه» نیز برخوردارند.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *