ضرورت انتقال دانش استادان صنایع دستی به نسل امروز/ استفاده از صنایع دستی و نساجی شهر یزد در هدایای ارگان ها

لینک کوتاه
حقیرالسادات

رئیس گردشگری، میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و روابط بین الملل شورای اسلامی شهر یزد در جلسه این کمیسیون گفت: تمرکز بر موضوع تبلیغ و ساماندهی منسوجات سنتی شهر یزد امری مهم است که باید در دستور کار مسئولین مربوطه قرار گیرد.

به گزارش طلوع یزد، بی بی فاطمه حقیرالسادات ادامه داد: صنایع دستی یزد و منسوجات آن قدمت تاریخی دارد و از قدیم شهر یزد شهر نساجی بوده است و کار گاه های تولید پارچه های رنگی و دستگاه های مختلف نساجی در شهر یزد وجود داشته است، به طوری که ۱۶ نوع پارچه رنگی و زیبا در یزد بافته می شد و اکثر مردم یزد در منزل دستگاه های شر بافی داشتند، همچنین کارخانه های بزرگ پارچه و نساجی متعددی در یزد وجود داشت.

رئیس گردشگری، میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و روابط بین الملل شورای اسلامی شهر یزد افزود: اکنون نیز یزد به نوعی قطب نساجی کشور است چرا که۲۰۰۰ کارگاه کوچک و بزرگ پارچه بافی در شهر موجود است.

به گفته او متاسفانه با کم‌کاری و کاهش رونق نساجی، در حال حاضر قطب نساجی از یزد گرفته شده و اگر به نساجی در شهر یزد بها داده نشود به مرور زمان این هنر زیبا در یزد فراموش خواهد شد.

حقیرالسادات تاکید کرد: در حقیقت باید هنر هایی که از گذشته در یزد رونق داشته است حفظ شود و صنایع دستبافت و نساجی یزد احیا شود چرا که از اصالت ساکنین یزد محسوب می شود.

رئیس گردشگری، میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و روابط بین الملل شورای اسلامی شهر یزد ادامه داد: در بحث انتقال دانش فنی حوزه نساجی در یزد بسیار ضعیف عمل شده است یعنی در انتقال تجربه و دانش اساتید گذشته به نسل امروز توجه چشمگیری نشده، در این خصوص باید شیوه های آموزشی مدون در حوزه صنایع دستبافت توسط استادان قدیم، با حمایت مسئولین آغاز شود و تجربه استادان به نسل حاضر منتقل شود.

بی بی فاطمه حقیرالسادات در خصوص زری بافی نیز مطرح کرد: زری بافی سابقه طولانی در یزد دارد به طوری که باید سازمانی در بافت تاریخی در اختیار هنرمندان منسوجات سنتی از جمله ترمه و زری بافی قرار گیرد، عکس و شناسنامه و مدال هنرمندان این رشته نصب تا مورد شناخت همگان قرار گیرد همچنین ضرورت دارد نهادی بر روی کیفیت ترمه های یزد نظارت جدی داشته باشد.

به گفته او در آینده ای نزدیک دو جشنواره در شهر یزد برگزار خواهد شد، جشنواره ای در حوزه شناسایی بهترین صنایع دستی یزد از نظر کیفیت تنوع توسط داوران، و همچنین در نمایشگاهی صنایع دستی با کیفیت در معرض دید تمام ارگان ها و نهاد ها قرار میگیرد تا هدایای خود را از این محصولات تهیه کنند.

رئیس گردشگری، میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و روابط بین الملل شورای اسلامی شهر یزد در پایان تاکید کرد: زمانی شهر یزد در زمینه صنایع دستی موفق است که پدر مادر ها دانش و تجربه خود را در این زمینه در اختیار نسل امروز قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *