گزیده ای از بیانات آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه بخش مرکزی یزد

لینک کوتاه
مدرسی

با اشاره به آیه 25 سوره مبارکه انفال قرآن کریم، در این آیه خطاب به مردم می‌فرماید: تقوای الهی را در رابطه با فتنه‌هایی که در هر دوره‌ای به وجود می‌آید فراموش نکنید.
اینطور نیست که دود آشوب‌ها، فتنه‌ها و غبارها تنها به چشم کسانی برود که این فتنه‌ها را پدید آورده‌اند بلکه حتی انسان‌های مومن را هم مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد به همین دلیل جامعه باید نسبت به هر حادثه‌ای واکنش و احساس مسئولیتی اثر بخش و درست داشته باشد.

اگر بخواهیم از این آیه نکته ظریفی را استفاده کنیم می‌توان گفت که زمینه بروز فتنه‌ها و آشوب‌ها در هر جامعه ای عبارت از تخلف از دین و دستورات الهی است که مایه تمامی آشوب‌ها، اغتشاش‌ها و فتنه‌هایی است که نهایت آن هم به نزول عذاب الهی منجر می‌شود.
خداوند متعال در قرآن کریم تاکید می‌کند که ای مردم نه خودتان علیه دیگری فتنه‌گری کنید و نه با فتنه‌گران و پدید‌آورندگان فتنه همراهی کنید؛ به این معنی که افراد جامعه قرآنی افزون بر آنکه خودشان زمینه‌ساز فتنه‌نمی شوند نسبت به کارهای دیگران هم احساس مسئولیت می‌کنند.
جامعه همانند کشتی است و اگر دیدیم فردی درحال سوراخ کردن بخشی از این کشتی است نمی‌توانیم بگوییم به ما ربطی ندارد و حتما باید احساس مسئولیت داشته باشیم که خداوند متعال این احساس مسئولیت را در آیه 25 سوره انفال مورد توجه قرار داده است.
این را هم باید بدانیم و مورد توجه قرار دهیک که از بدیهی‌ترین موضوعات زندگی انسان به ویژه در دوران غیبت امام عصر(عج) وجود فتنه‌های گوناگون است؛ موضوعی که خداوند متعال در قرآن کریم هم نسبت به آن تاکید کرده و به نوعی آن را آزمون الهی معرفی کرده است.
هر شخصی در جامعه اسلامی و دینی وظایفی بر عهده دارد که باید نسبت به آن احساس مسئولیت داشته باشد؛ یکی از این مسئولیت‌ها در ارتباط با فتنه‌هایی است که در طول زندگی هر جامعه‌ای به وجود می‌آید.
با نگاه به حوادث و ناامنی‌های اخیر، این حوادث هر چند مدت یک مرتبه رخ می‌دهد و به همین دلیل ما باید چشمان خود را باز کنیم و نسبت به آن توجه، شناخت و بصیرت مناسب داشته باشیم.
اگر بندگی و اطاعت خود را در مسیر همین جریان‌ها با تقوا قرین کردیم، این فتنه‌ها نه تنها برای ما تهدید نیستند بلکه به دلیل انجام تکلیف برای ما عزت‌آفرین و سعادت‌بخش است.
نخستین موضوعی که ما باید در چنین شرایطی دنبال کنیم و به عنوان یک وظیفه به آن توجه داشته باشیم این است که به هیچ عنوان پرچم و خط نشان را گم نکنیم چرا که عده‌ای می‌خواهند با غبارآلودکردن فضا زمینه‌ای را فراهم کنند که پرچم هدایت را از چشم مردم دور کنند.
پرچم دین‌مداری در دوران حضور امامان معصوم(ع) خود آن حضرات هستند و در دوران غیبت، ولایت فقیه هستند که مردم باید خود را در هر عرصه‌ای به زیر آن پرچم برسانند نه اینکه به این و آن نگاه کنند که کجا می‌روند و جهت آنها را بگیرند بلکه باید صرفا توجه به پرچم داشته باشند.
دشمنان در همین ناامنی‌های اخیر هم به شدت ولایت فقیه را به عنوان پرچم اسلام، تشیع و انقلاب مورد تهاجم و هجمه قرار دادند و حتی در ارتباط با سلامت ایشان هم مطالب متعددی را مطرح کردند، همه اینها برای آن است که مردم را از ولایت فقیه دور کنند و به این ترتیب به اهداف شوم خود دست پیدا کنند.
یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم این است که در این چنین حوادثی چشم خود را به خوبی باز کنیم و به هیچ عنوان در کوران این حوادث دچار گمراهی، غفلت و فریب شوند.
وی به حوادثی که در طول دو دهه گذشته توسط دشمن به وجود آمد اشاره کرد و در ادامه گفت: اگر یک بازنگری در ارتباط با این حوادث داشته باشیم به خوبی می‌فهمیم که دشمن به دنبال چه چیزی بوده و چه هدفی را از فتنه‌هایی که داشته دنبال می‌کرده است.
در طول این سال‌ها و در تمام حوادث دشمن یک هدف اصلی و شاخص را دنبال می‌کرد و به هیچ عنوان بحث حجاب و معیشت نیست بلکه آنها به دنبال تضعیف ایران قوی و همچنین نبودن این نظام قدرتمند است.
در همین دعوای اخیر هم افرادی که کمی انصاف داشتند بلافاصله خود را از فتنه خارج کردند و سپس بیان نمودند که فهمیده‌اند هدف دشمن خون‌‌خواهی مرگ یک فرد نیست بلکه آنها به دنبال براندازی نظام و تجزیه کشور هستند.
امروز تمام کانال‌های ماهواره‌ای، گروه ها و کانال های مجازی با حمایت گروهای خاص و بیگانه، خبرگزاری های فارسی زبان جهان که اهدافی مشخص را در سال های گذشته دنبال کرده اند به دنبال این هستند که زمینه این تجزیه طلبی را فراهم کنند.
وظیفه دیگر همه ما در برابر این حوادث رعبارت از این است که در برابر تمامی این حوادث هم خودمان تقوا پیشه کنیم و هم دیگر افرادی که در کنار ما هستند و با آنها ارتباط داریم را به رعایت تقوا دعوت کنیم.
نکته بعدی در ارتباط با وظیفه ما این است که باید از کسانی که ریشه و فتنه این حرکات و فتنه‌ها هستند برائت بجوییم و نسبت به دوستان انقلاب و همپیمانان انقلاب تولی داشته باشیم.
با توجه به ایام هفته نیروی انتظامی لازم به توجه است که نیروی انتظامی در طول چند هفته اخیر که این حوادث رخ داده واقعا مظلوم واقع شده و بالغ بر یک هزار و 800 زخمی در این حوادث داشته و حتی تعدادی از نیروی انتظامی و بسیج به شهادت رسیدند.
مقام معظم رهبری فرمودند کسانی که با نیروی انتظامی به عنوان یک نیروی ارزشمند مدافع قانون مبارزه می‌کنند در حال زیرپاگذاشتن قانون هستند و آن دسته که با این نیرو سر ستیزه دارند و نکات زخم آلود بیان می‌کنند در واقع حمایت از چاقوکشی و ظلم می‌کنند؛ ما باید اینجا وظیفه‌شناس باشیم.
تمام افرادی که امروز اعتراضاتی می کنند همه فتنه گر نیستند و عمدتا جوانانی پاک هستند که گرچه صحبت‌های آنها آرمانی است اما همینها هم حرکاتی هیجانی دارند و نباید اجازه دهیم دشمن از این هیجانات جوانان ارزشمند درون کشورمان سوء استفاده و به نفع اهداف پلید خود بهره برداری کند.
ما این جوانان را به عنوان جوانان ارزشمند، علاقه‌مند به نظام و کشور می‌دانیم، این جوانان به هیچ عنوان فتنه‌گر و ضد نظام نیستند بلکه ممکن است از هر هزار نفری در چنین مجامعی دو تا 5 نفر مشکل داشته باشند که باید با آنها برخورد لازم بر مبنای قانون صورت پذیرد و مماشات با آنها نمی‌توان انجام داد ولی مابقی این جوانان جوانانی هستند که علاقه‌مند این نظام و کشور هستند و نباید اجازه سوء استفاده از آنها را به دشمن بدهیم.
دشمن میخواهد در کشور ما امنیت روانی و آسایش برای مردم وجود نداشته باشد و در این مسیر جنگ احزاب، فتنه‌، سوء استفاده از احساسات جوانان و فریب دشمنان و نخبگان را مورد استفاده قرار می‌دهد.
در چنین عرصه ای ما باید نقاط ضعفمان را به خوبی بشناسیم چرا که یکی از آثار زیبای این جریان ها شناختن نقاط ضعف کشور است که باید نسبت به رفع آن اقدام کنیم.
در مسئله حجاب دستگاه‌های مختلفی مسئولیت برعهده دارند ولی متاسفانه نیروی انتظامی به صورت ویژه مظلوم واقع شد و بسیاری از دستگاه‌هایی که مسئولیت‌هایی برعهده داشتند نه تنها کاری نکردند حتی مسئولیت را هم قبول نکردند.
آموزش و پرورش ما که تا دولت قبل خودش را مسئول اجرای سند 2030 می دانستند و امروز هم ما میراث بر این جریان هستیم ولی مسئولان این دوره باید برای رفع نقاط ضعف و اقدامات اشتباه گذشته با جدیت و همگرایی تمام تا حصول نتیجه اثر بخش تلاش کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *