نانو پلاستیک ها می توانند از خاک به حشرات و ماهی ها منتقل شوند

لینک کوتاه
نانو

تحقیقات اخیر موضوع انتقال نانو پلاستیک ها از خاک به ماهی ها و حشرات و حتی گیاهان را تایید کرده است.

به گزارش طلوع یزد به نقل از سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، طبق تحقیقات اخیر نانوذرات پلی استایرن و پی وی سی می‌توانند از گیاهان به ماهی ها و حتی گیاهان نیز انتقال یابند. در آزمایشی که در این باره انجام گرفت یک ماهی کولمه بازوهای مگس روی کاهو را خورد و سپس مشخص شد در بدن ماهی نیز این ذرات وجود دارد.

بنابراین ذرات ریز پلاستیکی می توانند از دریا وارد بدن انسان شوند. تحقیقات اخیر مسیر دیگری از انتقال این ذرات یه بدن انسان را نیز نشان میدهد. یعنی از مسیر خشکی نیز این انتقال می تواند صورت بگیرد. یعنی از گیاهان به حشرات و سپس توسط ماهی ها وارد چرخه غذایی انسان خواهد شد.

دانشمندان دانشگاه ایسترن فنلاند برای این تحقیق در خاک حاوی ذرات پلی استایرن کاهو کاشتند. در این خاک ذرات پلی وینیل کلراید نیز وجود داشت. دلیل انتخاب این ذرات نیز وجود آنها در زباله های پلاستیکی موجود در طبیعت بود. پس از ۱۴ روز این گیاهان به عنوان غذا به لارو مگس سرباز داده شد که معمولا منبع پروتئین دیگر حیوانات محسوب می شود. پس از ۵ روز نیز این داروها به عنوان غذا به ماهی های کولمه داده شدند.

پس از انجام این چرخه تغذیه همگی تشریح و در زیر میکروسکوپ الکترونی مورد بررسی قرار گرفتند. در این آزمایش مشخص شد نانوذرات ها می توانند توسط ریشه گیاهان و از خاک جذب شوند. سپس با تجمع درون برگ ها توسط لاروها خورده می شوند. حتی این ذرات در روده و دهان آنها نیز وجود داشت. در ماهی نیز این ذرات در قسمت کبد و آبشش ها وجود داشتند. نکته مهم عدم واکنش نامطلوب به نانوذرات توسط گیاه و مگس و ماهی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *