رئیس دانشگاه ازاد استان یزد:

طرح مهارت‌یار تولد دوباره دانشگاه است/قوانین مانع اصلی پیوند دانشگاه و صنعت هستند

لینک کوتاه
دهقانی-دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد از اجرای طرح مهارت‌یار در این دانشگاه از ابتدای سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: در قالب این طرح دانشجویان رشته‌های مهارتی بیش از ۵۰ درصد دروس را در محیط کار توسط استادکاران بازار و صنعت فرا خواهند گرفت.

به گزارش طلوع یزد به نقل از یزدی نیوز، «محمد رضا دهقانی اشکذری» در نشست خبری با اصحاب رسانه عنوان کرد: دانشگاه در حال تحول و تعالی در پنج محور است که امروز بخشی از ااین تحولات را رونمایی خواهیم کرد و از این طریق شاهد تولد مجدد دانشگاه خواهیم بود.

وی افزود: امسال تلاش داریم زنگ مهر را علاوه بر دانشگاه آزاد اسلامی استان و در فضای واقعی کار نیز بزنیم و امیدواریم این طرح، آغاز راهی برای پیوند عمیق دانشگاه و جامعه باشد.

این مسئول در این رابطه خاطرنشان کرد: مشکل امروز کشور و جهان در حوزه دانشگاه لزوم تغییر شیوه دانش است لذا در این مورد نیازمند تربیت جوانانی دارای مهارت است که این مهارتها شامل مهارت‌های سخت(فنی و تخصصی) و مهارتهای نرم و ذهنی و رفتاری (از جمله اخلاق کسب و کار، تکریم استاد، کارآفرینی و ایده پردازی و غیره) به عنوان رسالت مهم دانشگاه است.

وی با بیان این که تربیت وظیفه دانشگاه است و این مهم با وجود اساتید ماهر و متعهد محقق خواهد شد، مهمترین مانع برای رفع موانع موجود در این جریان بزرگ را یادگیری مهارت در محیط کار خواند که با لحاظ آموزشهای عملی در کنار آموزش‌های نظری در قالب طرح «مهارت‌یار» محقق خواهد شد.

وی در این خصوص تصریج کرد: طرح «مهارت یار» یا «کارگاه‌های معین دانشگاه» طرحی است که ظرفیتهای مردمی مهارت آموزی را در اختیار دانشگاه قرار می‌دهد و گروهی که در کنار ما قرار می‌گیرند، فارغ التحصیلان و اساتید بزرگ بازار هستند.

دهقانی اشکذری ادامه داد: در همین راستا اخیراً میزبان روسای ۷۰ صنف به عنوان نماینده ۵۷ هزار کسب که ۲۰۰ هزار اشتغال در اختیارشان است، بودیم تا تجربیات خود را که سالیان سال از فعالیت در بازار کسب کرده‌اند، در اختیار دانشجویان قرار دهند که خوشبختانه با آغوش باز آنها نیز مواجه شدیم.

وی عنوان کرد: در این طرح، علاوه بر اساتید دانشگاه، استادکاران بازار نیز کد تدریس خواهند گرفت ولی محیط اموزش، محیط واقعی هر کدام از رشته‌هاست.

وی تاکید کرد: با اجرای این طرح به هیچ وجه دانشگاه حذف نخواهد شد اما در رشته‌های مهارتی، بیش از ۵۰ درصد دروس در محیط کار دایر خواهد شد.

وی با بیان این که در سال جاری ۱۰۰ رشته مهارتی متناسب با نیازهای کف جامعه برای دانشگاه منظور شده است، اظهار کرد: در این زمینه برخی صنایع و اصناف حتی حاضر به بورس صنعتی و پرداخت حق الزحمه به دانشجویان هستند.

به گفته دهقانی اشکذری عنوان کرد: از مهرماه کارگاه‌های معین و دارای امکان آموزش در استان شناسایی خواهند شد و به عنوان نمونه از آنها رونمایی خواهیم کرد و دانشجویان را در طول سال تحصیلی همراهی می‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات قانونی اجرای این طرح، یکی از آنها را فشار قانونی جهت ممانعت از نزدیک شدن دانشگاه و صنعت ذکر کرد و گفت: اگر بخواهیم شعار سال مقام معظم رهبری و دغدغه مردم رفع شود، باید این موانع به همت نمایندگان مجلس مرتفع شود.

وی همچنین با اشاره به ابلاغ قانون بیمه دانشجویی از سال ۹۷، اظهار کرد: حسن این بیمه برخورداری از سوابق کار دانشجویان در حین تحصیل و از معایب آن نداشتن بیمه بیکاری است به نحوی که در صورت بروز حادثه برای کارفرما ایجاد مشکل خواهد شد لذا برخی کارفرمایان را بی رغبت برای مشارکت در این طرح می کند.

رئیس دانشگاه آزاد استان از مشکلات دیگر در این رابطه به حوادث حین مسیر برای حضور در بخش صنعت و نیز مسائل مربوط به حوزه مالیات هم اشاره و اضافه کرد: البته فنی و حرفه‌ای، قانونی در مورد کسب مهارت در محیط‌های کار برای دانشجویان دارد ولی کمتر مورد استقبال قرار گرفته اما در طرح مهارت یار، دانشگاه پشتوانه دانشجو خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: این موانع در جلسات مختلفی با مسئولان دستگاه‌ها مطرح و مورد بررسی قرار گرفته و امیدواریم اشتغال ایجاد شده در قالب این طرح در راستای تحقق برنامه های یزد نوین موثر واقع شود.

وی گفت: در این رابطه تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های مختلف استان منعقد می‌شود تا ضمانتی برای رفع دغدغه‌ها در این حوزه باشد.

دهقانی اشکذری تاکید کرد: دانشجو در محیط واقعی استعداد خود را خواهد شناخت و ذیل تربیت یک استادکاری باتجربه، خلاء مهارتی در این بخش رفع خواهد شد و زمینه شناسایی نیروهای ماهر توسط صنایع و اصناف فراهم می‌شود که از این طریق می‌تواند خطای نیروی انسانی در بخش صنعت را کاهش دهد.

رئیس دانشگاه در پایان یادآور شد: طرح سرباز صنعت را نیز در قالب این طرح دنبال می کنیم و امیدواریم به کمک دولت و مجلس از این طریق بین دانشجو و بازار کار فاصله نیندازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *