معاون سازمان محیط زیست:

رفع مشکلات زیست محیطی کشور با جلب مشارکت مردم شدنی است

لینک کوتاه

معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست کشور بزرگترین سرمایه استان یزد را نیروی انسانی آن خواند و رفع مشکلات زیست محیطی استان و کشور را با مشارکت مردم و صنعتگران انجام پذیر دانست.

به گزارش طلوع یزد به نقل از ایسنا، «حسن اکبری» در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل محیط زیست استان یزد که امروز دوشنبه ۳۱ مردادماه در محل این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: وضعیت محیط زیست کشور در وضعیت خاصی به لحاظ تغییر اقلیم و دیگر مشکلات ایجاد شده مواجه است.

وی در این باره به مشکلات پیش آمده در حوزه زاگرس به دنبال عواملی مانند چرای بی رویه دام و خشکسالی‌ها اشاره و اضافه کرد: در ایران مرکزی هم توسعه معادن و سایر مسائل، فشار مضاعفی را بر طبیعت وارد کرده و در شمال کشور نیز عواملی مانند تفرج و سایر مسائل قدرت بازآفرینی را از طبیعت گرفته است.

اکبری عنوان کرد: در چنین شرایطی باید بسیار مواظب محیط زیست در کشورمان باشیم و هرچند معتقدیم توسعه باید حتما اتفاق بیافتد و لازمه پویایی و اشتغال در جامعه است ولی با مدیریت و نظارت بهینه باید توسعه را به سمت کمترین صدمه و تخریب محیطزیست پیش ببریم.

وی از حمایت‌های استاندار یزد در حوزه محیط زیست استان قدردانی کرد و گفت: فعالیت‌های دکتر پورملائی را ارج می‌گذاریم چرا که از مدیران پاک و مدبر هستند و قطعاً تلاشهای ایشان در تاریخ محیط زیست استان ثبت و ماندگار خواهد ماند.

وی با تاکید بر این که باید از چنین نیروهایی در محیط زیست کشور بیشتر استفاده شود، گفت: متاسفانه ایشان دیروز بنا به دلایلی استعفا دادند و سازمان نیز آن را پذیرفت.

وی با بیان این که نورانیان سرپرست جدید این اداره کل نیز از بدنه محیط زیست هستند، ابرزا امیدواری کرد که منشاء اثرات بسیار خوبی در استان باشند.

اکبری عنوان کرد: حضور استاندار در این مراسم بیانگر حساسیت ایشان به حوزه محیط زیست و ارج نهادن به تلاشهای گذشته و برنامه‌های آینده در استان است.

این مسئول خاطرنشان کرد: به جرات گواهی می‌دهم که بزرگترین سرمایه استان یزد نیروی انسانی آن است و همین مردم که در معماری کهن و توسعه شاهکار قنات و نساجی ورود و نقش افرینی کردند، می‌توانند دیگر مشکلاتشان را نیز مرتفع کنند.

وی تاکید کرد: باید از مشارکت مردم در این حوزه بهره بگیریم و این نقش رسانه‌ها را سنگین تر می‌کند.

اکبری در ادامه افزود: بهترین شیوه برای حفظ محیط زیست و طبیعت در همین استان با راه اندازی قرق ها رقم خورد و باری از دوش دولت برداشته شد که البته هنوز کشور نتوانسته این روش را توسعه دهد.

وی تاکید کرد: حتما صنعتگران نیز می توانند همزمان با تقویت و توسعه صنعت به حوزه‌های زیست محیطی نیز توجه داشته باشند.

«مهران فاطمی» استاندار یزد نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت هفته دولت و بزرگداشت یاد و خاطره شهیدان دولت به ویژه رجایی و باهنر، بیان کرد: از تلاشهای همکاران خوبمان در اداره کل محیط زیست، محیطبانان و نیروهای خدوم این حوزه به ویژه مدیر کل سابق محیط زیست استان تشکر می‌کنم.

وی افزود: این که یک اداره کل در بین تعداد قریب ۶۰ یا ۷۰ اداره کل استان بتواند به خوبی دیده شود و نظراتش در تصمیم سازی و تصمیم گیری در استان موثر باشد، به جدیت و پیگیری مدیر آن مجموعه بازمی گردد و اداره کل محیط زیست در این سالیان اخیر در جایگاه خوبی قرار گرفت و منشاء خدمات و تاثیرات و کارکردهای خوبی بود.

استاندار با اشاره به پیش بینی نشده بودن این برنامه در هفته دولت، بر خود واجب دانست به دلیل اهمیت مسئله محیط زیست در این مراسم حضور یابد.

وی عنوان کرد: امروز دو مسئله فرهنگ و محیط زیست در راس امور هستند و هر تصمیمی که در استان اخذ می شود باید از روح فرهنگی و محیط زیستی برخوردار باشد والا بی فایده خواهد بود لذا بر این دو مسئله مومن هستیم.

فاطمی تلاشهای مدیر کل سابق اداره کل محیط زیست استان را ارج نهاد و افزود: ضمن خیرمقدم به سرپرست جدید این اداره کل، تاکید کرد امیدواریم این مسیری که شروع شده بود را با قدرت و هم افزایی و هم دلی بیشتر، پیش ببرند تا مابین آنچه امروز به عنوان ملاحطات زیست محیطی و ملاحظات پیشرفت در استان مطرح است را برقرار شود.

استاندار با بیان این تغییرات در هر سیستمی امری طبیعی و الزامی است ولی این جابجایی ها باید با اخلاق انجام شود، گفت: تاکنون یک مورد انتقاد در دوران مسئولیت خود از هیچ حوزه‌ای نداشته‌ام اما نباید جابجایی با کناره گیری انجام شود لذا معتقدیم باید سازمان محیط زیست شایسته است از خانم پورملائی دلجویی داشته باشند.

«نیره پورملائی» مدیر کل سابق این اداره کل نیز طی سخنانی با اشاره به فعالیت چهار ساله خود در این سمت، گفت: اعتقادی به ارائه گزارش در مراسم تودیع ندارم چرا که معتقدم هر آنچه انجام داده‌ام، وظیفه‌ام بوده است.

وی افزود: همواره طی این مدت تلاش داشته‌ایم برای ارتقای شاخص های محیط زیستی استان بهره بگیرم و در این راستا از همه همکارانم و مسئولان همراه در استان قدردانی می‌کنم.

پورملائی در بخش دیگری از سخنانش نیز گفت: اعتراف می‌کنم که یزد وطن دوم من است و دوباره به این دیار باز خواهم گشت.

در پایان نیز با حضور مسئولان حاضر در این نشست، حکم سرپرستی «سید رضا نورانیان» به وی اعظاء شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *