دست درازی به جیب دیگران از نوع «حفرچاه غیرمجاز»

لینک کوتاه

استان یزد که به لحاظ منابع آبی زیرزمینی در شرایط بحرانی به سر می‌برد، گرفتار حفر چاه‌های غیرمجاز متعدد در مناطق کوهستانی و ویلایی و تشدید بحران منابع آب زیرزمینی این مناطق است.

وقتی عده‌ای از سر زیاده خواهی برای مصارف ویلاباغی، مزارع تزئینی با گیاهان زیاد آبخواه یا حتی داشتن محصول بیشتر، اقدام به چاه کنی غیرمجاز کرده و باعث کاهش آبدهی چاه و قنات مجاز همنوع خود و از بین رفتن دسترنج هزاران ساله آنها و پدرانشان می‌شوند، نمونه بارزی از دست درازی به جیب دیگران و نارضایتی خدا و بنده خدا است.

زمانی که مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد می‌گوید: شرایط بحرانی امروز را نمی‌توان با سازوکارهای دیروز حل و فصل کرد، این نکته را می رساند که جریمه حفر یک چاه غیرمجازی که بر اساس قانون گذشته های دور مبلغ بسیار ناچیزی ااست و هیچ ضرر مالی برای متخلفان ندارد، نمی‌تواند برای جلوگیری از این زیاده‌خواهی‌ها موثر باشد.

به گفته «محمدمهدی جوادیان زاده»، مقابله با حفر چاههای غیرمجاز و اعمال مجازات برای متخلفین در این زمینه، اصلاحات قوانین و چاره اندیشی اصولی را از سوی مسئولین می‌طلبد و ما از مردم محلی و دهیاری‌های پرتلاش و دلسوز می‌خواهیم که پایبندی به اصول همسایگی، خویشاوندی و نوع دوستی را نه بخاطر خودشان و امروزشان بلکه برای حمایت از فرزندان خود کنار گذاشته که ما عاجزانه خواستار همکاری مردم و کشاورزان با مسئولان آب در این مورد مهم هستیم.

وی با بیان اینکه استان یزد نسبت به جمعیت مهاجرپذیری که دارد در شرایط بحرانی از لحاظ منابع زیرزمینی قرار گرفته به طوری که کسری مخزن این منابع به ۳۸۰ میلیون مترمکعب و افت قابل توجه سطح آب های زیرزمینی رسیده است، اضافه می‌کند: شرکت آب منطقه‌ای همه توان خود را جهت کاهش مصرف آب کشاورزی با اجرای طرحهایی همچون طرح احیاء و تعادل بخشی، تحویل حجمی، نصب کنتور هوشمند، افزایش تعداد گروههای گشت و بازرسی جهت شناسایی تخلفات در مورد چاهها و منابع آب زیرزمینی، به کار گرفته است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای یزد، «جواد منصوری» معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد نیز با ابراز تاسف از ورود بی رویه چاه‌کنی‌های غیرمجاز بر این نکته تاکید می‌کند که هرچند مدیران آب، تمام تلاش خود را برای حفظ و حراست از منابع آبی موجود و صرفه جویی و مدیریت مصرف در سه بخش کشاورزی، صنعت و شرب و بهداشت به کار گرفته‌اند و در راس وظایفشان باشد ولی انجام این وظیفه، عزم ملی را می‌طلبد.

وی که چاه‌های غیرمجاز را تهدیدی جدی برای آبخوان‌ها می‌داند، اظهار می‌کند: هر چند تعداد چاه غیرمجاز استان یزد نسبت به سایر مناطق کشور کم است ولیکن همین تعداد چاه کم نیز صدمات جبران ناپذیری را به منابع محدود آب زیرزمینی استان وارد می‌کند و به زبان ساده‌تر به ازای هرچاه غیرمجازی که مسدود می‌شود، یک چاه دیگری حفر و از آبدهی چاه و قنات مجاز دیگری کاسته می‌شود.

«رضا مرادی» کشاورز زحمتکش یزدی که سالیان سال در زمین آبا و اجدادی، محصولات خود را با چاه و قنات مجاز، آبیاری و از آن امرار معاش می‌کند، از بی‌انصافی و بی عدالتی که برخی افراد در حفر چاههای غیرمجاز که بعضا برای ویلاسازی و تفریح است فریاد بر می‌آورد و می‌گوید؛ اگرچه به ظاهر، با کاهش آبدهی چاه من چند درخت از بین می رود ولی در اصل این منابع آب زیرزمینی است که دارد کم و کمتر شده و دیگر آبی برای شرب بچه های آینده خودتان نمی‌ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *